I ibkcad skrev:
Du kanske inte firar jul årets alla dagar?;)
Bara som ett exempel. det med styrning och annat som ska vara så bra, Tja vet inte det, men var och en är salig i sin tro.
 
Per Ola Persson Per Ola Persson skrev:
Hej
Det är lite svårt att få grepp om hur det funkar och vad man kan läsa ur diagrammen. Det är ju bra besparing om du sparat 154 kr på 605 kr, hur räknar du ut besparingen?
Uträkningen av besparingen kommer från offpeak.se, har dock ingen koll hur sanningsenlig den är. Den gäller endast kostnaden för elen.

Ingen hänsyn tagen till besparing på överföringsavgiften som vi här har ca 5 öre/kWh mellan 22-06 och 28 öre 06-22, exklusive skatt. Så besparingen borde vara ännu större än 154 kr om överföringsavgiften beaktas också.
 
Per Ola Persson
D D.anne_85 skrev:
Uträkningen av besparingen kommer från offpeak.se, har dock ingen koll hur sanningsenlig den är. Den gäller endast kostnaden för elen.

Ingen hänsyn tagen till besparing på överföringsavgiften som vi här har ca 5 öre/kWh mellan 22-06 och 28 öre 06-22, exklusive skatt. Så besparingen borde vara ännu större än 154 kr om överföringsavgiften beaktas också.
Ja den som styr värmepumpen på rätt sätt borde kunna få en rejäl besparing, speciellt nu n under hösten då elpriset varierat väldigt mycket, samtidigt som värmepumpen inte behöver gå alla timmar på dygnet, utan endast går 8-12 h/dygn
 
  • Gilla
TonyD
  • Laddar…
Per Ola Persson
J jonaserik skrev:
Läste hos något bolag om att det tillkom avgifter per kW + andra avgifter med , ( tex abn, avgift för att ha det ) vid övergång till effekt eller timpris. Man måste se vad totalen blir per kW , finns en och annan grop att åka i. Sen om det är lönsamt kan man fråga sig. Bolagen vill styra upp kunderna och få dom att ändra sina vanor till nätterna. Men vad händer med kostnaden när julafton blir och många gäster. Julmiddag bruka vara 2 ugnar + kanske 4 plattor på spisen och - 20C ute. Hemska tanke.
J jonaserik skrev:
Läste hos något bolag om att det tillkom avgifter per kW + andra avgifter med , ( tex abn, avgift för att ha det ) vid övergång till effekt eller timpris. Man måste se vad totalen blir per kW , finns en och annan grop att åka i. Sen om det är lönsamt kan man fråga sig. Bolagen vill styra upp kunderna och få dom att ändra sina vanor till nätterna. Men vad händer med kostnaden när julafton blir och många gäster. Julmiddag bruka vara 2 ugnar + kanske 4 plattor på spisen och - 20C ute. Hemska tanke.
J jonaserik skrev:
Läste hos något bolag om att det tillkom avgifter per kW + andra avgifter med , ( tex abn, avgift för att ha det ) vid övergång till effekt eller timpris. Man måste se vad totalen blir per kW , finns en och annan grop att åka i. Sen om det är lönsamt kan man fråga sig. Bolagen vill styra upp kunderna och få dom att ändra sina vanor till nätterna. Men vad händer med kostnaden när julafton blir och många gäster. Julmiddag bruka vara 2 ugnar + kanske 4 plattor på spisen och - 20C ute. Hemska tanke.
Det är just detta som kommer variera från dag till dag. I Sverige så står elproduktionen nu till ganska stor del av vindkraft (runt 20-25%). Blåser det mycket då kan Sverige sälja en del el, är stiltje så blir en elen dyrare och konsumtionen anpassar sig. Eran med kärnkraftverk och fossilberoende minskar och vi måste hitta förnyelsebara sätt att producera, och det kommer vi göra. Dock så behövs det en del ny teknik och incitament för att göra denna anpassning full effektiv.
 
Per Ola Persson
I ibkcad skrev:
"Inom en snar framtid", det brukar jag också köra med ;)
Men det är bra, då vet vi att något är på G i den riktningen.
Som du säger, behovet av funktionen är mycket riktigt hastigt uppkommen.
Den som löser detta smidigt tror jag kan få ett försprång.
Ja det är ju svårigheten att gå ut att lova som litet företag, innan har sin produkt klar.
Det testas för fullt och jag hoppas att det mycket snart, men viktigt att vi kan påvisa tydlig besparing. Tyvärr finns det lösningar på marknaden som är tvivelaktiga när det kommer till detta
 
C
Per Ola Persson Per Ola Persson skrev:
INte ovanligt att på samma dygn så går det från 15-20 öre på natten till > 2 kr på dagen. Då finns det pengar att spara eller hur!
Ja, jag tänker att utifrån det är det mesta vunnet bara genom att begränsa tiden på dygnet när pumpen går, utan att behöva krångla till det med kopplingar till elbörsen osv.

Men jag tvivlar på att en sådan driftcykel kan ge en tillräckligt stabil inomhustemperatur, även med en stor acktank. Kan funka med golvvärme kanske, men med radiatorer spelar ju varje grad roll under uppvärmningssäsongen.
 
Ni som styr på spotpris. Vad laddar ni i mot när elen är billig? Huset eller acktank?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ni som styr på spotpris. Vad laddar ni i mot när elen är billig? Huset eller acktank?
Jag har uppkopplad värmepump och då blir det för mig huset i sig och golvvärmesystemet som värms upp till en högre temperatur när elen är billig och en lägre temperatur när elen är dyr. Har jag valt inställningen 20 grader i min värmepump växlar den mellan 19 och 21 grader beroende på elpriset.
 
  • Gilla
AlexAlmegård
  • Laddar…
C
D D.anne_85 skrev:
Har jag valt inställningen 20 grader i min värmepump växlar den mellan 19 och 21 grader beroende på elpriset.
Men det känns tveksamt att trögheten skulle vara så stor att huset håller 20 grader hela dagen?
Vilket i praktiken innebär att man kör en omvänd nattsänkning, och det skulle vara ännu "bättre" att bara köra konstant 19 grader? Det är ju inte direkt på natten man vill ha huset varmt och gott.
 
Tycker det låter att komforten får lida att ladda huset.

Räkna lite vad man kan lagra mot min 500 liters arbetstank om jag kör upp 500 liter 55oC på natten för att shunta på dagen. Vid ett snitt på 30oC på framledningen så är det ca 15kWh buffer. Om jag nu inte klantade mig mellan kJ och Wh.
Vilket inte är mycket.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Per Ola Persson
C cpalm skrev:
Ja, jag tänker att utifrån det är det mesta vunnet bara genom att begränsa tiden på dygnet när pumpen går, utan att behöva krångla till det med kopplingar till elbörsen osv.

Men jag tvivlar på att en sådan driftcykel kan ge en tillräckligt stabil inomhustemperatur, även med en stor acktank. Kan funka med golvvärme kanske, men med radiatorer spelar ju varje grad roll under uppvärmningssäsongen.
De flesta hus är ganska tröga i värme. Det är naturligtvis beroende på husets isolering, uteklimat, värmesystem etc. De flesta hus kan pasusa värmen 4-6 h på hösten utan märkbar förändring av inomhustemp. Jag har själv testat i mitt hus, vilket har både radiatorer och golvvärme, och det ganska stor värmetröghet, trots att huset är ett 70-talshus
 
Per Ola Persson
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ni som styr på spotpris. Vad laddar ni i mot när elen är billig? Huset eller acktank?
Då kan man ladda både varmvatten och värme. Höjer du varmvattentempen 10 gr extra så klarar du kanske varmvattenbehovet för ett helt dygn. Värmer du ypp huset några extra grader i inomhustemp, så kan du pausa längre tid när elen är dyr.
Acctank kan vara en möjlighet, men de flesta värmepumpssystem har inte detta
 
Per Ola Persson
Maxwells demon TotalControl skrev:
Tycker det låter att komforten får lida att ladda huset.

Räkna lite vad man kan lagra mot min 500 liters arbetstank om jag kör upp 500 liter 55oC på natten för att shunta på dagen. Vid ett snitt på 30oC på framledningen så är det ca 15kWh buffer. Om jag nu inte klantade mig mellan kJ och Wh.
Vilket inte är mycket.
Det är inte helt enkelt, då man också måste ta hänsyn till värmepumpens verkningsgrad som sjunker ju högre temperatur dne ska tillverka (vid 35 gr har den 4-5 i COP, vid 50 gr har den nog bara 2-3 i COP) därför är det inte säkert att för stor buffring lönar sig.
Men 15 kwh/dag blir ju mycket pengar på ett år om du t.ex. skulle kunna spara 1 kr/kwh. Gör du det 100 dgr/år så är det 1500 kr/år i besparing
 
C
Per Ola Persson Per Ola Persson skrev:
Det är inte helt enkelt
Nej precis, lite för många variabler för att intuitivt kunna avgöra vad som faktiskt funkar och inte.
Skulle vara intressant att ta fram en simuleringsmodell som tar hänsyn till allt som är relevant.
 
Skrev tidigare om julmiddag , mycken el blir det kanske på dyrtid. NU får någon rätta mig om jag har uppfattat fel., vet inte om det gäller både effekttaxa och timtaxa. Om ett uttag som är stort och är av högpris vid ett visst tillfälle i månaden tex ( oavsett tiden på månaden början eller slutet ) 3,00 kr kW så är det priset som gäller för alla uttag på högpris oavsett om det vid annat tillfälle bara är ett pris på 2,00 kW. Då blir det et överpris på 1,00kr för dom kW som förbrukas. Verkar lite kryptiskt med alla siffror / % som skrivs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.