Elarbetsansvarig
m.m.
|
2010-02-27, 10:34
|
|
|
Nykomling
Medlem: jan 2009
Län: Halland
|
Trädäck
Hej alla glada byggare!
Jag har några "problem" jag vill ha hjälp med när jag ska bygga ett trädäck:
|
|
2010-02-27, 10:51
|
|
|
Moderator
Medlem: jun 2009
Län: Uppsala
|
Ju klenare dimension på trallen ju mer kommer det att gunga när Du går. Har Du använt ett träddäck där man antingen använt för klena trallbrädor eller för stort c/c mellan reglarna eller båda så vet Du vad det innebär, ger ett obehagligt intryck ungefär som att gå på en båt som rullar i sjögång.
Springa mellan brädorna är en smaksak, Du kommer att få en springa ändå även om Du lägger dom dikt eftersom dom torkar isär. Risken med att ha springa från början är att den blir "för stor" fast så har jag gjort på mina 35 m2 utan att det är nåt problem. Men jag ska lägga dom dikt när jag fortsätter i sommar för springan i sej är ju inget att ha. |
|
2010-02-27, 11:09
|
|
|
Senior medlem
Medlem: jun 2009
Län: Östergötland
Ålder: 40 år
|
Hur man lägger trall "glad gubbe" respektive "sur gubbe" finns milslånga trådar om.
Jag står fast vid att man ska lägga sur gubbe samt "slå ihop" trallen när man lägger. Lägger du springa kommer du kunna kasta in hatten mellan när trallen torkat. (förutsättningsvis att du lägger tryckt virke, som är surt så det dryper) Angående dimensionerna du pratade om, 28x120 ska det vara, tunnare är bara "dumsnålt". |
|
2010-03-02, 22:59
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: sep 2007
Län: staffanstorp
|
Håller med övriga skribenter här med att du skall använda dig av 28mm virke. 21mm är alldeles för klent och ger med sig med tiden. Och som Larsa säger, är virket blött. Ingen springa. Är det torrt liten springa.
Men vad det gäller kärnvirket så påtalar jag alltid vikten av att lägga kärnan uppåt alltid, alltså glad gubbe. Ringarna i ändträet strävar ALLTID efter att räta ut sig, Resultatet blir därför att trallen får en konkav yta på ovansidan och inte en konvex vilket gör att trallen samlar vatten som skålar. |
|
2010-03-04, 12:19
|
|
|
Junior medlem
Medlem: jul 2009
Län: Västra götaland
|
om ringarna strävar efter att räta ut sig så är det väl bättre om planken läggs med rygg upp(kärnan upp=sur gubbe) och rätar sig med tiden och blir sämre med tiden map avrinning. än om planken läggs med rygg ner (kärnan ner=glad gubbe) och samlar vatten tills framtiden rätat ut brädan. fast då finns ju kapade ringar som rimligen fungerar som vallar och fortsätter hålla kvar vatten... Fast sen läste jag att lägg snygga sidan upp och byt den om det skiter sig. - Funderar på det rådet faktiskt ![]()
2010-03-04, 12:35
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: sep 2007
Län: staffanstorp
|
Upps förlåt av mig, jag blandade ihop uttrycken. Jag menade att man får en konvex yta på ovansidan om man lägger kärnträet uppåt. Alltså glad gubbe ALLTID.
Men visst det garanterar inte alltid att allt virke håller sig bra. Säkert något som spricker med tiden. Men vad jag kan garantera är att änträet strävar alltid mot att räta ut sig från kärnan. Men tack för att du var uppmärksam på min smått förvirrade förklaring. ![]() |
|
2010-03-04, 14:43
|
|
|
Junior medlem
Medlem: jul 2009
Län: Västra götaland
|
Det finns två sidor på samma bräda.
Jag fattar fortfarande inte hur jag får ihop det....
= glöm det - enligt den där snygga bilen då - skall plankan ligga så där då eller? = ![]()
=== Altan och fasadmålning - ny OSgren 2012 Senast redigerad av anders71 2010-03-04 15:19. Anledning: tillvimsat |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|
| Taggar | |
| altan, trädäck | Tagmoln |