Elarbetsansvarig
m.m.
|
2009-07-02, 15:45
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: jun 2004
|
Lite funderingar kring plintar för trädäck
Är på väg att bygga ett trädäck någon gång i sommar och har lite funderingar kring vad jag skall ha för infästningar o dyl.
Däcket kommer att vara runt 9*6 m med långsidan mot huset. Eftersom det är ganska lågt (ca 30 cm) mellan nuvarande marknivå och altandörrens nederkant (uppfylld ganska nyanlagd tomt), så känns det smidigast att bara köra med en omgång golvbjälkar och trall på detta. Jag hade tänkt fästa bjälkarna i husväggen, men sedan är jag lite fundersam. Med c/c 60 så blir det ju 15 plintar som behövs längst ut, så min tanke är att sätta plintarna lite glesare och sedan sätta kortlingar mellan resterande bjälkar. Eftersom bjälkarna behöver skarvas så tänkte jag ändå lägga någon sorts marksten under bjälkarna på lämpliga ställen och då kan jag ju köra det längst ut på de "plintlösa" bjälkarna också. Eller är det någon som har en bättre idé? |
|
2009-07-02, 16:35
|
|
|
Moderator
Medlem: jun 2009
Län: Uppsala
|
Måste Du ha plintar alls? Jag har byggt ett 30 m2 trädeck som står på plintar eftersom vi hade högt (70 cm) upp till altandörren. Nu tänker vi komplettera med ett deck nedanför det vi redan har där vi ska ha en uteplats i skugga. Det blir max 30 cm där det är som högst och jag tänkte inte ha plintar alls utan lägga ut släta betongplattor i singel och väga av bjälkarna bara, sen skruva trallvirket i dom.
|
|
2009-07-03, 09:05
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: jun 2004
|
Jag tänkte mest att ha som fäste så att inte konstruktionen rör på sig. Men det kanske i och för sig räcker med två plintar i hörnena och eventuellt en i mitten.
Hur stor är risken annars att en dylik konstruktion rör på sig? Det borde ju bli ganska vridstyvt med tanke på att alla trallbrädor är skruvade, och att allt väger lite grann. |
|
2009-07-03, 12:44
|
|
|
Moderator
Medlem: jun 2009
Län: Uppsala
|
Ja har c/c 60 på min så det blev nåra plintar att gräva ner och väga av
Din lilla altan blir ju över 50 m2 så jag har svårt att tro att den kommer att röra sej nåt. Vårt nya deck blir inte mer 10-12 m2 men jag räknar med att det ligger stilla ändå. Tungt blir det ju så det räcker, som sagt jag skulle bygga utan plintar, det finns roligare ting att göra än att gräva djupa hål i marken ![]() |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|
| Taggar | |
| altan, plintar, trädäck | Tagmoln |