Här kommer en fråga som är omöjlig att svara på, kul va! :-)

Jag ska bygga trädäck och jag kan inte bestämma mig för om jag ska ha vanlig tryckimpregnerad eller om jag ska köra den bruna varianten, som dessutom erbjuder en annan struktur om man så önskar (vänder den på det hållet).

Jag ber er alltså om era subjektiva åsikter, vad ska man ha för färg? Huset är vitt med ljusblå/grå gavelspetsar och detaljer. På bilden är takfot osv fortfarande mörkbrun, men det kommer vara blågrått allting när däcket byggs.

Jag bifogar bild på virket (från byggmax) på brunt respektive vanligt tryckt virke som även visar strukturen. Vad hade ni valt? Jag är inte intresserad av att köpa något dyrare än det här, så alla märkliga exotiska träslag för 90 kr/lpm går bort. Det är dessa två jag väljer mellan.

Tack på förhand.

• trall1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hus1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade valt det bruna alla gånger, men vänt den släta sidan uppåt. Matchar takets färg.

Vad jag har förstått (rätta mig gärna någon om jag har fel) är att även den bruna med tiden går mot samma färg/kulör som den vanliga. Så den bruna är egentligen bara fin när det läggs och inte i förlängningen. Kan ju vara värt att tänka på eftersom den bruna är några kronor dyrare per meter.

Skulle valt den billiga. Oräfflat är lättare att sopa. Efter någon tid så blir den grå. Den gröna färgen bleknar bort. Själv så gillar jag snyggt förfall, men den som vill olja och fixa kan få vilken färg som helst.
Skulle dock gå upp i dimension till 35x145. Lite dyrare, men även utan efterbehandling kan du räkna med en livslängd på mer än 20 år då.

VH/Findus

Tack för bra input, jag blev ohyggligt mycket klokare :-D

Framförallt så är alla ense om att det är den släta sidan som gäller, då börjar jag där. Sedan är det då brunt eller grönt, prisskillnaden en knapp tusenlapp tror jag, om jag räknat rätt. (8,3 lpm per kvm, 4 kr/lpm dyrare, ca 25 kvm = ca 850 kr). Marlenes idé om brunt som taket gillar jag, samtidigt är huset ljust, och då kanske däcket ska vara ljusare... hmm, fler tips mottages tacksamt :-)

yens skrev:
Tack för bra input, jag blev ohyggligt mycket klokare :-D

Framförallt så är alla ense om att det är den släta sidan som gäller, då börjar jag där. Sedan är det då brunt eller grönt, prisskillnaden en knapp tusenlapp tror jag, om jag räknat rätt. (8,3 lpm per kvm, 4 kr/lpm dyrare, ca 25 kvm = ca 850 kr). Marlenes idé om brunt som taket gillar jag, samtidigt är huset ljust, och då kanske däcket ska vara ljusare... hmm, fler tips mottages tacksamt :-)
Vill du ha den bruna fast slät så finns den i just brun slät, ingen anledning att köpa räfflat om du inte ska ha de uppåt, dessutom så är dom inte speciellt snygga på undersidan.

Ps: Jag lägger uteslutande den räfflade (90 %) och rekommenderar den varje gång, skönare att gå på, halkskydd inbakat.:) Däremot svårare att hålla ren, men med en sådan kvast som jag inte kan stava till.:x eller en skvätt med högtryck så är den ren igen.

Angående färgen så blir båda grå inom några år.

Jag skulle också valt den bruna.
En piasavakvast håller enkelt ränderna rena från boss. Kan också rekommendera att vitsåpa däcket i samband med rengöring vår och höst. Då behåller däcket den ursprungliga färgen och blir inte lika fult över tid.

Jag har gjort så på en balkong, och det är otroligt vilken skillnad det är efter bara två år jämfört med våra grannar som installerade balkong samtidigt med samma virke.

Min fundering är hur livslängden på den spårade trallen är med tanke på vattenansamling i spåren? Bara en tanke...

slacker skrev:
Min fundering är hur livslängden på den spårade trallen är med tanke på vattenansamling i spåren? Bara en tanke...
Ja det får väl tiden utvisa, men om trallen håller i tjugo år så är väl det ganska bra? Är lika med en "vanlig" trallbräda som är konkav, där ligger vatten ganska länge. Men övrigt så torkar trall väldigt fort.
Plus den är ju impregnerad.:)

Jag har den bruna varianten på bryggan vid sommarstugan. Eller en liknande åtminstone, törs ju inte svära på att det är exakt samma produkt.
Den har med tidens tand och solens goda hjälp blivit vackert ljusgrå som vanlig trall blir.
Där har det hållit hur bra som helst, jag ångrar inte mitt val en sekund! Det blir ju ett väldigt utsatt läge med massor av fukt och sol, men den visar inga tecken på att ha försämrats än efter nästan 8 år. Under dessa år har underhållet bestått av att jag någon gång råkade spilla ut en halv kopp kaffe...
Det blir inga större vattensamlingar på trallen alls som jag har märkt, och det jag var mest skeptisk till innan var huruvida den skulle vara obekväm att ligga och sola på, men med en vanlig handduk så märks det inte alls!
Jag skulle definitivt inte tveka att bygga ett altandäck med samma trall!

Inte är väl livslängden på en altan 20år??? kök och badrum har ju hälften :D

Jag skulle välja den bruna...

Enk Projektet skrev:
Inte är väl livslängden på en altan 20år??? kök och badrum har ju hälften :D

Haha, ja det kanske du har rätt i, rekordet för mig var före jul när jag bytte ett kök, fläkten och diskbänken med ho och blandare var sex månader gamla, men matchade inte hennes smak så det åkte ut.:O eller ut och ut, åkte hem till mig.:)

haha, tack ska ni ha för både anekdoter och tips... Nästa lilla fundering är ju, om jag tar den bruna och väljer "räfflad" sida uppåt, så får man nästan sätta brun fast med slät sida som "kjol" på däcket för att det ska bli snyggt tror jag. Det ser nog konstigt ut att sätta räfflat vertikalt tror jag...

yens skrev:
Nästa lilla fundering är ju, om jag tar den bruna och väljer "räfflad" sida uppåt, så får man nästan sätta brun fast med slät sida som "kjol" på däcket för att det ska bli snyggt tror jag. Det ser nog konstigt ut att sätta räfflat vertikalt tror jag...
Du får väl testa med några bitar när du väl kommit så långt. Annars tror jag att horisontella längsgående räfflor utåt kan se ganska fräckt ut.

Raceman skrev:
Du får väl testa med några bitar när du väl kommit så långt. Annars tror jag att horisontella längsgående räfflor utåt kan se ganska fräckt ut.
Ja det har du kanske rätt i, det låter ju rätt fräckt när du säger så... Nu har jag bara allt annat att fixa först, innan det blir dags för däcket, men om en månad ska det nog vara läge hoppas jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.