2 561 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Mitt altanbygge
Hej!
Ni kan följa mitt altanbygge här:
http://eliasagrell.blogspot.com/
Kan kanske vara till hjälp för någon.
Ni kan följa mitt altanbygge här:
http://eliasagrell.blogspot.com/
Kan kanske vara till hjälp för någon.
Hej! Fint hus och fina altaner, jag såg att du satt bärlinan mot fasaden med distanser. Funderar själv på hur jag ska göra och är orolig för att få fukt mellan bärlina och fasad och hade tänkt fälla in det i fasaden men det verkar ju mycket enklare att som du lägga det utanpå och låta vattnet som rinner längs fasaden rinna emellan. Men jag ser att du har rätt rejäla takutskjut, vågar man göra på samma sätt på en utsatt söderfasad?
Jag är bara en hobbysnickare men fick tipset av en "riktig" snickare.
Jag ställde faktiskt samma fråga till honom och fick svaret att det här sättet ger minimal påverkan på fasaden. Klossarna är ju ganska små och vattnet kan därför rinna undan.
Sen får tiden utvisa vad minimal påverkan betyder...
Jag ställde faktiskt samma fråga till honom och fick svaret att det här sättet ger minimal påverkan på fasaden. Klossarna är ju ganska små och vattnet kan därför rinna undan.
Sen får tiden utvisa vad minimal påverkan betyder...
Förlåt om jag tjatar om din bärlina men det är som en ny värld har öppnat sig...
Det låter ju och ser vettigt ut tycker jag, känns skönt att kunna låta fasaden vara intakt. Klossarna ser ut att vara 45 djupa? Hur långa är de franska skruvarna?
Mvh Jakob
Det låter ju och ser vettigt ut tycker jag, känns skönt att kunna låta fasaden vara intakt. Klossarna ser ut att vara 45 djupa? Hur långa är de franska skruvarna?
Mvh Jakob
Jakoby:
Klossarna är 45 djupa och de franska skruvarna 12x75. Klossarna skruvas först fast med två skruvar som försänks i klossen.
Därefter skruvas bärlinan fast med två fransk skruv 12x100 så att de fyra skruvarna sitter i en fyrkant.
Glöm inte att förborra annars spricker klossen.
Fråga gärna om du har fler funderingar.
John J:
Det är lärkträ.
Har inte tänkt behandla det, utan bara tvätta det nån gång om året.
Det kommer att bli att grått med tiden och man kan olja in det för att behålla lystern, men det ska hålla bra utan behandling.
Klossarna är 45 djupa och de franska skruvarna 12x75. Klossarna skruvas först fast med två skruvar som försänks i klossen.
Därefter skruvas bärlinan fast med två fransk skruv 12x100 så att de fyra skruvarna sitter i en fyrkant.
Glöm inte att förborra annars spricker klossen.
Fråga gärna om du har fler funderingar.
John J:
Det är lärkträ.
Har inte tänkt behandla det, utan bara tvätta det nån gång om året.
Det kommer att bli att grått med tiden och man kan olja in det för att behålla lystern, men det ska hålla bra utan behandling.
Jättefint arbete. Fin sågat (för hand, eller?). Förefaller stabilt som bara den. Bara att sätta tak på den. Tog nog några veckor att färdigställa i de skicket, va? Ville bara ge lite uppmuntran för ett fantastiskt jobb.
Klicka här för att svara