Upp till ca 60 C, bor du inte norr om Sundsvall och har inte har för många element så räcker det. Troligen så är patronen urkopplad eller avställd i datan på VP , Ingen mening att värma tankar med patron. Kan vara bra om du har någon form av styrning till billiga tider, men annars nej , ingen patron om ni klarar er nu.
 
J jonaserik skrev:
Upp till ca 60 C, bor du inte norr om Sundsvall och har inte har för många element så räcker det. Troligen så är patronen urkopplad eller avställd i datan på VP , Ingen mening att värma tankar med patron. Kan vara bra om du har någon form av styrning till billiga tider, men annars nej , ingen patron om ni klarar er nu.
Ok . Bor i västra götaland.
 
För långt för kaffebesök 😉 Vet du hur och kan se hur rören är. På tankar har du säkert en shunt som styr ut från värmen i förhållande till utetempen, VP reglerar nog värmen mot uttempen invärtes. Går röret från tank och VP ihop innan dom går ut till huset. Verkar så då tanken värms av VP .
 
yes det gör dom-. Lite mer bilder...Dom första 3 bilderna är retur. bild 2 är ventil till v pump samt bild 3 från acktank manuell avstängningsventil. Resterande bilder från vp till radiatorer. Kan även stänga av en kran där till acktankar
 
  • Hand justerar rör ovanpå ett IVT-system, isolerade ventiler, smutsig arbetsyta, verktyg och trasor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand pekar på en elkomponent fästad med silvertejp på rör i ett grovt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarutrymme med isolerade rör, ventil, varmvattenberedare och en fingerpekning, otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person pekar på en värmepanna och isolerade rör i ett teknikrum eller pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade rörledningar och ventiler i pannrum, pekande hand, värmeinstallationsteknik, industrimiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oordnat utrymme med isolerade rör, kablar, och VVS-komponenter. Något oorganiserat, tekniskt, funktionskrävande underhållsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem i pannrum med etikett "Shunt", cirkulationspumpar och isolerade rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
xinc
  • Laddar…
OK från tank med shunt med en pump till ett rör och från VP ett rör till samma rör och ut till huset, nu kan du stänga för att inte VP ska värma tanken, när stänger VP och bara ska ta från tank, stänger du någon ventil då, så VP inte kan pumpa ut värme. Det verkar som att när tanken ger värme så blir även båda rören till VP lika varma, är det så, ett visst mostånd är det genom VP och kan ta ett tag för att dom ska bli varma.. Ni har ingen annan värmekälla än VP då.
 
jo vedpanna är det ju annars finns inget annat. För mig är detta en hel vetenskap. Förra huset hade direktverkande el, dyrt men enkelt. Men jag vill ju kunna med det o förstå systemet hur det funkar. Eller om man kan göra nån förbättring på det.
 
Vedpanna är bra. Jord/bergsvärmepump är bra. Du har en kombination av de två bästa värmekällorna som överhuvudtaget finns. Nu gäller det bara för dig att lära dig samköra dem på bästa sätt. Kanske göra någon mindre förändring så de fungerar bättre ihop.

Jag tror också att du behöver kunna stänga cirkulationen i ackumulatortankarna och styra flödet direkt från värmepumpen till värmesystemet när du inte eldar. Nå du eldar behöver du antagligen stänga av flödet genom värmepumpen så den inte far illa där den står avstängd. En kunnig rörmokare vet säkert mera men min gissning är att du skall öppna och stänga kulventiler när du växlar mellan värmekällorna.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
T
john68 john68 skrev:
Vad är break even på ved? Har 90 öre per kWh just nu men med coop på pump, vad är ok för ts och vi andra att betala?
Veden är inte lönsam längre. Veden är cirkus 1-2 kr/kwh om du räknar huggen björk för 800kr/m3s och beroende på vad du eldar i. Lägre beloppet för modern väl tilltagen vedpanna o tankar, högre om äldre kamin/vedspis. Tänk också på att de energivärden du får hos vedhandlare/skogsintressen ofta är rejält överdrivna och varierar ofta kraftigt beroende på hur kreativa dessa intressen är.
 
T tobiast skrev:
Veden är inte lönsam längre. Veden är cirkus 1-2 kr/kwh om du räknar huggen björk för 800kr/m3s och beroende på vad du eldar i. Lägre beloppet för modern väl tilltagen vedpanna o tankar, högre om äldre kamin/vedspis. Tänk också på att de energivärden du får hos vedhandlare/skogsintressen ofta är rejält överdrivna och varierar ofta kraftigt beroende på hur kreativa dessa intressen är.
Årets pris blir mellan 750 och 800 för björk så min beräkning hamnar strax under kronan så det är på marginalen. Investering av luft/vatten pump hamnar väl runt 100 tkr kan jag tro. Tar väl ett tag att hämta hem det men det kan väl vara gött när man blir äldre.
Följdfråga. Om man inte kör pumpen så ofta, tar den då stryk av att bara stå?
 
Vänta nu litet....inte köper man färdigtorkad kluven björkved för 800 kronor kubiken för att elda i vedpanna!

Skall vi räkna så skall vi räkna med realistiska siffror. Blandved och rivningsvirke och överåriga vindfällen. Sådant som man vanligen eldar i vedpannor.
Eftersom vår vedförbrukning är större än det egna skogsskiftet kan bära på ett hållbart vis så brukar jag skarva i med ved från annat håll. Just nu hugger jag överåriga vindfällen och barborregran och innanruttna granar som jag får gratis av en storskogsägare som vill få eländet uppstädat men inte kan göra det själv. Kör hem det med egen traktor. Hela utrustningen enligt bästa 1970-talsstandard. Kostnaderna är egen arbetsinsats och nötning på utrustningen och diesel till traktorn och bensin till motorsågen.
Rivningsved brukar gå att få för ungefär 150 euro eller 1500 kr lastbilslasset färdigrivet eller gratis om man river själv.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hej!

Med risk för att jag missat något som ni redan skrivit, så har jag några tankar då farsan har samma typ av hemmasnickrade anläggning fast 2*800L acktankar till en villa på 125kvm + garage på 50kvm.

Acktankarna är hjärtat i husets värmesystem. Givaren till framledningstemp.radkrets för bvp är flyttad till övre del/nära topp på acktank.
BVP (7kW Bosch) & Vedkamin (30kW kamin omvänd förbränning) jobbar mot acktankarna med backventiler installerat på båda sidor. Detta ger att du kan elda när du vill, slutar du elda och acktankarna tappar temp hoppar bvp igång per automatik.

Har man dessutom en on/off bvp så är stora volymer bara bra.. Förluster i stora volymer vatten är försumbart, om man inte isolerat ackarna alldeles för dåligt.

Bara några tankar i all välmening ☺️
 
T
john68 john68 skrev:
Årets pris blir mellan 750 och 800 för björk så min beräkning hamnar strax under kronan så det är på marginalen. Investering av luft/vatten pump hamnar väl runt 100 tkr kan jag tro. Tar väl ett tag att hämta hem det men det kan väl vara gött när man blir äldre.
Följdfråga. Om man inte kör pumpen så ofta, tar den då stryk av att bara stå?
Det vet jag inte, skulle inte tro det, bara den körs ibland men det finns nog nån tek som kan svara bättre.
Jag ska slänga in en LLVP nu och bara köra kamin som topp. Livslängden är väl inte jättebra men givet priset tycker jag det verkar vara det bästa idag här på sydostkusten.
H heimlaga skrev:
Vänta nu litet....inte köper man färdigtorkad kluven björkved för 800 kronor kubiken för att elda i vedpanna!

Skall vi räkna så skall vi räkna med realistiska siffror. Blandved och rivningsvirke och överåriga vindfällen. Sådant som man vanligen eldar i vedpannor.
Eftersom vår vedförbrukning är större än det egna skogsskiftet kan bära på ett hållbart vis så brukar jag skarva i med ved från annat håll. Just nu hugger jag överåriga vindfällen och barborregran och innanruttna granar som jag får gratis av en storskogsägare som vill få eländet uppstädat men inte kan göra det själv. Kör hem det med egen traktor. Hela utrustningen enligt bästa 1970-talsstandard. Kostnaderna är egen arbetsinsats och nötning på utrustningen och diesel till traktorn och bensin till motorsågen.
Rivningsved brukar gå att få för ungefär 150 euro eller 1500 kr lastbilslasset färdigrivet eller gratis om man river själv.
Priset per kwh är samma oavsett om du köper barr eller björk färdig, björken angav jag som riktmärke. jag brukar köpa långved barr/torrträd/blandat men både massapriset o brännvedspriset har gått i taket så det är inte heller tillräckligt lönsamt för att motivera jobbet. Bönderna härikring vill ha samma pris m3t som dom får från industri fub - den bluffen kan funka med Svenne Banan men inte med en fd skogsägare som jag själv. Rivningsvirke och ruttet har du ingen energi i, bara en massa extra ilägg. Har eldat allt som finns att elda i 30 år. Barrveden färdig 50-mått ligger runt 550-600 m3s, priset per kwh blir som sagt detsamma. Sen har du kostnader för pannan som är dyr och för sotning och brandskyddskontroller som också börjar blir riktigt dyrt. På det jobbet med veden, sotning panna etc. jobb med systemet etc. och att jaga ved som alltså är ren dumhet idag på alla sätt och vis. Därför blir det LLVP för mig nu givet de stora vedprishöjningarna och alla andra bekymmer och kostnader relaterat till vedeldningen. Kommer kanske toppa med kamin om det blir riktigt kallt/dyr el.
 
Redigerat:
T tobiast skrev:
Det vet jag inte, skulle inte tro det, bara den körs ibland men det finns nog nån tek som kan svara bättre.
Jag ska slänga in en LLVP nu och bara köra kamin som topp. Livslängden är väl inte jättebra men givet priset tycker jag det verkar vara det bästa idag här på sydostkusten.

Priset per kwh är samma oavsett om du köper barr eller björk färdig, björken angav jag som riktmärke. jag brukar köpa långved barr/torrträd/blandat men både massapriset o brännvedspriset har gått i taket så det är inte heller tillräckligt lönsamt för att motivera jobbet. Bönderna härikring vill ha samma pris m3t som dom får från industri fub - den bluffen kan funka med Svenne Banan men inte med en fd skogsägare som jag själv. Rivningsvirke och ruttet har du ingen energi i, bara en massa extra ilägg. Har eldat allt som finns att elda i 30 år. Barrveden färdig 50-mått ligger runt 550-600 m3s, priset per kwh blir som sagt detsamma. Sen har du kostnader för pannan som är dyr och för sotning och brandskyddskontroller som också börjar blir riktigt dyrt. På det jobbet med veden, sotning panna etc. jobb med systemet etc. och att jaga ved som alltså är ren dumhet idag på alla sätt och vis. Därför blir det LLVP för mig nu givet de stora vedprishöjningarna och alla andra bekymmer och kostnader relaterat till vedeldningen. Kommer kanske toppa med kamin om det blir riktigt kallt/dyr el.
En gång i året lagstadgad sotning. Däremellan sotar jag själv. Det tar inte lång stund.

Som sagt så går det att få ved betydligt billigare än dina siffror. Vi eldar med allt så jag vet.
 
  • Gilla
Nytt_användarnamn_2024_12
  • Laddar…
T
H heimlaga skrev:
Just nu hugger jag överåriga vindfällen och barborregran och innanruttna granar som jag får gratis av en storskogsägare som vill få eländet uppstädat men inte kan göra det själv. Kör hem det med egen traktor. Hela utrustningen enligt bästa 1970-talsstandard. Kostnaderna är egen arbetsinsats och nötning på utrustningen och diesel till traktorn och bensin till motorsågen.
Bra för dig Heimlaga. Jag gjorde också en del sånt förr och beroende på vad man anser sig värd i lön kan det gå an och man kan spara en slant men för gemene pengaeldaren handlar det nog om att köpa ved.
H heimlaga skrev:
En gång i året lagstadgad sotning. Däremellan sotar jag själv. Det tar inte lång stund.

Som sagt så går det att få ved betydligt billigare än dina siffror. Vi eldar med allt så jag vet.
Bra för dig. Som sagt, man kan få ner kostnaden genom att lägga ner mer arbetstid som du gör men nu pratade vi om ved i normalfallet. Ju mer tid man vill lägga, desto mer kan man få ner priset. Det gör dock inte nödvändigtvis veden mer lönsam, bara svettigare.
Priserna varierar, jag valde den vedlev. med lägst pris i trakten. Han tog 675 i fjol o 800 i år för björken m3s.
Två ggr per år sotning lagstadgat i regel om man har vedpanna som huvudkälla, sen tillkommer brandskyddskontroll. För mig är det 1600/år tot. bara i sotn. o bsk.
 
Vedelda är bra för hälsan och värmen. Fysisk aktivitet `= inget gym , veden värmer 4 gånger = hugga , klyva, bära in , elda. Hur många saker i vår omgivning, ger så många olika moment i en följd som är bra.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.