Temperatur framledning på display höjer en stund för att växelventil går på varmvattenberedare ladda upp tills uppnås höjs temperatur till stopp ändra växelventil tillbaka till framledning sänker framledning. Givare sitter närmare i bergvärme känner strålning omgivning och inte utanför några meter fram en bit ca 1 meter då är inte höjs temperatur. Om det är varmt flera meter till golvvärme och blev varmt inne efter rätt inställning visar låg då troligen växelventil är inte helt stängt ev byte mot ny. Det bästa för råd att rörmokare komma och titta på den.
 
V VallValle skrev:
Ja, nu blev jag ju lite nervös angående legionella eftersom jag slagit av VVC helt. Spontant känns det ändå som om man vill ha varmvattnet i själva beredaren och inte ens cirkulera runt med risk för temperaturminskning över tid.
Jag funderade ju på en genomströmningsvärmaren på några kw som sitter i huset som kan ta första "smällen" att värma vattnet innan varmt vatten från beredaren hinner strömma fram.
Å andra sidan kanske det garanterar att jag kommer ha 30-40 gradigt varmvatten i kulverten mellan hus och garage och däri bygga legionella bakterier... :(
Duschar ni varje dag är det ingen fara .Men har du VVC?Då har du A3 kortet annars går det inte.
PS:Med tanke hur ofta din pump gör varmvatten så behöver du inte oroa dig alls.
 
Nyfilken igen..Varför måste man ha det A3 kortet dä man har vvc? Går det inte bara ha en extern driven vvc pump som går genom vv växlare
 
V VallValle skrev:
Ja, nu blev jag ju lite nervös angående legionella eftersom jag slagit av VVC helt.
Det är större risk för legionella med VVC.
 
V Vector skrev:
Nyfilken igen..Varför måste man ha det A3 kortet dä man har vvc? Går det inte bara ha en extern driven vvc pump som går genom vv växlare
Då kan du ställa in vilka tider som VVC ska vara i drift så slipper han varmvatten tillverkning på natten.
 
Då behövs väl inget kort för att köra vvc som du skrev till ts. Å ställa tider då vvc ska gå kan väl göras på enklare å billigare sätt om man nu ska ha vvc, det behöver man väl inget dyrt kort från ctc
 
V Vector skrev:
Då behövs väl inget kort för att köra vvc som du skrev till ts. Å ställa tider då vvc ska gå kan väl göras på enklare å billigare sätt om man nu ska ha vvc, det behöver man väl inget dyrt kort från ctc
Läs igen.Om du har VVC så finns redan A3 kortet annars går det inte.
 
Vad jag kan se så är a3 kortet extra tillbehör. Så det följer ju inte med pumpen å väljer man ett vvc system utan inblandning av vp så borde väl inte ett kort behövas för att som du själv skrev " ställa in tider då vvc ska vara i drift" Eller är jag ute å cyklar....
 
V Vector skrev:
Vad jag kan se så är a3 kortet extra tillbehör. Så det följer ju inte med pumpen å väljer man ett vvc system utan inblandning av vp så borde väl inte ett kort behövas för att som du själv skrev " ställa in tider då vvc ska vara i drift" Eller är jag ute å cyklar....
Det är ju därför du har A3 kortet så du kan ställa tider exempel. Hur ska du annars styra VVC?
 
V Vector skrev:
väljer man ett vvc system utan inblandning av vp så borde väl inte ett kort behövas för att som du själv skrev
Problemet är att värmepumpen har tappvattenautomat och en intern cirkulationspump som cirkulerar vatten mellan tanken och en värmeväxlare när man tappar varmvatten.
Jag gissar att det extra kortet tillför lite intelligens till styrningen så att inte den interna pumpen går konstant och dränerar tanken på värme när vattnet cirkulerar i ledningarna.
 
Som jag skrev..... med en billigare lösning. Finns säker andra sätt ock
 
  • Vit dygnstimer med analog urtavla och strömuttag till budgetvänlig bygglösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
VallValle
  • Laddar…
När kortet redan ingår varför sätta en timer?Om du åker bort 1 vecka hur gör du då?
 
Som jag skrev så verkar inte det kortet ingå men du verkar ju ha full koll så du kan väl berätta. Å åker man bort en vecka så kan man väl dra ut sladden ur vägguttaget eller vri av brytaren för vvc pumpen.
 
V Vector skrev:
Som jag skrev så verkar inte det kortet ingå men du verkar ju ha full koll så du kan väl berätta. Å åker man bort en vecka så kan man väl dra ut sladden ur vägguttaget eller vri av brytaren för vvc pumpen.
Kan inte tänka mig att man sätter in VVC utan styrning.Köper inte det alls.Varför ska du dra ut sladden?Du ställer väl in när du åker och kommer hem.
 
useless useless skrev:
Problemet är att värmepumpen har tappvattenautomat och en intern cirkulationspump som cirkulerar vatten mellan tanken och en värmeväxlare när man tappar varmvatten.
Jag gissar att det extra kortet tillför lite intelligens till styrningen så att inte den interna pumpen går konstant och dränerar tanken på värme när vattnet cirkulerar i ledningarna.
Så kan det kanske vara men så länge det är flöde genom vv växlaren så arbetar ju laddpumpen för att hålla det intällda vv värdet. Sen kan det kanske vara nån fördröjnings på laddpump eller annat på det kortet . Men sen som jag menar om du stänger av vvc pumpen så har du ju inget flöde igenom växlare å då går ju inte laddpumpen heller om du inte öppnar en vv kran
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.