Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)

Visa resultat för omröstning: Olja eller inte

Antal röster
82. Logga in för att rösta
  • Självklart!

26 31.71%
  • Aldrig!

56 68.29%
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    MB77s avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Jönköping

Olja eller inte

Då denna fråga kommer upp varige vår så tänkte jag mig en omröstning olja trallen eller inte, det är frågan.

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2005

Skurar av min med såpa varje år, blir så bra så.

3.    länk #3
    GzOs avatar
    GzO
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2008
    Ålder: 31
    Län: Västra Finlands län
    Blogginlägg: 3

Oljar då den ser ut att behöva det, blir så bra så.
    .
    Volvo [ _ ], Villa [ X ], Vovve [ _ ]

4.    länk #4
    HEPOs avatar
    Nykomling Medlem: Sep 2006
    Ålder: 32
    Län: Västragötaland

Oljade en gång och det tog någon vecka sen var trallen svart. Sen dess är det bara såpa som gäller. När jag orkar och hinner så är det en rejäl avskurning följt av indränkning i 50/50 blandning gulsåpa/vatten med tryckspruta.
    Dock sker detta för sällan

5.    länk #5
    Junior medlem Medlem: Nov 2005

Jag oljade min trall i våras med olja med brunt pigment i. Tog en dag, men satan i gatan vad snygg den blev. Färgen lyfte verkligen hela intrycket. Kommar alltid att olja efter det.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Stockholm

Oljade också min altan och det blev så bra. I alla fall de första åren, men sen hände något Oljan trängde/sögs inte upp längre på alla ställen och altanen blev 'fjällig'.

Sedan dess är det såpa som gäller.

7.    länk #7
    Stefan Ns avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Ålder: 38

Absolut ingen olja, byter hellre trallen nåt år tidigare istället. Tycker det ser fruktansvärt fult ut med oljad trall.

8.    länk #8
    Apprentices avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götaland

Har lagt på ett sparsamt lager med brunpigmenterat träskydd från Cuprinol som egentligen inte är avsett för impregnerat virke, men snyggt blir set.

Olja är fruktansvärt svårarbetat, kanske funkar att polera in, men inget man vill handjaga.

9.    länk #9
    GzOs avatar
    GzO
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2008
    Ålder: 31
    Län: Västra Finlands län
    Blogginlägg: 3

Svårarbetat?

-Stryk på
    -Vänta en stund
    -Torka bort överflöd

Det som många tydligen missar är att torka bort det som inte sugs upp av virket, därav blir det fjälligt. Och oftast behöver den inte oljas varje år.
    Senast redigerad av GzO 2010-05-20 05:28 Anledning: tillägg
    .
    Volvo [ _ ], Villa [ X ], Vovve [ _ ]

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2008
    Län: 90737

La trall i höstas, den har nu spruckit rejält. Både på plank och på altangolv.
    Affären där jag köpte den hävdar att det beror på att jag inte oljade in den? Är det nåt som bara gäller viss trall då efterson här verkar det inte som att folk oljar in den och ändå är det inte många som rapporterar att trallen spricker?

11.    länk #11
    Nykomling Medlem: Sep 2007

Funderar på att såpa altanen till helgen. Funderar dock på såpans egenskaper jämfört med oljan.

Förhindrar såpan också sprickbildning som oljan är till för?

12.    länk #12
    Forumgud Medlem: Apr 2008
    Län: västra götalands

La trall i höstas, den har nu spruckit rejält. Både på plank och på altangolv.
    Affären där jag köpte den hävdar att det beror på att jag inte oljade in den? Är det nåt som bara gäller viss trall då efterson här verkar det inte som att folk oljar in den och ändå är det inte många som rapporterar att trallen spricker?
    ledsen att säga detta, men är det som du säger så har du köpt*skitvirke* tyvärr....

du skall ej olja in trallen...
    lite grönsåpa och en piasavakvast lr skurborste...
    allt som skall göras...
    efter det kan man vaximpregnera den för ett grymt bra resultat.

mvh
    estwing
    mvh estwing

13.    länk #13
    Nykomling Medlem: Sep 2007

Jag var på Fredells igår, en av de större bygghandlarna i Stockholm.

Där rekommenderade de olja, något annat fanns inte.

Föga förvänande i och för sig. Klart de vill sälja olja. Hur skulle det se ut om alla bygghandlare hade stora mängder såpa i sina hyllor?

14.    länk #14
    John J
    Gäst
    ledsen att säga detta, men är det som du säger så har du köpt*skitvirke* tyvärr....

du skall ej olja in trallen...
    lite grönsåpa och en piasavakvast lr skurborste...
    allt som skall göras...
    efter det kan man vaximpregnera den för ett grymt bra resultat.

mvh
    estwing

Skulle vara roligt och se hur din trall ser ut om 25 år.

15.    länk #15
    Forumgud Medlem: Apr 2008
    Län: västra götalands

Skulle vara roligt och se hur din trall ser ut om 25 år.

du kan börja komma hit nu som du tjade å hånade om min vaxtrall förra året...
    men som sagt det vågar du ej...
    innan du utalar dig angående vaxad trall så skall du införskaffa dig lite fakta.....

du är välkommen om 25 år me....

mvh
    estwing
    mvh estwing

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 2 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 2 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom