Vi tänkte dela en del plattor med en plattklipp, men kanterna blir raka då. Det hade varit snyggare om man kunde göra en liten avfasning så att intrycket blev mjukare. Men vad använder man för verktyg och går det?

Du får ett finare snitt med en stor vinkelslip + diamantskiva. Fasningen kan du fixa med den också. Var beredd på att det ryker grymt.

Ja, jag hade tänkt mig ett lugnare verktyg som inte låter och ryker. Typ en rasp, fast för betong då. Finns det?

Jag känner inte till något sådant, vilket dock inte betyder att det inte finns - betongplattor är inte vad jag brukar pyssla med. Däremot har jag med framgång kapat betongplattor med 230mm vinkelslip med diamantklinga (bör betong, ej kakelvarianten) och sen fasat kanten med 125mm vinkelslip med slipkopp. Fungerade utmärkt, kändes säkert och blev bra. Ryker dock rejält, men det är ju snabbt gjort - är det många plattor det handlar om?

Japp, det är massor av plattor. Vi hade en massa som blev över och vi tyckte att de verkade dumt att slänga dem och köpa nya, både för miljön och ekonomin. Men inte kunde vi bara lägga dem som de är eftersom de ser för tråkiga ut. Så vi ska dela dem i en massa bitar så att vi kan lägga mer spännande mönster. Det känns som ett smått galet projekt, men samtidigt ganska självklart.

Vad är en slipkopp? :o

En slipkopp är till för att slipa, inte skära, betong med. Precis som med kapskivorna används diamant för att skära. Skillnaden är nu att diamanten sitter på sidorna av skiva, inte på kanten. Slikoppen är dessutom betydligt kraftigare än kapskivan, då den ska kunna ta upp sidokrafter utan att flexa. Dessutom behöver slipkoppen inte vara smal eftersom den inte ska skära igenom, utan bara slipa på betongen.

Här finns en bild: http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=9927&n=10

Åh, tack!
Vi kanske kan se om vi får tag i en sådan till vinkelslipen, då... Får väl ha mask på oss. Och öronproppar.

holyanna skrev:
Åh, tack!
Vi kanske kan se om vi får tag i en sådan till vinkelslipen, då... Får väl ha mask på oss. Och öronproppar.
och skyddsglasögon:)

Undvik handskar dock, risk att det trasslar in sig, vilket kan gå illa.

Sälj på blocket, och köp andra med rätt storlek på blocket är mitt tips.. Det låter som att det aldrig kommer att få det där riktigt snyggt. Kanterna kommer inte se likadana ut på alla plattor.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.