Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)

Visa resultat för omröstning: Gasol eller kol Grill

Antal röster
449. Logga in för att rösta
  • Självklart Gasol är ju så enkelt

116 25.84%
  • Kol är det bästa för smaken

330 73.50%
  • Grill det finns ju stekpanna!!

3 0.67%
Skriv svar Nytt ämne
...
...
  1.    länk #271
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003
    Län: Stockholm

Mathias tråddödaren..
    Förlåt.

2.    länk #272
    Senior medlem Medlem: Mar 2006
    Län: Västra Götaland

Ska grilla lamm-skivor idag från Fårö... Någon som har något bra tips på någon god marinad? Har fått en med olivolja, en skvätt rödvin, massa vitlök och färsk rosmarin...
    Gamla hus blir aldrig klara...

3.    länk #273
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Västra Götaland

Vitlök och rosmarin är väldigt bra kompisar med får/lamm. Den kommer nog bli kanon.

4.    länk #274
    Nykomling Medlem: May 2009
    Län: Västra götaland

Vill man komma nära upplevelsen som finns lagrad i våra gener sedan vi levde i grottor finns det bara kol. Det skall vara riktig eld ifrån ett förnyelsebart energislag. Om det sedan finns någon smakskillnad mellan gasol och kol finner jag som helt irrelevant. Det är totalupplevelsen som är det viktiga. Vad som sedan är viktigare är att man inte tänder med hjälp av tändvätska, eftersom det förstör smaken rejält. Tänd med skorsten, braständare eller looftligther.

5.    länk #275
    Senior medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Kommun

Vill man komma nära upplevelsen som finns lagrad i våra gener sedan vi levde i grottor finns det bara kol. Det skall vara riktig eld ifrån ett förnyelsebart energislag. Om det sedan finns någon smakskillnad mellan gasol och kol finner jag som helt irrelevant. Det är totalupplevelsen som är det viktiga. Vad som sedan är viktigare är att man inte tänder med hjälp av tändvätska, eftersom det förstör smaken rejält. Tänd med skorsten, braständare eller looftligther.
    För mig är tändvätskan ett viktigare doftinslag än kolen om vi snackar uppväxt och gener

6.    länk #276
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2010

Jag har tre grillar.... Gasol, kol och en amerikansk BBQ.
    Till sommaren nästa år så blir det också en stekhäll a´la Per Morberg också.

7.    länk #277
    LilleNos avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2010

För mig är tändvätskan ett viktigare doftinslag än kolen om vi snackar uppväxt och gener
    Ja, faktiskt..

8.    länk #278
    Rottans avatar
    Junior medlem Medlem: Jun 2008
    Län: HJönköping

Ska nog slå till på en Weber Performer med Gasoltändning
    Nu till min fråga
    Som gasol tub kan man använda
    Biltema
    http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fril...solbehallare1/
    Julas
    http://www.jula.se/gas-powergas-131585

Eller vad är det för några gastuber till denna grill?

MVH
    //Rottan

9.    länk #279
    Senior medlem Medlem: Apr 2008
    Län: Skåne

Måste ju stämma in i det många säger, att det viktigaste, precis som vid all matlagning, är råvaran. En dålig råvara kan helt enkelt aldrig blir riktigt bra, det går däremot bra att förstöra en bra råvara genom klantig tillagning, som att skiva en bit nötkött supertunnt och göra den well done eller dylikt. Och det är mycket sant att kvalitén på svenskt kött är under all kritik. Ofta ser man stormarknadernas "premiumkött" (naturligtvis också det gas-packat) som är helt utan marmorering och som därför kommer bli både torrt och smaklöst vid tillagning.

Det börjar komma en del mindre uppfödare som har bättre köttraser, bättre djurhållning och bättre utfodring vilket är mycket positivt. Men samtidigt som många svenskar raljerar över hur viktigt det är med djurhållning, kontroller etc så är det ändå prislappen som avgör när de väl står i butiken och då glömmer man snabbt bort hur viktigt det var. Man kan ju fundera på om det faktiskt är så att just de svenska djurskyddslagarna, som många gånger är oerhört byråkratiska och rent av onödiga som bönderna måste betala för, eftersom konsumenterna inte vill, leder just till att man gör avkall på andra kvalitéer i köttet för att kunna tjäna något alls på djuruppfödningen. Nettovinsten för att föda upp ett slaktsvin är exempelvis 100-200 kronor, vilket naturligtvis leder till att uppfödaren kommer göra allt för att spara pengar, annars blir det en ren förlustaffär. Ett nötkreatur ger mer vinst, men det räcker med ett veterinärbesök eller två för att även den vinsten ska ätas upp.

Det är alltså vi konsumenter som måste börja efterfråga bra kött och som måste köpa bra kött när det väl dyker upp. Personligen avstår jag hellre och äter vegetariskt än sparar pengar på att köpa en fläskfilé med tvivelaktigt ursprung på ICA för 60 kronor/kilot.

Sorry om detta var OT, men som bondeson och dessutom intresserad av kvalitativ mat så går jag igång lite när dessa frågor kommer upp...

10.    länk #280
    v-gs avatar
    v-g
    Forumgud Medlem: Sep 2007
    Län: Västernorrlands

Bobby:Problemet är väl att priset i affären i stort sett inte kommer bonden till godo utan försvinner påvägen så att säga. Samma med mjölkpriset "dyrt" i butik men bonden får inget när priset höjs, förrutom då Milkos en krona extra som går direkt till bonnen.

Har själv ett helt "vilande" lantbruk men eftersom jag inte har lust att låna upp 10milj+ eller betala för att jobba så låter jag det fortsätta vila. Bönnner blir det färre varje år tyvärr snart växer skiten igen om detta tillåts fortsätta.

Och köpa kött att grilla i affären är som att välja mellan pest eller kolera det finns inte mycket att hurra för precis. Allt för mycket är rena rama chansningen och det är ju inte direkt roligt när man köper kött för ett par hundra och sen är det rena rama skiten för att någon inte kan slakta på rätt sätt.

Blir ofta att vi köper mindre stycken och bygger upp med kycklingfileér där vet man iaf vad man får och behöver aldrig bli besviken (eller fattig).

11.    länk #281
    Johan Gunverths avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2005
    Län: Göteborg, Björlanda

[B]...med kycklingfileér där vet man iaf vad man får ...
    Japp. Man får rätt så mycket salthaltigt vatten.

12.    länk #282
    Senior medlem Medlem: Apr 2008
    Län: Skåne

Bobby:Problemet är väl att priset i affären i stort sett inte kommer bonden till godo utan försvinner påvägen så att säga. Samma med mjölkpriset "dyrt" i butik men bonden får inget när priset höjs, förrutom då Milkos en krona extra som går direkt till bonnen.

Har själv ett helt "vilande" lantbruk men eftersom jag inte har lust att låna upp 10milj+ eller betala för att jobba så låter jag det fortsätta vila. Bönnner blir det färre varje år tyvärr snart växer skiten igen om detta tillåts fortsätta.

Och köpa kött att grilla i affären är som att välja mellan pest eller kolera det finns inte mycket att hurra för precis. Allt för mycket är rena rama chansningen och det är ju inte direkt roligt när man köper kött för ett par hundra och sen är det rena rama skiten för att någon inte kan slakta på rätt sätt.

Blir ofta att vi köper mindre stycken och bygger upp med kycklingfileér där vet man iaf vad man får och behöver aldrig bli besviken (eller fattig).
    Visst är det så, man får försöka låta bli stormarknaderna och hitta lokala aktörer där man kan få veta varifrån köttet kommer och att det är hanterat på rätt sätt. Så länge det inte finns en säkrad efterfrågan så kommer inte de redan hårt ekonomiskt pressade bönderna att ta risken att börja producera något annat än det stormarknaderna köper upp.

Jag skulle vilja se ett system som i Italien, där konsumenter gemensamt förbinder sig att köpa en viss bondes produkter. Det gör ju både att man som konsument väldigt direkt kan välja vad man vill betala för, men gör det även möjligt för bönderna att producera bättre mat då de vet att de inte kommer förlora pengar på det. Detta system är betydligt viktigare för att Italien kan producera kvalitativ mat än EU-stöden.

Kyckling är ju sant att man vet vad man får, men tyvärr tycker jag oftast det betyder att man får något som inte smakar särskilt mycket alls. Här nere (några kilometer härifrån) finns det dock en uppfödare som föder upp frigående gödtuppar och det är något helt annat.

13.    länk #283
    Johan Gunverths avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2005
    Län: Göteborg, Björlanda

Visst är det så, man får försöka låta bli stormarknaderna och hitta lokala aktörer där man kan få veta varifrån köttet kommer och att det är hanterat på rätt sätt. Så länge det inte finns en säkrad efterfrågan så kommer inte de redan hårt ekonomiskt pressade bönderna att ta risken att börja producera något annat än det stormarknaderna köper upp.

Jag skulle vilja se ett system som i Italien, där konsumenter gemensamt förbinder sig att köpa en viss bondes produkter. Det gör ju både att man som konsument väldigt direkt kan välja vad man vill betala för, men gör det även möjligt för bönderna att producera bättre mat då de vet att de inte kommer förlora pengar på det. Detta system är betydligt viktigare för att Italien kan producera kvalitativ mat än EU-stöden.

Kyckling är ju sant att man vet vad man får, men tyvärr tycker jag oftast det betyder att man får något som inte smakar särskilt mycket alls. Här nere (några kilometer härifrån) finns det dock en uppfödare som föder upp frigående gödtuppar och det är något helt annat.
    Italien har också en mycket stolt inställning till sina råvaror och mattraditioner. Allt är skapat lokalt och förutom glass (gelati) har Italien inte importerat någon matkultur alls.

Jo, denne hönsuppfödare på Bjäre är ensam i landet om helt KRAV-märkt drift. Hade dessa råvaror på bröllopet för två år sedan och nästan samtliga gäster undrade vad det var vi serverade.

- Kyckling!
    - Jaha? Vad lustigt...men gott det smakar!

Min farfar (92) konstaterade bara "- Det var en fin kyckling ni hittat"!. Han hade ju upplevt RIKTIG hönssmak tidigare i livet innan fusket kom ikapp.

14.    länk #284
    v-gs avatar
    v-g
    Forumgud Medlem: Sep 2007
    Län: Västernorrlands

Ang. kyckling så finns det ju kryddor och marinad

15.    länk #285
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge
    Inloggad
    Italien har också en mycket stolt inställning till sina råvaror och mattraditioner. Allt är skapat lokalt och förutom glass (gelati) har Italien inte importerat någon matkultur alls.
    Jag vill inte riktigt hålla med dig där.
    Under den senaste 10-års perioden har matkulturen i Italien helt klart börjat förändras.

Ett starkt inflytande kommer från Tyskland, USA (Blää), Nordafrika och Frankrike. Däremot har inte det asiatiska köket slagit igenom på samma sätt som i övriga världen.

Sedan så finns det en klar skillnad mellan syd o norditalien där syditalien fortfarande är mycket konservativt..

btw

Gelato heter det

Personligen gillar jag det klassiska Italienska köket även om dom inte vet hur man äter, tillagar och styckar kött.
    .......or oatävööööööööö

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09