Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Forumgud Medlem: Apr 2008
    Län: västra götalands

Smäller!!!

hej alla!

blev rädd häromdan då jag plötsligt flög i taket...
    small till utav bara he....e!
    fram me långpass å kollade alla balkar å pelare i villan, tänkte nu gav sig nåt....
    hänt flera ggr nu...
    efter mycket tänkande å även hört me andra som haft samma är resultatet av detta:
    nybyggda altaner samt hus har så fuktigt virke då det är plusgrader med snabba temperatur förändringar till mycket minus då *sprängs* virket å smällen kommer.....

nån annan som fått bromsspår i kallingarna?

mvh
    snickar estwing

god fortsättning

2.    länk #2
    5.2 racings avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2008
    Län: götaland
    Blogginlägg: 1

Jepp. Skönt att läsa om nån som har samma problem. Frugan har surrat om stora fåglar som flugit in i våra fönster ett par dar, men inte hittade jag några fåglar... Har säkert smällt tio ggr hos oss.

3.    länk #3

man blir skitskraj...
    hände precis igen nu....
    haha rena bomben........

4.    länk #4
    blåhakens avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: stockholm

Det kan vara marken som "skjuter".
    Verandan kommer i rörelse så att det blir spänningar i konstruktionen.
    Det beror på hur plintarna är grävda etc.

5.    länk #5

japp kan va kärlskjutning me, helt korrekt.
    men vi har knappt nån kärle här i gbg nu.
    plintarna e nere på 70-80 cm å där finns ej det.

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: Mar 2005

Jag har haft precis samma ljudsymptom 2 kvällar i rad nu, trodde ju först att det va nån som skulle bryta sig in.
    Men sen tänkte jag att jag går in o kollar här för jag hörde att det kom från altanen, och tänka sig här får man svar på allting.

7.    länk #7
    5.2 racings avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2008
    Län: götaland
    Blogginlägg: 1

Väldigt läskigt när man inte vet vad det är. Men satan va rädd jag blev första gången!

8.    länk #8
    it-snubbens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007
    Ålder: 42
    Län: Västernorrland

Samma här när vår altan var nybyggd. Det som small för mig var skruvar i trallen som gick av. På vårkanten fick jag dra i nya skruvar på flera ställen. Efterföljande vintrar har det inte varit nåt problem.

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: Nov 2004

japp kan va kärlskjutning me, helt korrekt.
    men vi har knappt nån kärle här i gbg nu.
    plintarna e nere på 70-80 cm å där finns ej det.
    E inte tjäldjupet i den regionen ca1,1 m?

10.    länk #10

kanske det vet ej.
    men aldrig vart me om att tjärlen vart mer än 40cm ungefär här.
    är aldrig så kallt så länge här
    .'sen så är det ej detta som nu va faktorn med smällarna.

nu har inget hänt på nån dag. plusgrader iogen å kanske fryser på... nya smällar laddas antagligen haha...
    mvh
    snickar estwing
    Senast redigerad av estwing 2009-01-09 16:43

11.    länk #11
    PGE
    Nykomling Medlem: Jan 2009
    Län: Halland

Jag har också kraftiga smällar i min altan (skruvad med franska skruv i syllen), det är dock första året jag har det. Hos mig har det hamnat vatten mellan trallen som sedan fryst. När trallen sedan rör sig (Torkar i frosten) så smäller det. Det är relativt lätt att framkalla om man trampar till på trallen mellan reglarna. Jag var ute och saltade altanen och har inte haft någta smällar efter det.

12.    länk #12
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003
    Län: Stockholm

Ja det smäller här med i den nybyggda altanen. Det rör sig inte om några tjälskott för här är det grundat 2 meter under marknivå och med isolering under..... Smäller som pistolskott.

Dessutom smäller det som fan om plåtarna jag har under trallen (Til-tak).

Jag trodde först att det var skruvarna som gick av pga rörelser, men det tror jag inte längre. Mest lutar jag åt att det är brädor som frusit fast som lossnar med en smäll när det rör lite på sig.

13.    länk #13
    Fotografens avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2006

Trä rör sig, helt klart. Har tretum stående spontat plank i alla väggar och dessutom uppreglad träfasad utanpå gammal spritputs så vid väderom slag och temperatursvängar kan det braka rejält, inte konstigt att vissa tror på spöken.

14.    länk #14
    bebbens avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2004

När det var som kallast för ett par veckor sedan och temperaturen sjönk väldigt snabbt på tidig kväll så small det i runda slängar 1 gng i minuten från vår och andras altaner i området.

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006

Hej alla altan ägare! runt jul kom det regn på västkusten,följande dag va det minusgrader. Det ligger vatten under trallen som frusit,när den släpper smäller det. så enkelt är det.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09