Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Mar 2009
    Län: Västmanland

Spännvid, antal plint... hjälp

Hej,

Ska hjälpa kusinen bygga altan i sommar och jag funderar på hur man ska lägga upp de hela. Altanen ska bli 7,5m lång och 3,5m bred.

Tänkte annvända mig av 45*145 Golvbjälkar cc600 och 45*195 som Bärbjälke.

Har försökt tittat på spännvidstabellen, och där verkar det som att man ska köra första bärbjälken ca 2,3m från väggen på huset och sen 2m mellan plintarna.
    Blir då 4st plintar på 8meters altan längd om jag har förstått det hela rätt...

Men eftersom jag vill ha altan bredd på 3,5m så funderar jag på att flytta ut bärbjälken till 3m från husväggen så jag får ett överhäng på 0,5meter i framkant på altanen,
    tänkte sen kottla imellan (kryssa) på mitten av altanen för att kompensera den förstora spännvidden? eller kommer det att bli svikt?? ser ni något problem i det?

Ska man kasta in en extra plint så det bli 5 plintar har det någon betydelse?
    Kanske köra 45*170 som Golvbjälkar i stället för 45*145, men är osäker om det får plats

Många frågetecken blev det, hoppas förstår vad jag menar...

//MVH

2.    länk #2
    joflopps avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2006
    Län: Västra Götaland
    Blogginlägg: 2

Har försökt tittat på spännvidstabellen, och där verkar det som att man ska köra första bärbjälken ca 2,3m från väggen på huset och sen 2m mellan plintarna.
    Blir då 4st plintar på 8meters altan längd om jag har förstått det hela rätt...
    Jag hänger inte riktigt med på vilken tabell du menar när du säger att det står hur långt från väggen första plintraden ska stå. Den tabell som vanligen refereras till här är den som kallas Thorstensens tabell och som har sitt ursprung från Norsk Byggforskning. Dessutom ger två meters mellanrum totalt fem plintar på åtta meter eftersom du måste ha en plint i "nollposition".

Jag har sammanställt Thorstensens tabell och ytterligare några tabeller här.
    Hoppas de kan vara till hjälp.

Ett exempel på hur man kan lösa din kusins altan är att göra följande.
    Altanen är 3,5 x 7,5 meter. Vi räknar med att trallen ska vara längsgående och att vi kan sätta första bärlinan i fasaden eller att första plintraden kan komma intill huset.

För att sedan hålla nere på dimensionerna i virket väljer vi att sätta en plintrad i mitten, spännvidden för golvreglarna blir alltså 3,5/2=1,75 meter. Kikar vi i den nedre tabellen ser vi då att vi klarar oss med 45x120 som har en spännvidd på max 1,90 meter.

Med detta i minnet kikar vi i den övre tabellen. 1,75 finns inte med men väl 1,80. Detta är helt i sin ordning eftersom det ger oss lite extra marginal, om än så liten. Titta sedan i kolumnen för 1,80 och fundera på hur tätt du vill sätta plintarna.

Väljer du att sätta totalt fem plintar i varje plintrad får du ett plintavstånd på 7,5/4=1,875 meter. Det visar att vi ligger på gränsen för att använda 45x145 som bärlina (max plintavstånd är 1,85). Troligen är det helt okej, vill du ha lite marginal använder du 45x170 som bärlina.

Observera att dessa värden gäller för virke av klass K18/C18 och att det inte är alla brädgårdar som har detta hemma.

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: Mar 2009
    Län: Västmanland

Tack så jätte mycket för ditt grundliga svar...

//MVH

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom