Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    pilizs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2003
    Län: Enköping
    Blogginlägg: 66

Grus under altan - Nödvändigt?

Vi ska till å börja förbereda marken där altanen ska byggas.
    Altanen/terassen ska byggas direkt på marken, där bärlinor läggs på betongplattor.
    Vi tänker lägga markduk under hela altanen!

Nu till mina frågor:
    1. Behöver man lägga grus ovanpå markduken? (All markduk kommer att täckas av altanen)
    2. Gör gruset under altanen någon nytta ovanpå markduken?
    3. Är gruset mest där till för att hålla markduken på plats och att det ska bli lättare att få upp nivån på betongplattorna?

/ Fredrik

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Kronoberg

Jag tycker spontant att markduk med några stenar på borde döda det mesta. Men det är ju mer estetiskt med grus om marken under syns.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Apr 2005
    Län: Hässelby

Behöver man markduk alls om man bara har 2-3 mm springor i altanen?
    Visst om man har haft trädgårdsland eller dyligt tidigare och det finns elaka växter kvar.
    Men hur många har egentligen problem med detta?

4.    länk #4
    pilizs avatar

precis, behövs markduk överhuvudtaget!?
    just nu, börjar det växa lite ormbunke mm, men skalar vi nu av det översta lagret, och sedan täcker med en altan, så skiner ju inte solen direkt ner til jorden... Men för att vara säker, kanske man ska ha markduk iallafall? Vill ju inte börja riva upp bara för att det sticker upp grönsaker/ogräs mellan trallen!!!

5.    länk #5

Under vår altan vid sommarstugan växer det frodigt med gräs under. Den är ca 50cm över marken och har ca 3mm springor. Ibland sticker det upp grässtrån i springorna. Men andra säger att det är stendött under, så det verkar variera.

6.    länk #6
    pilizs avatar

jo, jag tror det blir markduk iallafall, och ett tunt lager grus/makadam ovanpå för att vara säker!

7.    länk #7
    LOS
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Dalarnas

Gruset är ju även nyttigt för att det håller duken på plats.

8.    länk #8

ja det kan jag förstå, har man duk så ska gruset på, men behövs det bara lite för att hålla det på plats eller mer som en del använder?

9.    länk #9

Lägger du riktigt tunt kommer duken att komma i dager ganska snart, så ett lite tjockare lager är nog inte fel. Grus och singel är billigt.

10.    länk #10

nu är jag inte med

Lägger du riktigt tunt kommer duken att komma i dager ganska snart, så ett lite tjockare lager är nog inte fel. Grus och singel är billigt.
    Duken ligger under altanen, på duken ligger grus/singel, hur ska den komma upp i dager och spelar det någon roll? Rent tekniskt, sen så spelar några hundra kilo sten hit och dit ingen större roll i sammanhanget.

11.    länk #11
    pilizs avatar

precis, spelar det någon roll om duken ligger i dager?
    Den kommer aldrig att synas, då den är under altanen, och altanen är inte byggd på plintar.
    Och jag komemr att lägga betongplattor där syllen ska ligga, och för att få bra höjd på dessa så komemr jag att lägga lite grus runt om och under dessa.
    känns bara så onödigt att lägga ett helt lass grus under en altan, som inte kommer synas alls...

12.    länk #12

Vatten, vind, gravitation, djur, rörelser i marken mm.

Lägger man tunnt kommer gruset med tiden att omfördela sig och lämna vissa ytor i dager. Inget fel i det, men då kan man lika gärna lägga dit några stenar eller bara grus där det behövs, som i trådskaparens fall.

Som jag skrev i det första svaret i tråden:
    "Jag tycker spontant att markduk med några stenar på borde döda det mesta. Men det är ju mer estetiskt med grus om marken under syns."

/Pontus

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom