Byggahus.se
Hej!

Vi har precis fått en laddbox monterad. När vi laddar bilen går säkringen på huset? Skall såklart reklamera men vad kan vara fel?
 
  • Haha
  • Gilla
Dodgen66 och 11 till
  • Laddar…
F
B Byggis1976 skrev:
Hej!

Vi har precis fått en laddbox monterad. När vi laddar bilen går säkringen på huset? Skall såklart reklamera men vad kan vara fel?
Det behöver inte vara nåt fel, kan vara så enkelt att det blir för hög ström. Prova dra ner effekten på laddboxen. Vad har ni för huvudsäkring och vad laddar du med för effekt?
 
  • Gilla
Joak och 12 till
  • Laddar…
Vad för typ av laddare? Antagligen har ni ingen lastbalansering vilket gör att ni använder mer kräm än vad som finns tillgängligt.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 19 till
  • Laddar…
Du använder för mycket ström helt enkelt, antingen säkra upp eller installera effektvakt.
 
  • Gilla
PNI och 12 till
  • Laddar…
Vad har du beställt? Har du beställt att laddboxen ska gå att använda eller bara att den ska monteras? Har du fått några instruktioner av installatören?
 
  • Gilla
NoiseMaker och 15 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad har du beställt? Har du beställt att laddboxen ska gå att använda eller bara att den ska monteras? Har du fått några instruktioner av installatören?
Jag har beställt
- Installation
- Grävning av kabel
- Laddbox
- Kabelhållare
- Lastbalansering

Men killen hörde av sig att han behövde internet uppgifter för balansering, så den blev inte gjord. Är det den som påverkar? Han sa att vi kunde använda boxen.

Nej, inte avtalat att den ska användas…men är inte det underförstått?
 
  • Haha
  • Gilla
Dodgen66 och 10 till
  • Laddar…
Då är det även underförstått att du måste tänka dig för när du använder laddboxen.
 
  • Gilla
Anna_H och 32 till
  • Laddar…
B Byggis1976 skrev:
Jag har beställt
- Installation
- Grävning av kabel
- Laddbox
- Kabelhållare
- Lastbalansering

Men killen hörde av sig att han behövde internet uppgifter för balansering, så den blev inte gjord. Är det den som påverkar? Han sa att vi kunde använda boxen.

Nej, inte avtalat att den ska användas…men är inte det underförstått?
Ja tveklöst så. Ett problem ibland när fastighetsägaren inte har lämnat dessa uppgifter. Själv så brukar jag vara väldigt noga att få veta detta redan innan jag åker ut för att sätta laddbox ( i förekommande fall ) samt att porten på elmätaren är aktiverad ( i förekommande fall). Fallerar något av ovanstående går det inte att göra en komplett installation och vinsten uteblir/ blir dyrare för kunden ( vid löpande).
 
  • Gilla
  • Älska
kentauren och 8 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Ja tveklöst så. Ett problem ibland när fastighetsägaren inte har lämnat dessa uppgifter. Själv så brukar jag vara väldigt noga att få veta detta redan innan jag åker ut för att sätta laddbox ( i förekommande fall ) samt att porten på elmätaren är aktiverad ( i förekommande fall). Fallerar något av ovanstående går det inte att göra en komplett installation och vinsten uteblir/ blir dyrare för kunden ( vid löpande).
Vi har fast pris och installatören hade inte meddelat behov så han tog på sig att det var hans fel. Vi hade bara gett honom åtkomst till elcentral o huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
B Byggis1976 skrev:
Men killen hörde av sig att han behövde internet uppgifter för balansering, så den blev inte gjord. Är det den som påverkar? Han sa att vi kunde använda boxen.
Exakt där problemet är. Fixa det eller dra ner på laddströmmen så är det löst så länge iaf.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Exakt där problemet är. Fixa det eller dra ner på laddströmmen så är det löst så länge iaf.
Lastbalansering ingick i fastprisavtal så då väntar jag bara med användning till det är gjort. De skall ändå tillbaka för de glömde andra delar som ingick, tex kabelhållare
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Ja tveklöst så. Ett problem ibland när fastighetsägaren inte har lämnat dessa uppgifter. Själv så brukar jag vara väldigt noga att få veta detta redan innan jag åker ut för att sätta laddbox ( i förekommande fall ) samt att porten på elmätaren är aktiverad ( i förekommande fall). Fallerar något av ovanstående går det inte att göra en komplett installation och vinsten uteblir/ blir dyrare för kunden ( vid löpande).
Ja, installatören hade inte efterfrågat internet uppgifter. Vi hade gett honom tillgång till hus och elskåp / elcentral. Vi hade inte koll på att man behövde internet…inget annat el i vårt hus från 79 är uppkopplat. Jag har själv inte en susning om hur man gör. Visste jag skulle jag kanske inte anlita någon?
 
  • Gilla
Mörner och 2 till
  • Laddar…
B Byggis1976 skrev:
Nej, inte avtalat att den ska användas…men är inte det underförstått?
Ditt fall är inte det enda. Därför frågar jag. När du säger fast pris så är det tveksamt att det ingår. I priset ingår tydligen lastbalanseringen utan att någon har tittat på just era behov i er anläggning, eller? Och installatören åkte utan att tala om, eller få er att förstå, hur laddningen ska användas utan lastbalansering, eller? Så allt tyder på att "användning" inte ingick i priset, tyvärr.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
F
B Byggis1976 skrev:
Ja, installatören hade inte efterfrågat internet uppgifter. Vi hade gett honom tillgång till hus och elskåp / elcentral. Vi hade inte koll på att man behövde internet…inget annat el i vårt hus från 79 är uppkopplat. Jag har själv inte en susning om hur man gör. Visste jag skulle jag kanske inte anlita någon?
Det beror väl på hur lastbalanseringen görs. Det finns varianter som inte behöver uppkopling. Du berkar generellt dåligt påläst, det är nästan alltid en app som pratar med laddboxen, det är säkert nåt du med skall ha. Hur hade du tänkt att det skulle göras utan uppkoppling?
 
  • Arg
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Smörbytten och 9 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du berkar generellt dåligt påläst
Jo del flesta kunder är dåligt pålästa om saker som de tar in hjälp med att fixa, vilket är helt i sin ordning. Jag tycker du är väl grov i dina ord här. Jag vill inte ha något svar som spammar sönder denna tråd.
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 42 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.