Sommarvattnet gick igång häromveckan, men idag la pumpen av och en 16A huvudpropp löste ut och även motorskyddet.. Det luktade nog lite bränt också. Bytte propp och slog på motorskyddet, men det small till och dog igen, dock höll proppen.. Fick rådet att koppla bort alla kablar i den svarta dosan till vänster på bilden för att utesluta fel på den, men det blev lika, alltså är motorn paj. Pumpen är är från 60-talet skulle jag tro och den använder två slangar ner i hålet. Servicefirman jag pratade med rekommenderade givetvis en ny pump som sänks ner i en slang i hålet, tydligen det mest vanliga idag. Nån som vet om det överhuvudtaget går att laga en gammal motor, linda om eller nåt, eller är det kört? Tydligen är det vanligt att det läcker om man lossar motorn och sen ska ha tillbaka den på "underredet", speciellt på gamla grejer. Själv är jag novis på området, men mycket tacksam för råd och tips.
 
  • Gammal grön vattenpump från 60-talet med korroderade rör anslutna, placerad på ett betonggolv bredvid en avloppsbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på en äldre grön asynkronmotor med en märkplåt från Thrige-Titan, möjlig orsak till elektriska problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har haft att göra med två liknande pumpar. Dessa har haft en axelkoppling mellan motor och pump så att motorn kan monteras bort utan att öppna något i pumphuset. Asynkronmotorer är i stor utsträckning en standardprodukt. Så det går säkert att hitta en ny motor som passar på samma fläns. Det är i huvudsak flänsen, axeldiametern, varvtalet och effekten som behöver stämma. Det går att linda om motorer. Men jag har aldrig gjort det. Och det sägs att det inte är så många som gör sådant längre.

Hittar du en ny motor som passar blir det högst troligt billigare än en ny pump med installation. Sedan finns det andra fördelar med djupbrunnspumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.