Vi har slutbesiktning på vårt Modulenthus om två veckor och förbesiktning om en vecka.
Medverkande ska både besiktningsmannen, leverantören, entrepenörer, kvalitetsansvarig och vi vara.
Eftersom man som lekman inte gör den här typen av besiktningar varje dag så hade det varit superbra att ha en checklista för vad man ska titta efter.
Är det någon som har en checklista för slutbesiktning?
Alla tips och råd är välkomna! :)

Här finns lite info om vårt hus, det kanske hjälper er att hjälpa:
http://www.hjelmgren.com/husblogg
 
Har ingen checklista men var riktigt riktigt petig är mitt grundtips. Tänk också på att ställa "dumma" frågor ex vis är de kopplingarna rätt, kan man göra si eller så mm. Vi missade bland annat att kolla just alla vvs kopplingar och det verkar vara svårt att få det ordentligt kontrollerat i efterhand. Det råder så kallad självkontroll så de som fuskar kollar mao sig själva, mycket märkligt system. Var noggrann så kommer det nog gå bra. Lycka till! /LiMa
 
Jag kommer ihåg att jag får några månader sedan såg en bra checklista (eller beskrivning) i forumet. Jag har sökt, men kan inte hitta den. Kanske någon annan kommer ihåg och kan länka?
 
Ja, det kan vara hempularens inlägg jag kommer ihåg. Men jag har något vagt minne av att det var något som var mer omfattande med golv, väggar, tak, fönsterbrädor osv.
 
Har ni möjlighet att själva byggstäda i huset är det ett bra tillfälle att se småsaker man upptäcker för sent annars, tex repor, skavda dörrar mm. Men annars, precis som andra sagt, var superpetig, se till att allt du påpekar protokollförs för skulle det visa sig senare att problem finns så finns det en notering om att du påpekat om detta tidigare (hade i vårt fall gett oss flytspackling och omläggning av alla golv men nu inget...). Efter besiktningen håller du hårt i de summor som ska hållas inne tills ALLT är åtgärdat till full belåtenhet.
 
Tack för tipsen! Det uppskattas verkligen.
Jag vet att jag har sett en checklista här på forumet för länge sedan, men har ingen aning vart den har tagit vägen....
 
Efter godkänd slutbesiktning, får man flytta in direkt då, i princip samma dag? Eller är det något ytterligare man måste avvakta på?
 
Om besiktningsmannen godkänner ert hus kan ni flytta in omgående, skulle det finnas sådana fel så huset inte enligt besiktningsmannen är beboligt får ni vänta tills dessa fel är åtgärdade.

Vår besiktningsman underkände vårt hus då det inte fanns någon köksfläkt (sen var det massor av småfel oxå). Men vi hade flyttlass som var på väg från annan ort och lyckades övertala honom att det var ok för oss. Tur det för fläkthistorian tog 10 veckor... (då hade vi sammanlagt fått tre anslutningsrör som var fel på).
 
Pepparkaka skrev:
Nu tror jag att jag hittat inlägget jag tänkte på:
[länk]
Det var dock ingen checklista, utan en beskrivning.
Den känns igen, det var nog den posten jag letade efter! :)
 
T
Enl ab 04 så måste man godkänns en besiktninng om inget allvarligt fel föreligger. köksfläkt tillhör kanske inte direkt det. !!!
Är det ingen fara " för allvarlig" så måste han godkänna besiktningen, sedan så skall givetvis felen åtgärdas inom utsatt tid. men det har inget med varandra att göra. Allvarligt fel= fara för hälsa etc, inte att det saknas tapet, fläkt, etc, däremot lösa elledningar, etc fara för livet allvarlig fara.
Annars skulle ju besiktningsmannen kunna vara ganska otäck om han själv bara kunde hindra folk att flytta in som han själv vill. Måste ju finnas fog för det = allvarig fara.
Ha det gott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.