Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)

Visa resultat för omröstning: Gasol eller kol Grill

Antal röster
449. Logga in för att rösta
  • Självklart Gasol är ju så enkelt

116 25.84%
  • Kol är det bästa för smaken

330 73.50%
  • Grill det finns ju stekpanna!!

3 0.67%
Skriv svar Nytt ämne
...
...
  1.    länk #241
    Senior medlem Medlem: Mar 2006
    Län: Västra Götaland

Om man nu ska ska köra med kolgrill ;-)
    så levereras den bästa grillkolen till restaurangerna (säljes pallvis).
    Det är större bitar och bra träråvara, grillkolen man köper på macken är inte mycket att ha.

/Magnus
    Jovisst, men om man nu inte har lust att köpa en hel pall...hur kan man få tag på det då? Nån som testat och fråga en restaurang om att köpa säg 5 kilo någon gång?
    Gamla hus blir aldrig klara...

2.    länk #242
    Banned Medlem: May 2006
    Län: Kalmar

Både och naturligtvis.. Skall du bara ha en röstar jag på en rejäl klotgrill med lock ala Weberstil. Skall du bara grilla korv så skall du givetvis ha en gasolgrill.

Ehhh Va...? Bara korv på en gasolgrill??? Nope.... Korven till kolgrillen och biffarna till gasolen... Det är en jäkla skillnad på att kunna ställa värmen eller inte.... Lock ska det vara på i alla lägen för aromen....

3.    länk #243
    Banned Medlem: May 2006
    Län: Kalmar

Läste lite mera nu...
    Jaghar haft dels en billig klotgrill (Kol) när jag var ung och oförståndig.... Den rostade upp pga, marinaden... saltet i dessa....
    Jag köpte en gasolgrill.. Landmann svart sak med en stor brännare fast med 2 gasvred... (Nu snackar vi mitten -90tal..) Funkade jättebra, fast.... Brännaren rostade upp, och grillgallret likaså... Pga, marinaderna... Hjälpte liksom inte att rengöra....
    I Husvagnen är vi inne på vår andra TUB-grill a,la Ö&B... Jättebra grill,dubbel yta mm... gallren rostar som fan, liksom botten i dom, ... men snabbt och varmt blir det... lätt att bränna så att säga..

På Pooldeck fanns det en murad grill a,la JULA när vi flyttade hit. den var precis ny, knappt använd ens...
    efter 4 år tröttnade vi... Aromen flyger ju all världens väg, denna jakt efter bra briketter... Köpte 4 st Skogens briketter billigt i våras... fan det var ju stenkol nästan... Omöjliga att få fjutt på efter konstens alla regler...
    Nu har vi köpt oss en Landmann gasol, med 3 st brännare... emaljerade galler,,, (Busenkelt att göra rena efter grill och mat... Bara diskmedel och diskborsten...) emaljerad stekplatta, och emaljerade flamskydd över brännarna.... Vi la alufolie i botten på slaskplåten ihop med kattsand... Då stannar fettet och marinaderna där istället för att "Kalla på brandkåren".....
    faktiskt så smakar detta köttet mycket gott... vi ska komplettera med ett stengaller...lägga precis över brännarna och placera krossad täljsten på det... Ännu jämnare värme, längre eftergrillning och mindre flyktig gasol.....

4.    länk #244
    Senior medlem Medlem: Mar 2006
    Län: Västra Götaland

Får puffa upp denna tråd lite.

Nu börjar ju hösten närma sig med stormsteg, när plockar ni undan grillen för vintern? Om man ens gör det, går ju faktiskt grilla på vintern med...
    Gamla hus blir aldrig klara...

5.    länk #245
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2010
    Län: VG

Man ställer den väl skydddat, men grilla gör man väl!

6.    länk #246
    Senior medlem Medlem: Dec 2005
    Län: Uppsala

Läste ni senaste Allt om Mat? De testade Kol mot Gasol och resultatet var att ingen kände någon skillnad på smaken, så varför köpa något annat än gasol?
    (Det är klart att grottmannen i oss tycker att det är kul att göra eld. Gasol är inget för stenåldersmän ;-)

/Magnus
    Då kan de inte grilla på Allt om mat.

Det är enorm skillnad, men det krävs att köttet är av god kvalitet, att det är en styckdel lämpad för kolgrillning (något som knappast har gått att få tag på i Sverige tidigare, men på senare tid faktiskt börjat synas här och var) och att man i övrigt har god kunskap om grillning. Och inte har bråttom.

Släng på en hotdog, flintis eller svensk foder- och båsuppfödd mjölkkosse-biff så är det naturligtvis ingen skillnad. Men det är en annan story

Sen vill jag också hävda att ovanstående är mycket viktigare än att ha de dyraste prylarna. Däremot ska grillgallret gärna vara emaljerat såsom redan nämnts, men det är mer en praktisk fråga. Såhär enkelt kan det faktiskt vara:

/A
    Senast redigerad av Alko 2010-08-31 12:12

7.    länk #247
    Johan Gunverths avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2005
    Län: Göteborg, Björlanda

Orkar inte läsa genom denna mastodonttråd utan skriver kort och gott:

Trådskaparen glömde alternativet "Gasol, eftersom jag har genomskådat myten med grillsmak av kolgrill". Den hade jag röstat på. Har sedan länge "lurat" våra middagsbjudna med naturlig grillsmak från gasol och hett gjutjärnsroster.

Allas våran riksgrillare Paul Svensson gjorde blindtest i Allt Om Mats stora grillbilaga och fick efter 100% fel, fullständigt backa om kolgrillens förträfflighet. Lite pinsamt i och med att han precis gett ut en bok som hävdar motsatsen. Hans slutsats blev istället det lite krystade "Kolgrillen är bättre eftersom jag är van vid den".
    Skriv det då i den reviderade upplagan.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113024027

8.    länk #248
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003
    Län: Stockholm

Får puffa upp denna tråd lite.

Nu börjar ju hösten närma sig med stormsteg, när plockar ni undan grillen för vintern? Om man ens gör det, går ju faktiskt grilla på vintern med...
    Vintergrillning är supertrevligt så grillen står kvar på altanen året runt. Har en liten press jag täcker den med när den inte används.

9.    länk #249
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2010
    Län: VG

Självklart är det ingen skillnad på kol och gasol.
    Roligt att folk bestämt hävdar detta när blindtest efter blindtest bekräftar att det bara är en myt..

Däremot så är det roligt att elda, men det är en annan sak.

10.    länk #250
    Forumgud Medlem: Nov 2009
    Län: Stockholms

Självklart är det ingen skillnad på kol och gasol.
    Roligt att folk bestämt hävdar detta när blindtest efter blindtest bekräftar att det bara är en myt..

Däremot så är det roligt att elda, men det är en annan sak.
    Jag skulle snarare hävda att det inte är någon skillnad på gasol och en vanlig stekpanna med s.k. grillränder. Om man bara eldar i grillen så är det ju ingen skillnad mot gasol, men om man grillar den med lock så blir det absolut en jättestor skillnad. Däremot så finns det ju flis som man kan lägga i gasolgrillen för att få "grillsmaken".

11.    länk #251
    Johan Gunverths avatar

...Däremot så är det roligt att elda, men det är en annan sak.

Grottmänniskan vill vara närmare naturen. Träkolen alltså.

12.    länk #252
    Johan Gunverths avatar

Jag skulle snarare hävda att det inte är någon skillnad på gasol och en vanlig stekpanna med s.k. grillränder. Om man bara eldar i grillen så är det ju ingen skillnad mot gasol, men om man grillar den med lock så blir det absolut en jättestor skillnad. Däremot så finns det ju flis som man kan lägga i gasolgrillen för att få "grillsmaken".
    Det är därför man även stänger locket på en gasolgrill. Brukar själv lägga en bit blöt eneträ i kanten på gallret för att få lite rökighet.

13.    länk #253
    Senior medlem Medlem: Dec 2005
    Län: Uppsala

Paul Svensson i all ära (har inte läst hans bok), men den enda vettiga svenska bok om kött jag läst är Håkan Fällmans. Även om det inte handlar om grillning direkt.

Vill ni läsa vad som sägs vara världens bästa grillbok, får ni söka er längre bort (till landet där grillning är religion och livsstil på riktigt): http://www.amazon.com/Seven-Fires-Gr.../dp/1579653545 . Recensionerna säger det mesta.

Den som inte märker skillnad på kol (eller egentligen ved som får brinna till kol - det måste få ta tid för att smaka bra!) och propan bör inhandla den boken, eller en resa till Argentina. Skickar med en bild på träkolsgrillat lamm över emaljerat grillgaller, country style från Pampas. Lock används aldrig (tro mig, det behövs inte för aromen, kanske om man kör amerikanskt hickorystuk etc iofs), däremot kvadratmeterstora galler även för vanliga villagrillar, som alltid är murade samtidigt som huset och därför smälter in på ett annat sätt än våra bauhaus-lecablocks-byggsatser.

Precis som på bilderna ska äkta grillat se ut, i min värld iallafall!

/A

Senast redigerad av Alko 2010-08-31 14:52

14.    länk #254
    Senior medlem Medlem: Apr 2008
    Län: Skåne

Jag måste nog tillstyrka att vid grillning så är smakskillnaden mellan kol, briketter och gasol minimal. Briketter är ofta gjorda just för att ge en jämn kontrollerad värme med minsta möjliga rök och smak, eftersom smaken från dem är bitter och oangenäm. Att gasolgrillning och grillpanna på spisen skulle vara samma sak är naturligtvis inte heller sant eftersom grillen har fördelarna av dels en högre effekt, något som är viktigt när man gör mindre köttstycken, sk. "steaks" och dels att fettet försvinner bort från köttet så det blir just grillat och inte stekt. Även om man skulle använda ren hickoryved vid grillning så tar det minst två timmars tillagning i kraftig rök för att få röksmak på köttet, dvs det ger ingen nämnvärd effekt.

BBQ däremot är en helt annan sak, och även att man kan fejka BBQ med en gasolgrill så är det en smoker som gäller för det optimala resultatet. Här tillagar man köttet under många timmar i intensiv rök vid låg temperatur, något som ger en oerhört subtil röksmak och ett fantastiskt mört kött.

Man kan också välja att använda sin vanliga grill som en ugn, dvs stänga locket, något som många förespråkar. Och visst, det är ett effektivt sätt att tillaga kött på som nästa garanterar ett bra resultat på större köttbitar, åtminstone om man använder termometer. Men här kan man definitivt tala om att effekten blir fullt jämförbar med att använda ugnen inomhus, ugnen är dessutom betydligt lättare att kontrollera än både en kol- eller en gasolgrill. Däremot är det ju alltid trevligt att grilla, varför grillen brukar få rycka in här också. Detta brukar kallas för "Broiling"

Så för mig ser uppställningen ut såhär:
    Grillning: Gasol. För att grilla på, dvs tillaga tunnare köttstycken med hög värme under kort tid. En 3 centimeter tjock steak, exempelvis entrecote bör tillagas på högst ett par minuter intensiv värme. Tiden här är alldeles för kort för att någon form av röksmak ska förnimmas och då slår smidigheten i gasolen kol varje dag.
    Broiling: Gasol. Även här är tiden i allmänhet för kort för att röksmaken ska bli direkt framträdande och eftersom det viktigaste för att uppnå bra resultat här är exakt temperaturkontroll så är gasolgrillen även här vinnaren.
    Smoker: För seriösare anrättningar och då tiden tillåter använder jag min hemmbygda smoker för att göra BBQ, något väsensskilt från grillning.

En vanlig klotgrill ser jag således ytterst få fördelar med, förutom att det är kul att elda lite.

15.    länk #255
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge
    Inloggad
    BobbyEwing, bra och i mitt tycke helt korrekt beskrivning.
    Vad man kan tillägga är ofta att dom som förordar tex en helstekt oxe över öppen eld på pampas så handlar det mer om helheten i att sitta vid en lägereld under stjärnhimelen o grilla än Gasol vs ved/kol.
    Lite samma sak som Rosevinet på ett Cafe i Provance eller Ouzon på den grekiska tavernan... hur kul är det att sitta o sörpla på en Novemberkväll i en förort på 9e våningen......
    .......or oatävööööööööö

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09