Byggahus.se
Hej
Det har ju diskuterats flitigt under flera år hur dåligt ytterdörrar håller nu för tiden.
Själv köpte jag ett nyckelfärdigt hus där det sitter 5 ytterdörrar från Snickare Per.En sitter i söderläge utan tak över. Efter 8 år så har dörrens yttre skikt släppt helt på dörrens nedre fjärdedel och det växer ut stora svampar i nederkant.
Jag kontaktade hustillverkaren eftersom det är den vägen det skall gå.
Eftersom jag är noggrann med underhåll så har dörrens färgskikt hållt sig väldigt bra och ser nästan nytt ut så det är inte bristande underhåll. Jag påtalade det med att dörren inte sitter under någon typ av tak och då sa hustillverkaren att det kunde jag fått som tillval om jag hade bett om det. Hur skulle jag veta att garantin på dörren inte gäller om det saknas tak?
Sedan det roligaste från hustillverkaren:
Om det kommer vatten på dörren så måste man skyndsamt torka av den annars gäller inte garantin.
Lite svårt när man lämnar hemmet ibland.
Detta är hustillverkarens ord och inte ord från Snickare Per.
Det känns som hustillverkaren har missat taket och inte vill ta konsekvensen av detta.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
MultiMan och 13 till
  • Laddar…
Svaret på frågan hur du ska veta det är ju att det ska stå i garantivillkoren...

Men ibland blir man bara trött på sånt här. En gång nekades en väninna ersättning från försäkringsbolaget för en stulen cykel för att cykeln inte var inlåst. Den var alltså låst med godkänt lås men försäkringen gällde bara om den dessutom var inlåst i ett förråd (med godkänt lås)..
IF var det för er som vill ha ersättning för er stulna cykel.
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 7 till
  • Laddar…
P pegebo skrev:
Hej
Det har ju diskuterats flitigt under flera år hur dåligt ytterdörrar håller nu för tiden.
Själv köpte jag ett nyckelfärdigt hus där det sitter 5 ytterdörrar från Snickare Per.En sitter i söderläge utan tak över. Efter 8 år så har dörrens yttre skikt släppt helt på dörrens nedre fjärdedel och det växer ut stora svampar i nederkant.
Jag kontaktade hustillverkaren eftersom det är den vägen det skall gå.
Eftersom jag är noggrann med underhåll så har dörrens färgskikt hållt sig väldigt bra och ser nästan nytt ut så det är inte bristande underhåll. Jag påtalade det med att dörren inte sitter under någon typ av tak och då sa hustillverkaren att det kunde jag fått som tillval om jag hade bett om det. Hur skulle jag veta att garantin på dörren inte gäller om det saknas tak?
Sedan det roligaste från hustillverkaren:
Om det kommer vatten på dörren så måste man skyndsamt torka av den annars gäller inte garantin.
Lite svårt när man lämnar hemmet ibland.
Detta är hustillverkarens ord och inte ord från Snickare Per.
Det känns som hustillverkaren har missat taket och inte vill ta konsekvensen av detta.
Riktigt uselt! Man tycker ju att hustillverkaren borde följa montageanvisningarna till de komponenter de installerar i sina hus.
Avsteg från montageanvisning borde i stället kräva ett aktivt val av köparen med tydlig information om att det innebär att eventuella garantier upphör.
Tveksamt om hustillverkaren skulle vinna en tvist om detta.
Nu har väl kanske garantierna löpt ut ändå iofs.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
En ytterdörr som inte tål regn låter som en innerdörr..
 
  • Gilla
Daniel_N och 31 till
  • Laddar…
P pegebo skrev:
Hej
Det har ju diskuterats flitigt under flera år hur dåligt ytterdörrar håller nu för tiden.
Själv köpte jag ett nyckelfärdigt hus där det sitter 5 ytterdörrar från Snickare Per.En sitter i söderläge utan tak över. Efter 8 år så har dörrens yttre skikt släppt helt på dörrens nedre fjärdedel och det växer ut stora svampar i nederkant.
Jag kontaktade hustillverkaren eftersom det är den vägen det skall gå.
Eftersom jag är noggrann med underhåll så har dörrens färgskikt hållt sig väldigt bra och ser nästan nytt ut så det är inte bristande underhåll. Jag påtalade det med att dörren inte sitter under någon typ av tak och då sa hustillverkaren att det kunde jag fått som tillval om jag hade bett om det. Hur skulle jag veta att garantin på dörren inte gäller om det saknas tak?
Sedan det roligaste från hustillverkaren:
Om det kommer vatten på dörren så måste man skyndsamt torka av den annars gäller inte garantin.
Lite svårt när man lämnar hemmet ibland.
Detta är hustillverkarens ord och inte ord från Snickare Per.
Det känns som hustillverkaren har missat taket och inte vill ta konsekvensen av detta.
”Efter 8 år så har dörrens yttre skikt släppt helt på dörrens nedre fjärdedel och det växer ut stora svampar i nederkant.”

Bilder på denna dörr inkl svamparna vore intressant att få se. 8 års garanti är nog svårt att hitta på en ytterdörr, vad finns hos denna tillverkare ?
 
  • Gilla
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
Cheesen
P pegebo skrev:
Hej
Det har ju diskuterats flitigt under flera år hur dåligt ytterdörrar håller nu för tiden.
Själv köpte jag ett nyckelfärdigt hus där det sitter 5 ytterdörrar från Snickare Per.En sitter i söderläge utan tak över. Efter 8 år så har dörrens yttre skikt släppt helt på dörrens nedre fjärdedel och det växer ut stora svampar i nederkant.
Jag kontaktade hustillverkaren eftersom det är den vägen det skall gå.
Eftersom jag är noggrann med underhåll så har dörrens färgskikt hållt sig väldigt bra och ser nästan nytt ut så det är inte bristande underhåll. Jag påtalade det med att dörren inte sitter under någon typ av tak och då sa hustillverkaren att det kunde jag fått som tillval om jag hade bett om det. Hur skulle jag veta att garantin på dörren inte gäller om det saknas tak?
Sedan det roligaste från hustillverkaren:
Om det kommer vatten på dörren så måste man skyndsamt torka av den annars gäller inte garantin.
Lite svårt när man lämnar hemmet ibland.
Detta är hustillverkarens ord och inte ord från Snickare Per.
Det känns som hustillverkaren har missat taket och inte vill ta konsekvensen av detta.
Det är tyvärr så att dom flesta dörr tillverkarna idag inte tillverkar ytterdörrar som tål vatten. Det är något man som kund behöver hålla koll på om man är spekulant på en ny dörr.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
H
Lägg upp en bild på eländet.

Har du någon granne som har byggt med samma hustillverkare, har dom ett tak över dörren?
 
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle kunna misstänka att dörren blivit skadad i underkant vid installation. Kanske tjockt med färg som sedan lossnat när snickarna satt ner dörren vid nåt tillfälle och då hittar fukten en väg in.
Vi hade likadant när vi flyttade in i ett då 8 år nytt hus men jag väntade in sommaren så det torkade upp, målade i underkant på dörren och där jag kunde misstänka skador samt monterade en sparkplåt för att gör det hela lite snyggare.
Nu 7 år senare är dörren i samma skick som när jag "lagade" den.
Kan tilläggas att vi inte heller har tak över den dörren...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Detta är intressant, kollade på Swedoor och de erbjuder 5års garanti och skriver att de ligger i överkant på garanti åtaganden. Nu är visserligen din dörr 8år. Enligt Swedoor gäller deras garanti from godkänd besiktning.
 
  • Gilla
Cessal
  • Laddar…
Om inte dörren skall tåla regn är det husleverantören som levererat en undermålig produkt, i ett icke komplett system. Då skall såklart regnskydd över dörrarna ingå, eller så väljer man dörrar som tål regn.

Skyndsamt torka av dörren när det regnar 😆
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om inte dörren skall tåla regn är det husleverantören som levererat en undermålig produkt, i ett icke komplett system. Då skall såklart regnskydd över dörrarna ingå, eller så väljer man dörrar som tål regn.

Skyndsamt torka av dörren när det regnar 😆
Eller ta in den 😅
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Lägg upp en bild på eländet.

Har du någon granne som har byggt med samma hustillverkare, har dom ett tak över dörren?
Tyvärr ingen bild
Fick lite bråttom när jag upptäckte detta. Var rädd att det skulle smitta till närliggande träkonstruktion. Dom bygger hos min granne utan skärmtak. Jag skall givetvis informera dom om att dom måste skyndsamt torka av dörren om den blivit våt eller montera ett skärmtak.
Har även konstaterat att yttersta skivan släppt från aluminiumplåten i dörren.
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Många dörrar har en klisterlapp i bakkant med instruktionen att dörren skall vaxas med båtvax för att stå emot regn och fukt.

Väldigt många som missar det får sina dörrar ödelagda efter bara 2-3 år.

Vi har sprutlackerat mängder av förstörda dörrar genom åren.
 
P pegebo skrev:
Tyvärr ingen bild
Fick lite bråttom när jag upptäckte detta. Var rädd att det skulle smitta till närliggande träkonstruktion. Dom bygger hos min granne utan skärmtak. Jag skall givetvis informera dom om att dom måste skyndsamt torka av dörren om den blivit våt eller montera ett skärmtak.
Har även konstaterat att yttersta skivan släppt från aluminiumplåten i dörren.
Smitta 😁😁😁.
Ta bild på dörren som den ser ut nu.
 
P Patrik Hazard skrev:
Riktigt uselt! Man tycker ju att hustillverkaren borde följa montageanvisningarna till de komponenter de installerar i sina hus.
Avsteg från montageanvisning borde i stället kräva ett aktivt val av köparen med tydlig information om att det innebär att eventuella garantier upphör.
Tveksamt om hustillverkaren skulle vinna en tvist om detta.
Nu har väl kanske garantierna löpt ut ändå iofs.
Jag har i liknande fall, där någon hävdar att garantin inte gäller pga något val jag har gjort, bett att de ska bevisa för mig var jag har skrivit på, kryssat i eller på annat sätt aktivt gjort det valet. Det brukar fungera ganska bra.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.