Byggahus.se
Hej!

Har problem med min gräsklippare. Den går fint i motorn, har gått 36 timmar. När jag fäller ner klippaggregatet så låter remmarna som ett tröskverk. Remmen från klippaggregatet ser ok ut, de andra remmarna är hela men den i mitten upplever jag sitter löst och slår. (Se film)

Någon som har en idé till lösning?
 
  • Närbild på en gräsklippares remmar under klippaggregatet där mittenremmen ser löst ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gräsklippares underrede med remmar, en ser slapp ut, mot grön gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har precis samman problem! Det hela började med att spännrullen kärvade och inte spännde mittremmen.

Kolla så att den går lätt, finns en smörjnippel på axeln.

När jag fick smörjt upp armen och tryckt i fett med fettsprutan blev det bättre, men inte bra. Testade att byta mittenremmen, ingen skillnad. Läste på något forum att armen kan få sig en knäck. Så den var jag på och testade att räta upp, såg ut att vara lite böjd, blev marginellt bättre. Troligen var den inte böjd. Att tar bort främre remmen till klippdäcket gör ingen skillnad.

Det jag nu tror är problemet är att främre remskivan till mittenremmen är ojämt sliten från då spännrullen kärvade. Detta gör att mittremmen "kastar och slår". Jag har tänkt jag skall testa att skifta remskivor alternativt kasta om vilken främre remskiva mittremmen går på, förutsatt att dessa har samma dimension.

Men tröskverk är som du skriver en bra liknelse.
 
  • Gilla
Akropolis111 och 1 till
  • Laddar…
borde inte återförsäljaren veta problemet efter 36 timmar.
 
Endera så är det spännrullen, eller en av knivspindlarna som håller på att ge upp. Provsnurra på alla fyra. Du bör känna att någon kärvar, skakar, och/eller går tungt. Ibland går det att smörja upp. Ibland måste hjullagret bytas.
 
  • Gilla
Akropolis111
  • Laddar…
M maria01 skrev:
borde inte återförsäljaren veta problemet efter 36 timmar.
Jag köpte den begagnat. Tillverkad 2020 så jag har nog ingen garanti.
 
B Blueblue skrev:
Har precis samman problem! Det hela började med att spännrullen kärvade och inte spännde mittremmen.

Kolla så att den går lätt, finns en smörjnippel på axeln.

När jag fick smörjt upp armen och tryckt i fett med fettsprutan blev det bättre, men inte bra. Testade att byta mittenremmen, ingen skillnad. Läste på något forum att armen kan få sig en knäck. Så den var jag på och testade att räta upp, såg ut att vara lite böjd, blev marginellt bättre. Troligen var den inte böjd. Att tar bort främre remmen till klippdäcket gör ingen skillnad.

Det jag nu tror är problemet är att främre remskivan till mittenremmen är ojämt sliten från då spännrullen kärvade. Detta gör att mittremmen "kastar och slår". Jag har tänkt jag skall testa att skifta remskivor alternativt kasta om vilken främre remskiva mittremmen går på, förutsatt att dessa har samma dimension.

Men tröskverk är som du skriver en bra liknelse.
Tack!
 
A Akropolis111 skrev:
Jag köpte den begagnat. Tillverkad 2020 så jag har nog ingen garanti.
spelar inte så stor roll många såna här grejer kan bli stånde osålda oss återförsäljaren i flera år kan ju vara värt att kolla vad dom kan hjälpa dig med
 
A Akropolis111 skrev:
Hej!

Har problem med min gräsklippare. Den går fint i motorn, har gått 36 timmar. När jag fäller ner klippaggregatet så låter remmarna som ett tröskverk. Remmen från klippaggregatet ser ok ut, de andra remmarna är hela men den i mitten upplever jag sitter löst och slår. (Se film)

Någon som har en idé till lösning?
första bilden remmen ligger fel .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.