Kom på ytterligare en fråga jag känner mig lite osäker på.
Jag kommer bygga trädäcket i L-form runt en husknut. Trallen kommer att löpa längs med fasaden, så i hörnet kommer de att mötas.
T.ex. så här kommer trallen ligga
|| /
|| /
|| /
||/
========
Jag hade tänkt gera hörnet så att det blir lite snyggare skarv genom att lägga en 45-graders rambräda från hörnets kant in mot husets kant.
Frågan jag har gäller golvreglarna, hur bygger jag dessa bäst i själva hörnet? Någon som har en beskrivning, eller ännu hellre en ritning? Skall jag t.ex. låta en golvregel gå 45 grader från huset ut mot trädäckts hörn? Eller ska man försöka göra raka reglar som stöttar upp varandra i hörnet?
Förslag 1 med snedställd golvregel:
|| /
|| /
|| /
||/
========
Förslag 2 med raka golvreglar:
=
=
=
=
=|||||||||||||
Tacksam för all hjälp!
Senast redigerad av orionizer 2009-07-13 22:05Anledning: Lade till några ascii-ritningar
Senior medlem
Medlem: Dec 2003
Län: Kalmar
Regla ut till hörnet med två reglar och lägg en golvbräda i själva diagonalen så att de anslutande brädorna hamnar mot långsidan på den brädan istället för en annan snedsågad bräda. Kostar en regel och en bräda extra
Har börjat gräva ut för marksten nu, kommer bli 45x120 vilandes på marksten. Men jäääklar vilket grävande och mätande med vattenpass för att få det rakt åt alla håll.
Varje golvregel får 3 st stenar (3 meter långa golvreglar), och golvreglarna läggs med cc60 - det blir på 7 meter 12 st rader med golvreglar à 3 stenar = 36 st stenar som måste lodas i våg. Och då har jag bara gjort en sida av L:formen av trädäcket.
Är det verkligen så här man måste göra? Finns det inga genvägar?
Notera att jag använder 45x120 + 28 mm trall p.g.a. begränsat utrymme på sockeln.