Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2007
    Län: Gotland

Förankring?

Jag går och funderar på ett altanbygge och har funderingar som jag inte hittat när jag sökt bland forumen här (som för övrigt givit mig mycket ideér och inspiration).

Förutsättningarna är att jag vill bygga i vinkeln mellan ett kalkstenshus från 1914 och en påbyggd vinkelbyggnad av lättbetong (eller vad det heter, byggt 1969). Den nyare delen har rört sig och vi är säkra på att det fortfarande rör sig med årstidsväxlingar och sprickor har blivit lagade med jämna mellanrum sedan det byggdes.
    Därav av vill jag undvika fästa bärlinan på den väggen. Den andra väggen som består av 1meter tjock putsad kalksten är inte heller lätt att fästa något i. Sen är sockeln hög vilket gör att altanens ovanyta kommer att hamna ca 1,3m ovan mark.

Jag undrar om man kan bygga en altan på 4,5mx4m genom att sätta 3 rader med vardera 4 plintar och stolpar 95x95, bärlina 45*170, bjälklag 45x145 och sist trall 28x120. Utan att fästa konstruktionen i någon vägg.

Blir det tillräckligt stadigt?
    Behöver det stadga på annat sätt?
    Eller bör jag tänka på något helt annat sätt?

Jag har bifogat en ritning som kanske bättre visar vad jag försöker skriva.

Mycket tacksam för svar!

mvh Stefan
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Altanskiss.jpg
Visningar:	32
Storlek:	12.1 KB
ID:	41459  

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2006

Se om detta kan hjälpa dig

Blir det tillräckligt stadigt?

Beror på om du menar markbeskaffenheten (plintarna) eller regelkonstruktioner.
    Regelkonstruktioen kan du kolla nedan på Spännviddstabellen.

Behöver det stadga på annat sätt?

Nej (inte enligt min erfarenhet)....det är ju bara bra att den inte är fäst vid något annat, utan "lever" ett eget liv. Alla större ytor som inte är armerade tillsammans behöver ju en rörelsefog.

Så här kan du läsa spännviddstabellen

Gå in i den undre tabellen och "bestäm" en dimension på dina golvbjälkar, ex. 45x145 (väljer denna dim. för att den är vanligt använd). Då ser du att spännvidden för denna dim. är 2,3 meter.

Det betyder att du kan placera dina bärlinor med detta avstånd - Golvbjälkens spännvidd.
    Ta detta mått och gå in i den övre tabellen. Här kan du sedan välja att antingen "bestämma dig" för en dimension på bärlinan/bärbjälken (vänstra kolumnen) eller välja spännvidd för golvbjälkarna (övre raden med fet text).

I mitt exempel väljer jag att använda/"bestämma" dim. 45x195 på bärbjälkarna (för att detta är en vanlig dim. på bärbjälkar i altansammanhang)

I raden för 45x195 går du sedan till höger tills du, i den övre raden med fet text finner den siffra du fick med dig från den undre tabellen - 2,3 meter. Det närmaste vi kommer här är 2,4 meter. I rutan som ligger i "krysset" mellan "45x195-raden" och "2,4-kolumnen" finner du värdet 2,05. Detta är den spännvidd du kan ha på dina bärbjälkar i dim. 45x195, dvs plintavståndet.

Du kan angripa din dimensionering från olika håll. Det är bara att "bestämma" ett värde och sedan gå vidare i tabellerna - saxa sig fram om man så vill. Om du exempelvis har rivit en gammal altan och tänker använda de gamla plintarna, kan du använda tabellerna för att fastställa de nya eller bekräfta de tidigare dimensionerna. Det finns liksom inga rätt eller fel så länge man inte underdimensionerar . . .
    Notera att tabellerna baseras på 22 mm tjock trall som placeras på golvreglar med c/c 60 cm (se texten längst ned i Excel-arket).
    Bifogade filer Bifogade filer
    Kör så det ryker!

3.    länk #3

oj skickade lite för fort....

Jag tycker ditt förslag avseende Bärlinor och golvreglar ser bra ut....om man tittar i spännvidstabellen så är det med hängslen och livrem, räknat med snölast osv.

Jag gjorde enligt den för att inte få svaj eller att det börjar sjunka om man får upp ett gäng mulliga dansanta damer (eller herrar) t.ex .

Den jag byggde är 4.40*9 meter också inklämd i mellan 2 olika huskroppar som är i vinkel.

Använde 15 "plintar" gjutna...ska se om jag kan hitta några bilder att lägga upp.
    Kör så det ryker!

4.    länk #4

Tack för svaret!

Bra förklaring av din medföljande tabell, nu förstår jag hur den är uppbyggd.
    Jag har då en följdfråga. Om jag går på de dimensioner du tog ovan skulle jag då kunna gå ner till 3 plintar med 1,8m avstånd och ha 2-3dm överhäng i ändarna?

När jag undrade om konstruktionen blev stadig så var min fundering om altanen kommer att svaja med tanke på att den inte är förankrad i ett hus.

/stefan

5.    länk #5

Hej igen!

Tabellen kan jag inte ta kredit för.... Den är "Norm" om jag har fattat det rätt. Jag har bara kopierat den och den vad inte copyright -skyddad. Så den är bara sprida

Min som sagt är 9 m på 5 bärlinor inget svaj kan jag lova....du "korsar" ju tre lager tryckt vilket låser konstruktionen diagonalt. Nu är jag inte byggnadsingenjör (så om någon sådan läser får ni slå mig på fingrarna om jag har fel)

Enligt tabellen ska du kunna gå ner i antal plintar.

Jag hatar skarvar därav att jag gjort tvärtemot dig avseende bärlinorna....inga uppstickande skarvar som ger barnen som alltid springer eller hasar sig fram över altanen

Namn:	IMG00025-20090522-1250.jpg
Visningar:	48
Storlek:	57.4 KB
ID:	41495  

Namn:	IMG00026-20090523-1520.jpg
Visningar:	38
Storlek:	46.3 KB
ID:	41496  

Senast redigerad av Tocke 2010-08-11 21:43 Anledning: kludd
    Kör så det ryker!

6.    länk #6

Fina bilder!

Det är något sådant jag vill få gjort fast då högre upp i luften med räcke och stooor trappa som man sitta på !

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09