Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2008
    Län: södermanland

Råd och tips vid bygge av plank av någon med tummen mitt i handen?

Jag skall bygga ett plank med vertikalt liggande brädor. 11 meter långt blir det och ptja, 180 cm högt kanske. Till stolpar tänkte jag använda 95x95 mm stolpar. Skall jag använda två stolpjärn eller bara ett per stolpe? Först tänkte jag använda mig av fransk skruv för fästa järnet i stolpen men det verkar tungt och jobbigt och så "spräcker" ju skruven träet också så nu funderar jag på vanliga bultar och muttrar.

När jag gjuter plintar, skall jag använda pappersformar eller inte? Hur mycket betong skall det i hålet? Dvs, hur djupt och brett skall hålet grävas? Måste det i armeringsjärn i plinten?

Om jag har stolpar i 95x95 mm och tänkte "såga ut" för de horisontella reglerna, blir det bra med 45 mm tjocklek på de horisontella reglerna? Skall de vara 70 eller 95 mm breda? Jag tänkte mig att 70 mm skulle räcka. Jag tänkte mig att jag skall ha tre stycken horisontella reglar. Eller räcker det med två?

2.    länk #2
    titaniums avatar
    Senior medlem Medlem: Dec 2004

Det finns lika många sätt att göra detta som det finns snickare.
    Här är ett sätt:

95x95 stolpar och 2 stolpjärn för varje.
    Använd armeringsrör 150 mm så går det inte så mycket betong. Gärna minst ett 8mm armeringsjärn i varje plint. Hålet gräver du så stort att du får plats med pappröret. Gräv ner röret minst en halvmeter men gärna en meter för att gör staketet stabilt. Låt röret sticka upp någon centimeter ovan jord. Vill du göra det extra hållbart så gör du botten något bredare genom att hälla dit lite xtra betong. Pappröret ställer du sedan på denna "kaka" ur vilken du redan har armeringsjärnen stickande.
    Proffsen sätter fyra armeringsjärn i varje, sammanbundna med lite armeringstråd.
    Sedan kommer det viktigaste. Du måste packa jorden noga när du återfyller runt betongplinten som du strippat på papp så långt ner du når.

Kapa bara in någon centimeter på 95x95-stolparna för de horisontella reglarna så försvagar du inte stolparna.
    Använd 45x95 om du har 2 m mellan plintarna. 45x70 om du har kortare eller använder 3 st.
    Förborra i stolpen så blir det inte så tungt att dra i franskskruven.

3.    länk #3
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge
    Inloggad
    Återfyll runt plinten med 8/16 makadam. Gärna åxå makadam i botten.
    .......or oatävööööööööö

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Västra Götaland

Ska du använda franska skruv så får du förborra hålet med ett mindre borr än skruven så spricker det inte. Det står ibland på paketet vilket borr du ska ha. Köpte 10x100 franska igår och de ska förborras med ett 6.5mm borr. Har inget sådant så mina få knö sig in i 6mm hål. Ifall du inte vill bulta vilket blir stabilt också fast då får du ju lite fler arbetsmoment än med franska. Själv tag jag mutterdragaren som jag har när jag byter däck och drar merparten med den och drar det sista för hand med spärrnyckeln.

5.    länk #5

Nu har jag grävt ut för plintarna och det är berg överallt. Så jag tänker borra ned tre stycken 8 mm armeringsjärn per plint, i med lite singel (8-14mm) och sedan gjuta till lämplig höjd. Jag antar att jag måste hyra en proffsmaskin för att borra i berget. Min morfars gamla 350W snickarborr från 70-talet tror jag inte räcker till. ;-)

Hur nära får armeringsjärnen vara "ytan" på plinten?

Måste jag har två stolpjärn per plint? Det verkar klurigt med franskskruv så jag funderar på att bulta istället. Ser snyggare ut också. Fördelar/nackdelar?

Det blåser rätt rejält ibland. Så konstruktionen kommer ju att utsättas för ganska stora krafter då planket är 11 m långt och kommer vara närmare1.80 m högt. Kan detta påverka om jag skall ha franskskruv eller bult?

Men den stora frågan är alltså om jag skall ha en eller två stolpjärn per plint. Vore fint att få svar på denna fråga.

6.    länk #6

Nu har jag varit och klämt och kännt på en 95x95-stolpe och det är ju rejäla grejer så jag tar nog och stoppar i två stolpjärn per plint helt enkelt. Dubbla kostnaden men den skall ju stå rätt länge så det känns som det kvittar och det kommer sitta som berg känns det som.

7.    länk #7
    tihimass avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008
    Län: stockholm

När jag byggde mitt staket så använde jag dubbla 45x95 istället för stolpvirke. Jag spikade i reglarna som kortlingar och sedan ställde jag bara i hela rasket i stolpskorna. De brädor som överlappade mellan stolparna skruvade jag. Resten spikade jag. Följden av detta är att om jag någonsin behöver ta bort en del av planket av någon anledning, så lossar jag bara några skruvar och lyfter bort valfritt antal sektioner och ställer åt sidan.

8.    länk #8
    Senior medlem Medlem: Aug 2006

Jag skall bygga ett plank med vertikalt liggande brädor. 11 meter långt blir det och ptja..............
    vertikalt stående

horisontellt liggande

eller?

9.    länk #9

Haha, ja, ja, hmm, Vertikalt stående brädor menar jag förstås!

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Uppsala

Färdiggjutna plintar med järn i, är det ett alternativ, eller blir det för ostadigt. Är c/c 2 m på stolparna max vad som rekommenderas? (vid ca 180 cm plank)

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom