Byggahus.se
Kan bjuda på några små nedslag i de senaste 1,5 årens vansinne... 😅

Hus under renovering med ny grund på landsbygd med utsikt över skog och hav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med halvfärdiga hus och rörigt landskap, byggmaterial och en kranbil under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med rörigt landskap, byggmaterial, och en delvis uppförd konstruktion, skymt av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare på byggnadsställning i oavslutat trähustak med öppna bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hus under renovering med täckta ytor och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under renovering med påbyggnad och byggmaterial spridda runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under konstruktion omgivet av träd och en trädgårdsdamm i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Öckeröhus och 19 till
  • Laddar…
När det gäller att värma upp berget så ger det i stort sett inget alls med en vanlig villa och tomt. Värmen sprids snabbt bort med grundvattenrörelserna och fördelar sig runt om i berget. Däremot för t.ex bostadsrättsföreningar och shoppinggallerior som borrar typ 30 hål alldeles intill varandra kan det absolut göra skillnad för att få bergvärme att fungera på vintern utan att berget blir alltför kallt.
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
D David_Berglund skrev:
Kan bjuda på några små nedslag i de senaste 1,5 årens vansinne... 😅

[bild][bild] [bild] [bild]
[bild] [bild] [bild]
Kul att få se!! Total makeover eller hur man säger det... Blev visst bara källarväggarna kvar av det gamla huset(?) Stort fint hus inspirerad av amerikansk arkitektur tycker jag det ser ut som. Inte bara en fyrkantig glaskub utan mer personlighet. Härligt med fin utsikt!👍
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
D David_Berglund skrev:
Jag har 4G10 från gatan och in, så det går säkra upp till 35A om det visar sig behövas.
Visst går det men det blir dyrt om du bor i Göteborg. Jag försökte få Göteborg Energi att säkra upp en 10 mm² till 35 A men de kör max 25 A på 10 mm² i sitt nät så kunden fick en offert på ny serviskabel mellan deras skåp i gatan och mätartavlan. Det blev ingen uppsäkring... 🙃

/edit
Ah, jag såg att du hade mätaren i gatan, då funkar det förstås. Om inte servisen är för klen såklart.
 
  • Gilla
Miss Sunshine och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kul att få se!! Total makeover eller hur man säger det... Blev visst bara källarväggarna kvar av det gamla huset(?) Stort fint hus inspirerad av amerikansk arkitektur tycker jag det ser ut som. Inte bara en fyrkantig glaskub utan mer personlighet. Härligt med fin utsikt!👍
Tack!

Ja det kan man säga. Det började vid köpet 2012 med ett nedslag på besiktningen på ett insjunket tak i storstugan, vilket ledde till en idé om att lägga på en våning, vilket startade en ganska omständig och urspårad väg till slutresultatet, men vi närmar oss. Har bott i en lägenhet i suterräng-plan i drygt ett år, men flyttade in i våra nya sovrum i Påsk, och nu skall vi få igång köket och badrum nummer två inom ett par veckor.

Har både A och K-ritat själv, så det har varit en stor portion av både tillfredställelse och "hur tänkte jag här" under resan.

Exteriören är jag mycket nöjd med. Planlösningen kan komma att bli reviderad, men steg ett är färdigställande.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Nu är det förberett lite granna, så kommer elektrikern imorn och ansluter emot central resp. spis när han ändå är på plats.

Snart så skall vi se om den lagar maten själv, så kan jag sitta och titta på…

Köksgolv i betong med förberedelser för spis, inklusive svart elkabel och vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oinstallerad spishäll redo för elektriker att koppla in, i ett kök under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elinstallation med väggdosor och ledningar förberedda för anslutning av elektriker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Bra att du har dragit ut en vettig kabel som klarar max märkeffekt. Är det fxq 5g6mm2 som du skrev i tidigare inlägg?
Helt rätt tänkt i så fall. 👍

Det var en kraftig ugn/häll du skaffat. Hoppas du blir nöjd med den.
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Stämmer att det är FXQ 5G6, och en H07RN-F 5G6 sista biten emot spisen.

Ja det var tur i oturen att det gick lösa så enkelt. Huvudsändning är redan uppgraderad, så nu är det som sagt snart klart.

Ang. valet av ugn så har vi köpt ett demo-kök för nedmontering i en utställning, och då ingick den. Så urvalsprocessen bestod i att reda ut så den inte var för liten, och det var ganska snabbt avgjort. 😃
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Tobbe.A
Vilket jäkla hus! 👍😀
 
  • Älska
David_Berglund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.