Vill sätta upp balkonger på andra våningen i vardera gavelvägg i samband med att jag renoverar fasaden. Nu har jag rivit in till isoleringen (under liggande trävägg/asfaboard).
Konstruktionen nu är:
1) liggande spåntad innervägg (minst 12 mm), stående reglar (150 x 35) med isolering (sågspån) mellan samt liggande trävägg ytterst (27 x 95) spikad i reglarna, (södra gaveln),
2) innervägg av porös skiva, stående reglar (150 x 35) med isolering (gullfiber) mellan samt asfaboard spikad i reglarna, (norra gaveln).
Kan jag köra med utanpåhängande balkonger med:
A) fasadkonsoler samt genomgående bult och bricka/skena på innevägg/genom förstäkta reglar, eller,
B) krävs det typ längsgående KKR-profiler i reglarna, eller,
C) måste jag kanske ha bärreglar (liggande konsoler) som går genom väggen och in i rummer innanför för att fästas i golvbjälklag (var så innan med stålreglar/träreglar), eller,
D) annan konstuktion?
Har reglat ut 95 mm för tilläggsisolering och vill förbereda för balkong innan fasaden sätts upp och vill ju se till att balkongen är säker. Infästningen kommer att döljas i samband med tilläggsisoleringen.
Finns det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter/lösningar på detta problem.
Jag får så olika besked i dagsläget (allt från genomgående bult till stolpar ner till backen).