Byggahus.se
Hej Byggahus,

Har snokat runt i flera år på forumet och känner att den samlade expertisen (och för all del hobbygissande) kanske kan hjälpa mig reda ut ett problem.

Vi håller på med en husrenovering och hela originalgolvet fick rivas upp pga riktigt uselt skick.
Vi bestämde oss då för att köra flytspackel som slutprodukt med vattenburen golvvärme under.
Kom till huset i eftermiddags och såg det här golvet. Det ser ut som en sandstrand och väldigt långt ifrån referensbilder.
Flytspackelkillen är själv nöjd med det.

Det är industrigolv och vi vill ha skiftningar osv, men jag har aldrig stött på ett flytspackelgolv som sett ut såhär.

Vi ska enbart dammbinda. Det har inte helt torkat än, men jag har svårt att se att det ska jämna ut sig helt från hur resultatet var när vi kollade på det.

Om det ser ut såhär imorgon också, finns det något vi kan göra åt det för att få bort alla zebraränder? Kan man slipa bort det? Måste vi köra på ett lager till? Ska vi reklamera?

Ytterst tacksam för hjälp och åsikter, både högt och lågt.
 
  • Ojämnt flytspacklat golv med zebraliknande skiftningar mot vit tegelvägg och en radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygjutet flytspackelgolv med zebraränder och ojämna skiftningar som inte har torkat helt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt flytspackelat golv i rum med zebraränder och ojämnheter under torkningsprocessen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jodåsåatt.. skrev:
Hej Byggahus,

Har snokat runt i flera år på forumet och känner att den samlade expertisen (och för all del hobbygissande) kanske kan hjälpa mig reda ut ett problem.

Vi håller på med en husrenovering och hela originalgolvet fick rivas upp pga riktigt uselt skick.
Vi bestämde oss då för att köra flytspackel som slutprodukt med vattenburen golvvärme under.
Kom till huset i eftermiddags och såg det här golvet. Det ser ut som en sandstrand och väldigt långt ifrån referensbilder.
Flytspackelkillen är själv nöjd med det.

Det är industrigolv och vi vill ha skiftningar osv, men jag har aldrig stött på ett flytspackelgolv som sett ut såhär.

Vi ska enbart dammbinda. Det har inte helt torkat än, men jag har svårt att se att det ska jämna ut sig helt från hur resultatet var när vi kollade på det.

Om det ser ut såhär imorgon också, finns det något vi kan göra åt det för att få bort alla zebraränder? Kan man slipa bort det? Måste vi köra på ett lager till? Ska vi reklamera?

Ytterst tacksam för hjälp och åsikter, både högt och lågt.
Är det plant?
 
T Tompafix skrev:
Är det plant?
Ser plant ut. Har inte varit ute på golvet med vattenpass ännu
 
  • Gilla
LVFgmail
  • Laddar…
J Jodåsåatt.. skrev:
Hej Byggahus,

Har snokat runt i flera år på forumet och känner att den samlade expertisen (och för all del hobbygissande) kanske kan hjälpa mig reda ut ett problem.

Vi håller på med en husrenovering och hela originalgolvet fick rivas upp pga riktigt uselt skick.
Vi bestämde oss då för att köra flytspackel som slutprodukt med vattenburen golvvärme under.
Kom till huset i eftermiddags och såg det här golvet. Det ser ut som en sandstrand och väldigt långt ifrån referensbilder.
Flytspackelkillen är själv nöjd med det.

Det är industrigolv och vi vill ha skiftningar osv, men jag har aldrig stött på ett flytspackelgolv som sett ut såhär.

Vi ska enbart dammbinda. Det har inte helt torkat än, men jag har svårt att se att det ska jämna ut sig helt från hur resultatet var när vi kollade på det.

Om det ser ut såhär imorgon också, finns det något vi kan göra åt det för att få bort alla zebraränder? Kan man slipa bort det? Måste vi köra på ett lager till? Ska vi reklamera?

Ytterst tacksam för hjälp och åsikter, både högt och lågt.
Tjena

Jag gjorde samma i min tvättstuga i källaren. Finja 520 industri flytspackel. De såg också ut så efteråt och jag blev besviken. Tanken var med att bara dammbinda.

Jag slipade golvet, och på så sätt polerade upp ytan så man fick bort den ythinnan som blir av flytspacklet.

Jag använde dock bara en slipsvamp, och låg på knä när jag gjorde de. Tog lite tid såklart men efter dammbindningen (hagmans diffusionsöppna) blev de riktigt bra 👌👍
 
  • Gilla
  • Ledsen
kingen101 och 7 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Tjena

Jag gjorde samma i min tvättstuga i källaren. Finja 520 industri flytspackel. De såg också ut så efteråt och jag blev besviken. Tanken var med att bara dammbinda.

Jag slipade golvet, och på så sätt polerade upp ytan så man fick bort den ythinnan som blir av flytspacklet.

Jag använde dock bara en slipsvamp, och låg på knä när jag gjorde de. Tog lite tid såklart men efter dammbindningen (hagmans diffusionsöppna) blev de riktigt bra 👌👍
Grymt! Utan att ha sett bild fick jag hopp om golvet igen. Pulsen steg direkt. Har du möjlighet att dela en bild?
 
Du bör ju slipa av hela golvet innan du dambinder. Annars så kommer hinnan att slipas ner relativt fort och du får gångar där du går mest.

Ser bra ut för vanligt flytspackel. Men sa du till personen som utförde jobbet att du skulle ha ”design” golv? Man brukar då oftast störa utläggningen så att säga så det inte blir upprepade mönster.
 
  • Gilla
Tommy.jv20
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Du bör ju slipa av hela golvet innan du dambinder. Annars så kommer hinnan att slipas ner relativt fort och du får gångar där du går mest.

Ser bra ut för vanligt flytspackel. Men sa du till personen som utförde jobbet att du skulle ha ”design” golv? Man brukar då oftast störa utläggningen så att säga så det inte blir upprepade mönster.
Ja dammbindningen ska vi göra sist. Vi har inte använt termen designgolv, men referensobjektet vi har är från ett jobb han gjorde innan han kom till oss. ”Det där vill vi ha” sa vi kort och gott. Kanske en brist i kommunikationen eller att han glömt hur han gjorde sist.
 
  • Gilla
Jsve
  • Laddar…
J Jodåsåatt.. skrev:
Ja dammbindningen ska vi göra sist. Vi har inte använt termen designgolv, men referensobjektet vi har är från ett jobb han gjorde innan han kom till oss. ”Det där vill vi ha” sa vi kort och gott. Kanske en brist i kommunikationen eller att han glömt hur han gjorde sist.
Dåså. Lite ränder kommer det ju bli men inte så som det ser ut nu.

Såhär ser mitt ut och det är slipat med roten, stor skurmaskin med grön segment och sedan sealer och wax på.
 
  • Slipat betonggolv med sealer och wax, eldstad i rummet och designlampa tänd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tazmara och 10 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Dåså. Lite ränder kommer det ju bli men inte så som det ser ut nu.

Såhär ser mitt ut och det är slipat med roten, stor skurmaskin med grön segment och sedan sealer och wax på.
Men hallå vänta lite här nu. Såg ditt golv ut som vårt på bilderna och sen efter din behandling blev det som på din bild? Otroligt ju. Det där är helt enligt vår målbild. Sagolikt fint. TACK
 
  • Gilla
snespikaren och 3 till
  • Laddar…
Yes. Men det gäller att slipa bort hinnan. Lite utav strecken kommer att vara kvar men inte alls så iögonfallande.

Sedan tycker jag att det behövs något mer än bara dammbindare men det är bara en smaksak.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Sa du till golvkillen att du inte skulle ha något övergolv på flytspacklet?
 
E EyEr0n skrev:
Sa du till golvkillen att du inte skulle ha något övergolv på flytspacklet?
Ja, den informationen har tydligt framgått vid flertalet tillfällen
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Jodåsåatt.. skrev:
”Det där vill vi ha” sa vi kort och gott. Kanske en brist i kommunikationen eller att han glömt hur han gjorde sist.
Ah, det där lär man sig den hårda vägen. Allt som man vill eller inte vill måste vara skriftligt och en del av kontraktet.
 
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Sista bilden från ts, skönt att se att det är så rakt, plant och fint.
Hehe
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Sista bilden från ts, skönt att se att det är så rakt, plant och fint.

[länk]
Hehe. Det var faktiskt plant, men han skvätte friskt upp på väggarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.