Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Västra Götaland

Altan i Askim 2010

Dåså, då kommer mitt altanbygge. Är inte snickare eller hantverkare. Rätt händig och tillräckligt nyfiken för att kolla in hur andra har gjort och försökt klura ut varför. Jag påstår inte att jag på något sätt har rätt lösningar. Det jag har kommit fram till är väl lite ihopvägningar av all möjlig information. Mycket på trådar här men även lite annat sökande på nätet och utfrågningar av folk med altan. Jag har ingen egentlig hobby så det här projektet har varit min hobby i snart ett halvår då researchen och planeringen började på allvar.

Jag och min färstmö köpte och flyttade in en en tegelvilla från tidigt 70-tal i sydvästra göteborg i oktober förra året. Enplanshus med källare. Ja, ingjutna spikreglar i källaren, men det är en annan tråd Vi började med att dränera och isolera grunden och sätta in bergvärme vilket tvingade oss att riva den gamla altanen. Byggd direkt på mark, gammal och tråkig. Ingen större förlust.

Till dags dato är följande förberedande arbete gjort: Femton hål grävda, femton betongplintar nedgrävda och rätt bra upprätade i ledden som bärlinorna ska gå. Jag kommer att skruva upp 95x95 stolpar i plintarna och i dessa fästa bärlinorna. Två stycken på ca 1.80m avstånd från varandra. Den yttre bärlinan kommer att vara 45x195 som jag fäster i stolparna med franska skruv 10x50. Jag kommer att fästa bärlinan 45x170 i tegelfasaden med Hiltiplugg.

Jag kommer att ha altandäcket i någorlunda höjd med dörrarna ut från köket och vardagsrummet, vilket gör att jag får göra en liten abbrovinch (stavas det så?). Jag kommer att fästa bärlinan i fasaden och lämna gluggar där dörrarna är och sen fästa en likadan regel över bärlinan framför dörren så att dropplåten från altandörren ligger fritt från trä, men så att jag fortfarande kan lappa in en bräda på dropplåten och fästa trallen så att den går sömlöst över kanten in mot dörren. Jag har ett litet intjack i långsidan på 130cm vilket gör att den innersta delen av altanen ligger under tak så jag kommer förhoppningsvis inte behöva oroa mig speciellt mycket för slagregn eller liknande där.

Jag kommer att ha en ram med två eller tre brädor runt hela däcket. Merparten av däcket kommer att ha ett steg ner runt om, förutom på ena kortsidan där jag kommer att bygga ett staket för att kunna stå och grilla utan att behöva oroa mig för att knuffa ner grillen från altanen eller tappa ner andra prylar och behöva springa upp och ner för att hämta prylar.

Jag ska lägga upp lite bilder här så att ni får en lite bättre koll på hur det ser ut. Kom gärna med frågor, bra tips, tummar upp eller tummar ner. Idag beställdes allt trä och skruvar idag och får det levererat på fredag. På lördag kommer jag och två polare att börja byggandet uppåt. Jag har dokumenterat processen rätt bra hittils och jag ska lägga upp ett urval av bilderna innan allting och under grävande.

Ha det gött så länge så återkommer jag snart.

/BeernuN

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Apr 2008
    Län: västra götalands

kul att ni äntligen kom igång...
    kör så det ryker å det va kul att ni kikade förbi oss här å tittade på vår altan...
    följer erat det vet du....
    mvh
    estwing
    mvh estwing

3.    länk #3

Lite bilder på före och hur det ser ut nu. Som det såg ut på visningen innan allt grävande och sen lite hur det har sett ut under grävande och sist hur läget är just nu. Uppdaterar nästa gång med fortskridandet på söndag med bilder på bygget. Hojta gärna till om det är något speciellt som jag ska ta detaljkort på.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Veranda.jpg
Visningar:	144
Storlek:	64.6 KB
ID:	40006  

Namn:	DSC00724.jpg
Visningar:	115
Storlek:	60.6 KB
ID:	40011  

Namn:	DSC00725.jpg
Visningar:	128
Storlek:	51.9 KB
ID:	40012  

Namn:	DSC00727.jpg
Visningar:	119
Storlek:	54.7 KB
ID:	40013  

Namn:	DSC00744.jpg
Visningar:	111
Storlek:	53.3 KB
ID:	40014  

Namn:	DSC00749.jpg
Visningar:	130
Storlek:	54.9 KB
ID:	40015  

4.    länk #4

Första riktiga byggdagen. Två kompisar har hjälpt till under dagen. Det var lite trassel innan vi kom igång ordentligt. En tur till K-rauta för att klantarna på Tools gav mig fel plugg till slut. Hade kollat upp att de hade de jag ville ha och åkte dit och fick fram dem. De var utan skruv och istället för att de kollade upp vilka jag behövde och ge dem till mig så fick jag en annan variant där skruv ingick, de klarade dock bara två cm trä utanför teglet. Mycket besviken på att de fick ändrat och ska dit och begära pengarna tillbaka. Vad fasen är grejjen med att övertyga mig om att jag ska ha något annat än det jag har lagt ner timmar på att söka information om? Nåväl. Efter att lite enfaldigt trott att jag skulle klara att borra hål i teglet med vår kassa slagborr så fick jag åka en tur och köpa en borrhammare för en tusing. Fyra hål på samma tid som knappt ett med skräpet. Bra investering. Avskrivet och gratis efter altanen är klar. Gött! Vi fick upp bärlinan i väggen och specialarn vid dörrarna. Ett par av stolparna längs ytterkanten fastsatta och den yttre regeln från huset till hörnstolpen fastsatt. Bilder kommer på måndag när jag kommer till jobbet där jag har sladden. Fick lite trubbel vid fastsättningen med de långa franska av bärlinan vid dörrarna. Har 100mm långa och två 45 breda reglar tvingade oss att sätta några brickor så att skruven inte gick in i teglet. Brickorna var nästan lite små hål i vilket knölade till det lite för oss, de gick lite tajt över gängorna och inte över sista biten. Fick sätta dem mellan bärlinorna, ska nog byta ut dem och sätta brickor som passar på utsidan istället. Mer byggande imorgon så det kommer nog en drös bilder på måndag. Nu ska vi smälta revbenen jag grillade under dagen, ta en öl och kolla färdigt på fotbollen.

5.    länk #5

Helgen.

Då var första bygghelgen avklarad. Hela ramen runt är färdig och stolparna fästa. Nästa steg blir att sätta upp reglarna och börja planera lite för trappsteget som ska gå hela vägen runt. Fick bytt till riktiga brickor förresten. Alla 100mm långa franska tog slut så det blir att köpa en låda till. Håll till godo med bilderna. Bara jag och en kompis till igår, men vi hade bra flyt och allting till hands. Mycket nöjd med resultatet hittils.

Namn:	DSC00756.jpg
Visningar:	91
Storlek:	69.3 KB
ID:	40158  

Namn:	DSC00759.jpg
Visningar:	85
Storlek:	41.7 KB
ID:	40159  

Namn:	DSC00763.jpg
Visningar:	86
Storlek:	58.9 KB
ID:	40160  

Namn:	DSC00766.jpg
Visningar:	97
Storlek:	53.0 KB
ID:	40161  

Namn:	DSC00767.jpg
Visningar:	89
Storlek:	46.2 KB
ID:	40162  

Namn:	DSC00768.jpg
Visningar:	86
Storlek:	41.4 KB
ID:	40163  

Namn:	DSC00776.jpg
Visningar:	108
Storlek:	62.0 KB
ID:	40164  

Namn:	DSC00777.jpg
Visningar:	111
Storlek:	56.2 KB
ID:	40165  

Namn:	DSC00778.jpg
Visningar:	122
Storlek:	58.4 KB
ID:	40166  

6.    länk #6

Då har jag satt upp en tredjedel av reglarna. En fråga som någon kanske kan komma med ett bra svar på. Jag har tänkt att fästa ett antal "stående" 45x170 vid reglarna och ha som bas för steget ner som kommer att gå längs långsidan och sen runt det asymetriska hörnet mot gräsmattan. Jag har tänkt att ha dem på samma avstånd som jag har reglarna (60 cm) och sen sätta trall ovanpå som själva steget. Är det bäst att fästa reglarna med franska skruv eller ska man sätta vagnsbult med brickor och muttrar där de kommer gå genom ytterligare en 45 tjock regel. Vilket är starkast? Fattar ni hur jag menar? Jag tänkte alltså sätta en regel "pendlad" från regeln och sen sätta stegregeln lodrätt ut från pendeln. Ska jag ha genomgående vagnsbult eller någon vanlig bult, eller räcker det med franska skruv. Några förslag?

7.    länk #7

Lite bilder från gårdagen. Översikt på läget och några detaljbilder på de olika varianterna på infästning av reglarna.

Namn:	DSC00779.jpg
Visningar:	92
Storlek:	56.3 KB
ID:	40188  

Namn:	DSC00780.jpg
Visningar:	82
Storlek:	40.5 KB
ID:	40189  

Namn:	DSC00781.jpg
Visningar:	87
Storlek:	48.6 KB
ID:	40190  

Namn:	DSC00782.jpg
Visningar:	83
Storlek:	57.7 KB
ID:	40191  

Namn:	DSC00783.jpg
Visningar:	88
Storlek:	50.5 KB
ID:	40192  

Namn:	DSC00784.jpg
Visningar:	88
Storlek:	55.0 KB
ID:	40193  

8.    länk #8

Byggdag 4

Dåså, efter en eftermiddags ensambygge så är de långa reglarna satta. Klurar fortfarande lite på hur jag ska göra infästningen till trappstegen. Speciellt hur trappan i vinkeldelen ska vara ner mot kortsidan av huset ska utformas. Funderade en hel de på att bygga någon sorts integrerad sitt/liggdel. Har tänkt tanken förut. Är lite lockad att utmana mig själv till att göra något rätt fräckt där. Det knepiga blir att få en bra flyt med trappstegen på långsidan och trappan ner på kortsidan av huset. Får nog fundera en stund till.

Första bakslaget igår. Ett tips till alla som ska bygga är att göra utmärkningarna själv och göra det klart och tydligt på vilken sida om strecket som regeln ska fästas. Annars kan det bli som för mig då jag fick flytta alla reglarna 45mm på långsidan för att få dem raka. Givetvis upptäckte jag detta först när alla var satta så det var bara att skruva loss dem, flytta och skruva i dem på rätt plats igen. En stunds extraarbete, men nu kommer skruvraderna att vara raka när trallen väl kommer på. Får försöka komma ihåg det till nästa altan jag bygger. Jag antar att man får tillåta sig själv några smärre missar på sitt första altanbygge. La ner verktygen vid strax innan tio igår. Man blir lite trött i kroppen av att bygga ett par timmar efter att ha jobbat hela dan.

Lite bilder på läget just nu följer. Idag får jag lite hjälp och kommer förhoppningsvis att få satt reglarna som ska stöda inramningen och kortlingarna på dem. Har även förhoppningar om att sätt reglarna i den lite asymetriska delen. Får nog lista ut hur jag ska göra där. Hur långt ut på väggen runt huset det ska gå, hur trappan ska fästas, hur jag ska göra för att komma runt stupröret. Evenutellt får jag skaffa en muff av någon slag för att höja upp renssilen så att den kommer på lagom höjd över trallen.

Finns det inga tips eller frågor från er som läser tråden?

Namn:	DSC00786.jpg
Visningar:	53
Storlek:	53.1 KB
ID:	40229  

Namn:	DSC00787.jpg
Visningar:	61
Storlek:	62.2 KB
ID:	40230  

Namn:	DSC00788.jpg
Visningar:	56
Storlek:	61.1 KB
ID:	40231  

9.    länk #9
    gadu^s avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Inloggad
    Första bakslaget igår. Ett tips till alla som ska bygga är att göra utmärkningarna själv och göra det klart och tydligt på vilken sida om strecket som regeln ska fästas. Annars kan det bli som för mig då jag fick flytta alla reglarna 45mm på långsidan för att få dem raka. Givetvis upptäckte jag detta först när alla var satta så det var bara att skruva loss dem, flytta och skruva i dem på rätt plats igen. En stunds extraarbete, men nu kommer skruvraderna att vara raka när trallen väl kommer på.
    Finns det inga tips eller frågor från er som läser tråden?
    Ett tips är väl att mäta C-C när det kommer till reglarna?
    Även jag lärde mig detta den hårda vägen...
    Mvh//Janne

10.    länk #10

Jo, hade mätt. Det var den mänskliga faktorn i form av två olika personer som märkte ut regelavståndet i innerkant och ytterkant och det blev tydligen någon förvirring om på vilken sida av strecket som regeln skulle sitta. Men, men, om det hjälper någon att undvika den minan så bjuder jag gärna på den
    Senast redigerad av BeernuN 2010-07-07 08:26 Anledning: stavning

11.    länk #11

Lite ombyggnad igår som man ser av bilderna. Satte klart reglarna med lite hjälp. Fick bjuda på grillad fläskfilé till fotbollen. Klart värt. Lite kortlingar ska sättas dels längs väggen mot utskjutet och på utskjutet. Detta för att hålla uppe "inramningen" på trallen. Kortlingarna mot änden där staketet ska stå (där det står upp en stolpe) är klara. Tänkte utmana mig och bygga in en "soffa" mot gräsmattan, se bild 5. Tänkte ta profilen av laminostolen och designa efter. Vi får se hur det går. I värsta fall blir det skit och då får det bli en trappa där istället. Inte lika utmanande, men kommer nog bli helt färdigt snabbare.

Kom på att jag inte hade några bilder av hur det ser ut från kortsidan av huset mot det asymetriska utskjutet så jag tog med en bild där med. Det ska bli en trappa ner mot stensättning vad det lider på den delen som rundar hörnet.

Idag blir det nog inte så mycket gjort beroende på hur mycket det ska regna idag. Kan vara bra med en vilo/planeringsdag mellan varven. Håll till godo!

Namn:	DSC00789.jpg
Visningar:	63
Storlek:	66.1 KB
ID:	40278  

Namn:	DSC00790.jpg
Visningar:	71
Storlek:	53.8 KB
ID:	40279  

Namn:	DSC00791.jpg
Visningar:	72
Storlek:	58.9 KB
ID:	40280  

Namn:	DSC00792.jpg
Visningar:	61
Storlek:	66.0 KB
ID:	40281  

Namn:	DSC00793.jpg
Visningar:	60
Storlek:	57.3 KB
ID:	40282  

Namn:	DSC00794.jpg
Visningar:	71
Storlek:	54.0 KB
ID:	40283  

12.    länk #12

Inget utebygge igår. Passade på att bygga en modell på soffan som ska vara på ändan. Rätt snabbt ihopskruvad. Ryggen kändes lite hög och vinkeln i sitsen var lite väl rät. Formen i grun var jäkligt skön dock. Klaga inte för mycket på den rätt skräpiga finishen och dåliga sittytan, det räckte att den höll under tiden som den provsatts

Idag och lördag blir det dags att lägga på ett kol. Tänkte sätta steget på långsidan och sen är det nog dags att skruva trall tror jag. Blir nog fortsatt funderande och förfinande av soffkonstruktionen. Tror att det blir att lägga en profil som jag är nöjd med och sen "försänka" den så att själva sittytan blir på samma linje om ni fattar hur jag menar. Det blir nog lite klur och ett par försök för att få till skarven mellan sits och panelen vid sidan så att det inte blir några synliga ändbitar. Tror att sticksågen som går att vinkla kommer till pass till det jobbet. Blir antingen att göra sitsen i samma trä som trallen som jag sågar till lite smalare ribbor när det kommer till de lite rundare kurvorna, eller hitta någon variant som är lika tjock men smalare. Blir nog det första alternativet. I värsta fall får jag byta det om några år. Det kan hända att soffan blir ett projekt till semester. Fästmön är lite orolig över att jag lägger för mycket tid på den istället för att göra klart altanen. Jag får göra ett ryck till helgen så att jag får lite respit och kan fokusera på den svåra biten.

Namn:	DSC00810.jpg
Visningar:	33
Storlek:	30.1 KB
ID:	40323  

Namn:	DSC00811.jpg
Visningar:	27
Storlek:	28.1 KB
ID:	40324  

Namn:	DSC00812.jpg
Visningar:	34
Storlek:	29.1 KB
ID:	40325  

13.    länk #13
    Nykomling Medlem: Feb 2007
    Län: Västernorrland

Bra jobbat! Följer tråden med spänning! Vi funderar också på motsvarande "stol/bänk" som avslutning - men det är nästa sommars projekt

14.    länk #14

Skorpan: Vi får se hur det artar sig till slut. Du får låna/sno så mycket av lösningarna du vill.

I fredags blev det bara någon timmes jobb. Klurade mest på hur jag skulle fästa stegen på långsidan. Det blev lite svagt på första försöket, men jag tror att jag har fått till en bra konstruktion nu. Själva steget ca 60 cm. Två stycken bitar regel som jag fäster i golvregeln med tre 6x120 träskruv varav en går igenom båda nedhängarna som jag sen fäster med tre likadana skruv i själva steget. Klarar att hålla upp 95 kilo mig när jag står med en fot på ytterkanten och större vikt än då bör det aldrig komma på det.

Lördagen blev desto mer produktiv. I stort sett hela stegraden på långsidan sat och jag la upp trallen. Har börjat såga ut hörnen och passa lite. Det blir veckans projekt att passa in skarvarna så att de faller så snyggt som möjligt. Jag har lagt upp trallen på altanen som om det skulle bli en generalskarv mitt i men det är bara ett provisorium. De kommer att förskjutas innan jag markerar och skruvar. tänkte fixa inramningen med två brädor runt om först och sen blir det till att kapa och lägga ut ordentligt. Verkar som att det blir regn tisdag och torsdag så då får jag väl vila ryggen en smula. Jag tänkte låta trallen sticka ut över kanten en brädbredd (28mm) så att den täcker brädorna som jag ska sätta på sidan som "kjol" och likadant med steget. Ambitionen är att inte ha något ändträ synligt när allt är klart. Hörnet som jag har sågat upp hittils blev lite klurigt eftersom jag sågade ut för väggen så att den brädan ska täcka över kortsidans kjol. Då blir den ju inte lika bred och 45 gradersgering passar inte riktigt då. Det hade jag inte riktigt tänkt på innan. Men, men. Att komma ihåg är att summan av vinklarna ska bli 90 grader. Får se om jag får såga om den inre brädan så att skarven bara går över två brädor och inte drygt två. Får nog bli lite justering eventuellt. Varför kommer jämt de där sakerna när man är i slutet av dan och är lite mör efter tio timmars slitande?

Jä, jä, lite bilder har jag skrapat ihop iallafall. Inget skruvat än, bara upplagt för att få en känsla för det. Jag verkar ha haft en jäkla tur/bra planering med trallen. Tror inte att jag behöver klyva någon bräda förutom vid själva insteget till dörren. Trevligt.

Namn:	DSC00813.jpg
Visningar:	48
Storlek:	54.3 KB
ID:	40375  

Namn:	DSC00814.jpg
Visningar:	47
Storlek:	59.3 KB
ID:	40376  

Namn:	DSC00819.jpg
Visningar:	41
Storlek:	50.1 KB
ID:	40379  

Namn:	DSC00820.jpg
Visningar:	41
Storlek:	50.5 KB
ID:	40380  

Namn:	DSC00821.jpg
Visningar:	43
Storlek:	52.5 KB
ID:	40381  

Namn:	DSC00822.jpg
Visningar:	37
Storlek:	40.2 KB
ID:	40382  

Namn:	DSC00823.jpg
Visningar:	44
Storlek:	49.1 KB
ID:	40383  

Namn:	DSC00824.jpg
Visningar:	46
Storlek:	51.9 KB
ID:	40384  

Namn:	DSC00825.jpg
Visningar:	47
Storlek:	45.2 KB
ID:	40385  

Namn:	DSC00826.jpg
Visningar:	104
Storlek:	48.6 KB
ID:	40386  

15.    länk #15

Nu har bygget legat nere några dagar. Satte hörnen i för ramen mot huset men det blev inte så bra. River upp och provar igen. Tror att det får bli att lägga ut plankorna och sen märka upp ordentligt och inte räkna så mycket på vinklar hit och dit utan märka ut dem som jag vill ha dem. Utemöbler inköpta igår, leverans nästa onsdag. Ett set med konstrottingsoffa, bord och fåtöljer och en matgrupp. Kostade ungefär vad altanen kommer att gå på. Håller förhoppningsvis lika länge (naivt jag vet). Gör om hörnen i eftermiddag och sen bygga fredag, lördag och söndag så länge vädret tillåter. Förhoppningsvis så är huvuddelen klar till onsdag så att vi kan ställa upp möblerna.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom