Med en 100W "lödkolv" och tenn från Biltema.
 
prototypen skrev:
Med en 100W "lödkolv" och tenn från Biltema.
Visste inte att du känner ZINGO så väl, åk över och hjälp honom i så fall...
 
Löda kan jag men hur vet jag att det är IR-mottagaren och hur vet jag vilken modell jag ska ha?
Den sitter redigt knepigt till.
Och varför har den pajat...bara till hälften eller nå't?
Kan inte TV-modellen utantill. Den står inte här hemma. Det är en Grundig 20", 97:a
 
Kolla på Leifline hemsida , där finns reptipsen för dom vanligaste felen på tv apparater
http://www.leifline.com/reptips/Tv/GrundigTv.htm
Grundigs chassi (kretskortet i tv) brukar kallas CUC 1234 tex , kolla på baksidan av tv vad ditt chassi heter
, kolla sedan på feltips sidorna om det finns "ditt fel"

Här finns oxå lite reptips ...
http://www.hamradio-badarc.co.uk/television/tvg/grundig.htm

Här kan man hitta service manualer till bla tv
http://www.eserviceinfo.com/

En Ir mottagare brukar vara en lite plåtburk med 3st ben på , 5 volt, data ut , och jord , finns bla på elfa

Men börja leta lödfel , kallödningar , ser ut som en lite svart ring som har sprukit i lödningen ...
Och glöm inte det är 26000 volt i en tv ;)

Linblekinge
 
10 år !
Kasta och köp en platt-tv !
 
passa på att uppdatera med lite fler kanaler, fixa en digitalbox så slipper du använda tv-fjärren...
 
Det just för att folk gör som nizze_putt som världen börjar se ut som en soptipp, dvs slänger fungerande, för ändamålet tillräckligt bra grejer. Jag kommer att överleva den trasiga IR-mottagaren och har kvar TVn ändå men ville bara kolla läget här. Tack för linblekinges tips. Ska kolla chassit vid tillfälle.
 
Till yens: jag har digitalbox till den men fjärren behöver jag för att byta från kanal 1 till AV så att digiboxen överhuvudtaget går att få signal från, samt för att kunna stänga av den och framförallt sätta på den på söndagsmorgonen när man ligger i loftsängen fem meter bort och temperaturen sjunkit till 14 grader utanför det varma täcket. Vi kan kalla det i-landsproblem.
 
Det är härligt med I-landsproblem... Jag har ett liknande, min digitalboxfjärr styr min TV lite när den känner för det, och det innebär att då och då måste jag byta kanal på TV:n tillbaka till AV (när man byter kanal nedåt med fjärren till boxen så registrerar TV:n det som en 3:a...). Ibland är det säkert 3 meter till den andra fjärren och då är det nära kris...
 
D
Om du har en 47 uF elektrolytkondensator i närheten av IR-mottagaren, så kan du prova att byta den.
 
Om den är på 22 uF då?

Protte
 
Och så håller vi en trevlig ton

/Mats
Moderator
 
Vis av erfarenhet har jag nu upptäckt ett mönster i problematiken.

Mottagaren fungerar utmärkt den första minuten (ungefär) innan TV:n hinner bli varm.
Därefter avtar funktionaliteten för att efter c:a tre minuter vara ingen alls.

Undrar om detta kan hjälpa någon insatt i vad problemet kan vara...
 
zingo skrev:
Mottagaren fungerar utmärkt den första minuten (ungefär) innan TV:n hinner bli varm.
Därefter avtar funktionaliteten för att efter c:a tre minuter vara ingen alls.
Låter helt klart som en dålig elektrolyt, byt dom som sitter nära ir-mottagaren och alla i nätdelen (kan lika gärna bero på ostabil spänning)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.