Byggahus.se
Hej.

Med risk för att min fråga redan är besvarad (har sökt i forumet).
Vad finns det för regler angående eluttag i badrum?

Tanken är att bygga in ett bubbelbad enda delen av badrummet. Bubbelbadkaret kräver då el, men jag vill inte ha någon synlig kontakt, eller någon lång sladd :)
Vart ska jag då placera eluttaget?

Byggnationen för badkaret kommer att byggas på befintlig kakelvägg/golv. Det kommer vara en "tät" konstruktion, men det kommer vara en öppning i sidan så att vatten från övriga rummet kan rinna ner i golvbrunnen.

Om det är okej att sätta ett eluttag, på vilken höjd ska jag sätta det?
Badkarskonstruktionen kommer att bli 60cm.

Tack på förhand.
 
Om du ställer frågan under rubriken "el" istället så tror jag att du kommer att få svar även av behöriga elektriker (jag är det inte).

Men jag tror att du måste koppla in det med fast anslutning, alltså inget uttag, utan en dosa av lämplig täthetsklass som kabeln får gå in i. Dessutom måste du antagligen ha en jorfelsbrytare på den el som går till badrummet. Och jag har för mig att det måste finnas en säkerhetsbrytare i badrummet (en reparatör skall kunna stänga av elen medan han arbetar och ha möjlighet att se att den verkligen är avstängd).
 
"min" elektriker sa att minst 60 cm från brunnen skulle jag dra ut kabeln genom väggen, sen sätter han en sköljtät dosa som han kopplar in bubbelbadet i.
 
Dessutom är det riktigt att man måste ha jordfelsbrytare, antingen för hela kåken eller åtminstone för bubbelbadet.
 
En följdfråga på samma ämne, jag behöver dra om el i badrummet för att byta armaturen.

Belysningsknappen sitter utanför badrummet, får man sätta den på insidan?

Äldre hus... de mest kablaget är utanpåliggande.
 
Så länge man inte har behörighet får man inte flytta strömbrytare eller installer alls. Ställer man frågor om hur man får göra så svarar jag "ring en behörig elektriker som utför arbetet".

Att som amatör koppla el i badrummet är en ovanligt dum risktagning!
 
Tack för alla svar!

I Starkströmsföreskrifterna - 1995:5 står allt.
Tycker dock att det är viktigt att veta vad som gäller, även om man inte ska göra installation själv. Badrummet är litet och planerar jag inte rätt så blir det ännu mindre.
 
jarlh skrev:
Så länge man inte har behörighet får man inte flytta strömbrytare eller installer alls. Ställer man frågor om hur man får göra så svarar jag "ring en behörig elektriker som utför arbetet".

Att som amatör koppla el i badrummet är en ovanligt dum risktagning!
Bara för att man frågar om en sak som man inte har behörighet att utföra, innebär det ju inte per automatik att man sen går raka spåret och gör det.

Det kan ju vara intressant att veta hur t ex en hjärtoperation går till, men inte sjutton utför man det bara för det. Lägg en tanke på det innan långa förbudsfingret åker fram i era inlägg.

// Lidman
 
sen kan det vara bra att ha frågat elektrikern som ska göra jobbet hur han vill göra det, alla är ju olika...
och gör på olika sätt..
 
Lidman skrev:
Bara för att man frågar om en sak som man inte har behörighet att utföra, innebär det ju inte per automatik att man sen går raka spåret och gör det.
Och om personen i fråga sade "Vart ska jag då placera eluttaget?" samt ""på vilken höjd ska jag sätta det?" är det lätt hänt att folk tolkar det som att han tänkte utföra arbetet själv.
 
jarlh skrev:
[quote author=Lidman link=1137534328/0#8 date=1137612270]Bara för att man frågar om en sak som man inte har behörighet att utföra, innebär det ju inte per automatik att man sen går raka spåret och gör det.
Och om personen i fråga sade "Vart ska jag då placera eluttaget?" samt ""på vilken höjd ska jag sätta det?" är det lätt hänt att folk tolkar det som att han tänkte utföra arbetet själv.
[/quote]

Det kan ju även hända att han vill planera att köpa material, möbler, börja riva/regla, gipsa mm.
;)
 
jarlh skrev:
Så länge man inte har behörighet får man inte flytta strömbrytare eller installer alls. Ställer man frågor om hur man får göra så svarar jag "ring en behörig elektriker som utför arbetet".

Att som amatör koppla el i badrummet är en ovanligt dum risktagning!
Å andra sidan kanske det är bättre att berätta för amatören hur han/hon ska göra i händelse av att amatören är en sådan person som aldrig skulle kontakta en elektriker oavsett hur många gånger han/hon får kommentaren "ring en behörig elektriker som utför arbetet". Då kanske det är bättre att amatören åtminstone får reda på hur det *bör* utföras istället för att han/hon gör på ett felaktigt sätt och allt går åt h-e.  
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.