Medlem
· Västra Götaland
· 781 inlägg
Köpte begagnade utemöbler idag av fabrikat Brafab. Gedigna och sköna prylar.
Vill dock renovera dom eftersom dom är lite slitna på dom utsatta ytorna, och dessutom ska stå utomhus hela sommaren.
Första ägaren på möblerna har lackat möblerna med båtlack - men av okänd anledning endast på bak- och undersidor...? :x
Det innebär att fukt och smuts har penetrerat originallagret av lack/bets/färg/vad det nu är, och därför vill jag reparera dessa skador och sedan lacka med båtlack även på ovansidorna.
Hur gör jag detta på bästa sätt?
Måste jag slipa bort all befintlig färg innan jag applicerar ny bets/lasyr?
Är det bets eller lasyr som gäller?
Vilken kulör ska jag använda?
Frågorna är många, tiden är knapp, men viljan är stor!
Bifogar bilder på hur det ser ut just nu. Har påbörjat slipning på diverse delar.
Tacksam för snabbt svar eftersom jag vill bli klar med detta i morgon fredag!
Vill dock renovera dom eftersom dom är lite slitna på dom utsatta ytorna, och dessutom ska stå utomhus hela sommaren.
Första ägaren på möblerna har lackat möblerna med båtlack - men av okänd anledning endast på bak- och undersidor...? :x
Det innebär att fukt och smuts har penetrerat originallagret av lack/bets/färg/vad det nu är, och därför vill jag reparera dessa skador och sedan lacka med båtlack även på ovansidorna.
Hur gör jag detta på bästa sätt?
Måste jag slipa bort all befintlig färg innan jag applicerar ny bets/lasyr?
Är det bets eller lasyr som gäller?
Vilken kulör ska jag använda?
Frågorna är många, tiden är knapp, men viljan är stor!
Bifogar bilder på hur det ser ut just nu. Har påbörjat slipning på diverse delar.
Tacksam för snabbt svar eftersom jag vill bli klar med detta i morgon fredag!
Tidsoptimist ?
Du måste slipa ner all gammal krackelerad lack, betsa, låta torka, slipa lätt, lacka, torka, slipa och lägga på sista lacklagret. Om du vill ha det perfekt.
Finns även lackbets du kan använda om du vill skynda på processen. Men du måste slipa bort den gamla lacken ändå.
Om du inte slipar ner den gamla lacken är det omöjligt att få det snyggt då du aldrig kan hitta exakt den nyans som den lackade ytan har.
Du måste slipa ner all gammal krackelerad lack, betsa, låta torka, slipa lätt, lacka, torka, slipa och lägga på sista lacklagret. Om du vill ha det perfekt.
Finns även lackbets du kan använda om du vill skynda på processen. Men du måste slipa bort den gamla lacken ändå.
Om du inte slipar ner den gamla lacken är det omöjligt att få det snyggt då du aldrig kan hitta exakt den nyans som den lackade ytan har.
Medlem
· Västra Götaland
· 781 inlägg
Ja. :blushing:titanium skrev:
Det är alltså så illa? Trodde att om man tog en något något mörkare ton så skulle den täcka...?Du måste slipa ner all gammal krackelerad lack, betsa, låta torka, slipa lätt, lacka, torka, slipa och lägga på sista lacklagret. Om du vill ha det perfekt.
PS. Förtydling: Jag trodde det räckte med att man slipade bort det dåliga, och sedan körde med en grad mörkare bets, så skulle det bli bra. DS
Redigerat:
Klart till i morgon fredag! Och nu är det torsdag kväll! Även om du lackar möblerna under natten, så kommer lacken inte att vara torr till i morgon. Visst kan möblerna bli kanonfina, men det känns mer som ett projekt som kommer att pågå under hela sommaren.
Plocka isär möblerna så mycket det går. Slipa bort alla dålig lack, den som är bra räcker det om du mattar ner. Sedan lackar du, låter torka, slipar igen, lackar igen. Det kanske klarar sig med två lager, annars är det bara att på att igen.
Plocka isär möblerna så mycket det går. Slipa bort alla dålig lack, den som är bra räcker det om du mattar ner. Sedan lackar du, låter torka, slipar igen, lackar igen. Det kanske klarar sig med två lager, annars är det bara att på att igen.
Medlem
· Västra Götaland
· 781 inlägg
Tack för svaren! Nu har jag fått mer kött på benen.
Två saker jag fortfarande är osäker på dock;
- Använder man bets eller lasyr?
- Hur svårt är det att hitta rätt kulör (även om jag slipar bort all färg kommer jag inte silpa baksidorna, och vill naturligtvis gärna ha det så nära som möjligt)?
Dynor har vi redan, det är handstöden och bordet som jag vill få ordning på.
Nåväl, jag kör igång slipen idag och påbörjar jobbet åtminstone. Sen får jag fortsätta med resten nästa vecka, värre än så är det inte....
Två saker jag fortfarande är osäker på dock;
- Använder man bets eller lasyr?
- Hur svårt är det att hitta rätt kulör (även om jag slipar bort all färg kommer jag inte silpa baksidorna, och vill naturligtvis gärna ha det så nära som möjligt)?
Dynor har vi redan, det är handstöden och bordet som jag vill få ordning på.
Nåväl, jag kör igång slipen idag och påbörjar jobbet åtminstone. Sen får jag fortsätta med resten nästa vecka, värre än så är det inte....
Klicka här för att svara