Nykomling
Medlem: Dec 2008
Län: Stockholm
Trädäck med uterum på
Hej,
nu har planerna startat för vårens byggprojekt. Skall bygga ca 80kvm trädäck runt sommarstugan med ett uterum på ena gaveln. Sommarstugan står idag på plintar med grundreglar om ca 75*140. Jag skickar med en enkel skiss över hur jag tänkt mig bygget för att kunna visa. Ha överseende med enkelheten
Uterummet kommer att placeras på gaveln och täcka den ytan som motsvarar de 4 bärlinorna. (ca18kvm)
Jag har tänkt att bygga trädäcket enligt följande konstruktion:
Lägger ut 8st fristående bärlinor på totalt 33st plintar med virke 195*45. Dessa läggs i våg med regeln som huset idag står på. Avståndet mellan plintarna på varje bärlina blir ca 190cm. Avståndet mellan varje bärlina blir mellan 160- 200cm.
Bärlinorna är lite mörkare linjer och plintarna små duttar i min fantastiska ritning
Nästa steg blir att lägga reglar som fästs i balkskor i reglarna i huset och som sedan läggs ut över bärlinorna. Tänkte använda 120*45 med cc 60cm. Dessa reglar illustreras med de smalare linjerna som löper ut från huset.
Ett tredje steg blir att klä in hela däcket i trall 120*28.
Undrar nu vad ni tror om konstruktionen. Är det tillräckligt dimensionerat vad beträffar bärlinor, plintavstånd, reglar etc?
Behöver jag mer stöd på den delen där uterummet kommer att stå? (Avståndet är krympt både mellan plintarna och mellan bärlinorna till 160cm.
Marken är av ren sand och under huset idag finns inget markskydd så jag tänkte hoppa över det under trädäcket också, är gräsmatta idag. Gräver man bort den antar jag att allt dör under däcket så som det är under huset.
Jag är övertygad om att bärlinor på 195x45 och reglar på 120x45 kommer att vara nog för din konstruktion.
Det som jag tycker att du ska fundera på är var lasten från uterummet kommer att komma. Sannolikt är det där väggarna står på däcket, alternativt där ett fåtal pelare står - beroende på hur konstruktionen ser ut på uterummet. Förslaget är då att försöka lägga plintar samt din bärlina på samma ställe där lasten går ner, vilket det också ser ut som att du har gjort enligt din detaljerade ritning
För att vara på den säkra sidan så kan du överdimensionera plintarna samt plintdjupet där uterummet ska stå.