Fullvärdig medlem
Medlem: Apr 2010
Län: Skåne
Skärmtak - komplementbyggnader och friggebodar
"På din friggebod får du lovfritt och ej närmare tomtgräns än 4.5 meter (om inte granne skriftligen medger det) anbringa skärmtak över altan som tillsammans med andra skärmtak på din fastighet inte har större yta än 15.0 kvm. Du får lovfritt utföra inglasade väggar för vind- och väderskydd men endast två väggar för att utrymmet under skärmtaket, och mot friggan, skall kunna klassas som lovfri öppenarea. Med helt inneslutet utrymme under skärmtaket tillförs byggnadsytan till friggebodens lovfria byggnadsyta och åtgärden blir därmed lovpliktig genom att den övrstiger 15 kvm."
Detta ifrågasattes i en tråd för något år sedan och jag fick väl aldrig ett riktigt bra och tydligt svar huruvida det är godkänt eller ej av den tråden. Men av det jag kunnat utläsa på egen hand så bör det vara möjligt att bygga skärmtak på både hus som uthus enligt följande artikel i alla fall som stödjer ovanstående talares syn på saken.
"Bygglovsfria skärmtak från uthus eller bostadshus utökas från 12 till 15 meter, något som ska underlätta för den som vill ha solfångare och solceller enligt artikel DN..
Både kommunen som boverket yttrar följande utan förtydlinganden: "De skärmtak som får uppföras utan bygglov ska anordnas i anslutning till uteplatser, altaner, balkonger eller entréer och ytan får vara max 15 kvm tillsammans"
Det där med altaner och dylikt verkar ju i alla fall inte regeringsens rådgivning ta hänsyn till i sina rekommendation som säger följande: Ja, skärmtak får uppföras i vilket antal och läge som helst utan bygglov. Dock inte över en större sammanlagd area än 15 kvadratmeter. Förutom att det kan vara praktiskt för fastighetsägaren att kunna anordna något större uteplatser med skärmtak, underlättas installation av solfångare eller solceller genom att större skärmtak tillåts. Solfångare kan placeras på hustak, garagetak, eller förrådstak. [FONT=Arial]http://www.sweden.gov.se/sb/d/12953#item141955[/FONT]
För egen räkning har jag ej mer yta till förfogande än friggebod som komplementbyggnad och är därför enormt intresserad för möjligheten till eventuella framtida komplement till bostadshuset på tomten kan bli aktuellt.