Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jun 2008
    Län: Stockholms län

Altan på gammal sjöbotten = pålning???

Jag känner mig lite så här...

Funderar över att bygga en större altan framför huset. Huset är ca 16m brett och altanen kommer att gå längs med hela husets bredd och kommer att vara ca 16x10m, alltså ca 160m2.

Höjden på altanen (översida trall) i förhållande till marken runt omkring kommer att variera från 20-30cm vid huset till 50-60cm längst ut (10m ut) i ena ytterhörnet och 80-100cm längst ut (10m ut) i andra ytterhörnet.

Vi har tyvärr inte bestämt oss i vilket material vi ska bygga altanen ännu. Antingen ska den ha en mur runt om, stenbeläggning som golv och balustrad runt om, ovanpå muren eller också ska den byggas helt i trä på plintar med träräcke runt om. Vad det blir beror på priset. Vi VILL helst ha stenmur, stenbeläggning, osv, eftersom man slipper allt underhåll men kanske måste välja trä ändå av kostnadsskäl. Jag gissar priset kan skilja 5-10ggr för de två olika lösningarna.

Huset (som är pålat) är byggt för ca 8 år sedan och marken sjunker i ena änden av huset varje år. Andra sidan har inte sjunkit något alls. Marken består i stort sett enbart av lera med väldigt dålig bärighet (gammal sjöbotten). Gräver man 2-3 meter ner är det i stort sett som filmjölk. Berget finns 2m ner där marken inte sjunkit alls och 10-12m ner där marken nu sjunkit totalt ca 10cm på 8 år. Även om marken på ytan inte lutar mer än kanske 30cm så lutar alltså berget under markytan med drygt 30 graders vinkel. Som den värsta störtloppsbacken alltså... Antar det är därför marken sjunker olika mycket.

Jag förmodar att om jag bygger direkt på marken så kommer altanen att följa med marksättningen och till slut kommer vi att ha en altan som lutar 5-10cm på 16m. Det kommer att bli rejält fult eftersom räcket då skulle luta i förhållande till fönstrena i huset, och de kommer att sitta nästan på linje med altanräcket.

Så hur ska man lösa detta på ett ekonomiskt vettigt sätt utan att få en altan som lutar efter några år?

A) Om altanen byggs i sten:

A.1) Är man tvungen att påla och gjuta en 20-30cm tjock platta? (Har någon en uppfattning om vad det kan kosta att bygga en pålad betongaltan på 10x16m med stenbeläggning, mur runt om och balustrad?)

A.2) Ska man påla längs ytterkanten av altanen, gjuta en betongsula på pålarna, mura upp en mur på betongsulan och sedan fylla med singel eller annat fyllmaterial innanför och stenplattor ovanpå och sedan, om marken sjunkit snett efter några år, riva bort alla stenplattor och fylla på med mera singel och så tillbaka med plattorna? (Det blir väl billigare men jag antar det innebär större risk och risk för mera jobb i framtiden.)

- Andra alternativ?

B) Om altanen byggs i trä:

B.1) Ska man påla ner till berget och använda pålarna som plintar för bärlinorna? Och i så fall påla med vad? Telefonstolpar? Järnvägsräls? Galvade rör?

B.2) Ska man köpa färdiga betongplintar, gräva ner så djupt man kan och hoppas på det bästa? (Om man bygger på det sättet är det inte omöjligt att man skulle kunna hissa upp altanen med domkraft några år i efterhand (plint för plint) och då komplettera med distanser mellan altan och plintar, men det verkar iofs lätt besvärligt.)

- Andra alternativ?

Tacksam för alla konstruktiva typer av svar och synpunkter.

2.    länk #2

Jag börjar luta åt att påla med 6x4st telefonstolpar (alltså ungefär cc 2500mm) och bygga hela altanen i impregnerat trä. Det verkar enkelt att regla upp på telefonstolpar och det blir sidostabilt, alltså stolparna rör sig inte i sidled i den mjuka marken. Dessutom blir allting då s.a.s. en sammanbultad enhet eftersom jag bultar bärlinor osv direkt i telefonstolparna, så det borde bli väldigt stabilt.

Har pratat med några pålfirmor och de menar att man även skulle kunna påla med 75mm metallrör men det blir ungefär 50 000kr för pålning istället för 15-20 000kr och dessutom besvärligare att regla upp och bygga på + allting hänger då inte ihop på samma sätt. Kanske hade varit bättre om man skulle ha gjutit? Men så verkar det inte bli nu...

Fråga: Ska man slå ner telefonstolparna hela vägen till berget = skarva telefonstolpar där det är som djupast eller räcker det med 4-5 meter? Någon som har erfarenhet av de här två alternativen, ner till berget eller bara ner 4-5 meter? Ska jag ända ner måste jag troligen skarva där det är som djupast.

Någon som har tips på seriösa firmor runt Stockholmstrakten med hyfsade priser som trycker/slår ner telefonstolpar och som har maskiner som passar för det? Jag har fått tag i en firma men skulle hemskt gärna ha ytterligare något alternativ. Någon med erfarenhet av detta?

Det vore intressant att höra från någon som byggt altan på liknande markförhållanden. Hur gjorde ni?

3.    länk #3
    HusByggarTomtens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007
    Län: .

Jag har pålat för min altan/brygga som i allra högsta grad byggs på gammal sjöbotten. Telefonstolpar med cc 2,5 m cirka. Har sedan bundit ihop konstruktionen med dubbla bärlinor 45x195 på längden och dubbla reglar 45x145 på tvärsen (och sedan ytterligare till cc60). Har bundit ihop dessa med M16 gänstång, rostfria. Har en bild här även om det inte syns exakt hur jag gått tillväga. Har sedan använt 45x195 Imp som trall.
    Mina telefonstolpar går ner 8-12 meter men inte hela vägen ner, har nämligen 25-30m ner till berg. Så mina funkar som friktionspålar. Får se i framtiden om det funkade eller ej....
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0388.jpg
Visningar:	57
Storlek:	52.9 KB
ID:	28400  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	3156_70245622764_621502764_1787056_5284720_n.jpg
Visningar:	38
Storlek:	63.6 KB
ID:	28401  

Senast redigerad av HusByggarTomten 2009-05-11 07:53

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2007
    Län: A

På mark

Ja det är ju skillnad på sjöbotten och sjöbotten som sagt.

adbjin du bygger ju inte en brygga som Anders men jag kan nog tycka att det låter lite overkill att påla för 30-50 tusen för en altan.

Gräv ut och lägg markväv och grus. Bygg upp bjälklaget flytande på trädgårdsplattor eftersom du är så nära mark. Du fördelar vikten över en så stor yta att bygget inte skapar något egentryck utan endast risker att röra sig om hela marken rör på sig. Skulle du om några år se att marken röra på sig så är det då bara att plocka fram domkraften och lägga dit en platta till där det satt sig lite.

För de pengar du lägger på pålning kan du bygga en helt ny altan om tio år eftersom du säkert då ändå hunnit tröttna på den.

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholm

Intressant tråd. Är i samma sits.

Marken har sjunkit ca 30 cm på 40 år. Senaste 5 åren har det väl sjunkit ca 4 cm, de grannar som byggt "flytande" är inte nöjda, pga att det blir snett och vint.

Va ska man göra? funderar på 100kvm altan.....frågan är hur? Skall man köra plintar? Ska man fästa den i huset?....

Vill gärna höra tips från experter!

6.    länk #6

Jag har bestämt mig för att bygga baserat på en konstruktion med impregnerade reglar och bärlinor som fästs i telefonstolpar som pålas ända ned till berget. En betongkonstruktion blir för dyr för vår budget.

Som ytskikt blir det troligen någon typ av ädelträ, även om det verkar besvärligt då det tycks röra sig (ändra storlek) mer än impregnerat trä enligt svar jag fått i annan tråd (ev även på längden), så där har jag inte riktigt bestämt mig ännu. Ska forska lite mer i detta med rörelser impregnerat vs ädelträ.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom