Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)

Visa resultat för omröstning: Gasol eller kol Grill

Antal röster
449. Logga in för att rösta
  • Självklart Gasol är ju så enkelt

116 25.84%
  • Kol är det bästa för smaken

330 73.50%
  • Grill det finns ju stekpanna!!

3 0.67%
Skriv svar Nytt ämne
...
...
  1.    länk #106
    Senior medlem Medlem: Mar 2006
    Län: Västra Götaland

Det är bara lockhållaren som skiljer. Och den ska man ha så välj Master.
    Det är ju lite märkligt eftersom det stod One touch Premiuim på min och den har lockhållaren och termometern.

Angående termometern, vet nån vilka temperaturer man ska hålla vid indirekt grillning? I handboken som medföljer står det ju bara låg, mellan och hög värme...?
    Gamla hus blir aldrig klara...

2.    länk #107
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003
    Län: Stockholm

125 grader har jag läst någonstans.

3.    länk #108
    Senior medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Kommun

Det är ju lite märkligt eftersom det stod One touch Premiuim på min och den har lockhållaren och termometern.

Angående termometern, vet nån vilka temperaturer man ska hålla vid indirekt grillning? I handboken som medföljer står det ju bara låg, mellan och hög värme...?
    Det står One Touch på Master med men jag håller med om att förvirringen är total men det är väl ekonomiskt för Weber med sina små marginaler . Artikelnumret på kartongen skiljer. Står det 1351604 är det en Master Touch.

4.    länk #109
    Forumgud Medlem: Feb 2005
    Län: Västmanlands län
    Inloggad
    Precis som för all annan tillagning beror det helt på vad du tillagar. Generellt håller man dock en lägre temperatur än vid direkt grillning.
    Ksund
    Byggt i Kvicksund (Västerås Kommun).

5.    länk #110
    Veritass avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Västra Götalands län

Låter alla tiders! Bara att beställa nu så vi kan dela erfarenheter, lindarn verkar ha rätt bra pris se länk nedan. Men du kan nog förhandla ner det till ungefär samma pris på andra ställen. Jag gav 3750kr för min.
    .
    Glöm inte att köpa rejält med briketter och rökträ. Jag har nog "bränt" 10kg på 3 röksessioner. Du behöver även en skorstenständare, och ifall du skall göra mycket ribs på en gång så behöver du en hållare. Man får plats med 2 racks per galler ifall man inte delar dem. Ekträ säljer inte weber, men min granne är möbelsnickare så jag fick en del spillbitar i ek. Ek ingår i många av recepten så det kan vara ide att försöka kirra det.

Hör av dig när du kommit igång. /mikael

http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=105

http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=1017

Ah, nu blir jag än mer sugen på att skaffa en Smokey Mountain...
    Apropå trä bitar för rök... tycker att de där påsarna är snuskigt dyra... fick tag på ett par bitar av en stam från ett ner sågat äpple träd idag som jag lagt undan så de får torka... men jag visste inte att EK oxå var ett alternativ...bra att veta!

Jodå, så fort jag införskaffat en SM så postar jag om det... skall bli skoj att fördjupa sig i äkta Bbq smoking & dela erfarenheter med likasinnade.

6.    länk #111
    Veritass avatar

En fråga om Webers klotgrill funktion (i mitt fall One Touch 57cm).... propellern nertill... skall den vara så att den sluter tätt om ventilhålen i botten då man grillar eller skall den vara så att de är öppna?

Vid indirekt grillning...hur justerar ni ventilen/erna för att få rätt värme (125 grader) ?

7.    länk #112
    Bezts avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2006
    Län: Örebro

Är lite sur att det finns One touch gold med och utan termometer i locket, jag fick min i present och den var naturligtvis utan.
    Någon som vet om det går att eftermontera?

8.    länk #113

En fråga om Webers klotgrill funktion (i mitt fall One Touch 57cm).... propellern nertill... skall den vara så att den sluter tätt om ventilhålen i botten då man grillar eller skall den vara så att de är öppna?

Vid indirekt grillning...hur justerar ni ventilen/erna för att få rätt värme (125 grader) ?
    Ventilerna ska vara öppna när du grillar, annars kvävs ju glöden, det är ju draget underifrån som skapar den bästa glöden. Så lägg inte folie eller något sådant på brikettgallret.

9.    länk #114
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2010
    Län: jämtland

För barbeque/varmrökning har lagt kolen på sidorna och sen spån i aluminiumfolie, med några hål i, ovanpå kolen, när den fått glöd.
    Sen stänger jag ventilerna uppe och reglerar tempen med bottenventilen.

10.    länk #115
    Veritass avatar

petersson79 & sblixten !

Aha, då förstår jag. Tack för förklaringen !

11.    länk #116

ICA Maxi har Weber One Touch Premium för 1800 nu för tillfället...

12.    länk #117
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003

Nu har jag testat en sådan där skorstenständare några gånger. Det funkar ju fantastiskt bra! Snabbare glöd än med eltändaren och *alla* briketter blir glödande. Dessutom är det smidigt att kunna hälla över briketterna i korgarna (weber) och tillbaka igen när man är klar. Nu slänger jag eltändaren!

Angående webers briketter som jag nu kunnat testa eftersom jag får fyr på dom nu så är jag inte speciellt impad. Visst verkar dom hålla bra till iaf två grillningar, men jädrar vad dom släpper aska! Inte alls lika rent och snyggt som med mina favvo-okq8-briketter.

13.    länk #118
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Värmland

Varmluftspistol, grillklart på 2-3 minuter
    Hur ska man göra när man tänder med varmluftspistol? Tyckte att det gick väldigt segt att få igång grillen när jag testade i lördags. Ska man samla ihop grillkolen i en hög som med eltändaren kanske?

14.    länk #119

Samla ihop briketterna i en hög. Ställ pickan på max värme (såklart...) och blås koncentrerat på ett och samma ställe. Det bör börja glöda på ca 20 sekunder. Fortsätt att blåsa ett tag till med full effekt. Efter en minut eller så kan man ställa ner värmen och bara blåsa kalluft, den el-effekt man tillför är marginell jämfört med vad ett par glödande briketter avger. Genom att blåsa på de nu glödande briketterna så blåser du in riktigt het luft i högen med briketter som snart blir övertänd.

Backa lite med pickan när det tagit sig, annars kan fronten smälta!

Skall också erkännas att det inte är lika kul att tända med den här metoden dagen efter, då kommer det att yra en hel del koldamm...
    Att mäta är att veta

15.    länk #120
    Senior medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Kommun

Samla ihop briketterna i en hög. Ställ pickan på max värme (såklart...) och blås koncentrerat på ett och samma ställe. Det bör börja glöda på ca 20 sekunder. Fortsätt att blåsa ett tag till med full effekt. Efter en minut eller så kan man ställa ner värmen och bara blåsa kalluft, den el-effekt man tillför är marginell jämfört med vad ett par glödande briketter avger. Genom att blåsa på de nu glödande briketterna så blåser du in riktigt het luft i högen med briketter som snart blir övertänd.

Backa lite med pickan när det tagit sig, annars kan fronten smälta!

Skall också erkännas att det inte är lika kul att tända med den här metoden dagen efter, då kommer det att yra en hel del koldamm...
    Är det bara jag som tycker denna produkt inte fyller någon funktion när det finns skorstenständare för ca 150kr som man bara tänder och låter jobba själv? Helt utan el och man kan under tiden beakta med en kall bärs i handen

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09