Hej,

Jag har en läckande kollektorslang till min jordvärme anläggning. Jag måste fylla på 2-3 ggr år för att det inte skall "skvalpa" i värmepumpen.
På nätet (http://www.saljex.se/katalog?q=multiseal) hittade jag detta medel för att täta sådana läckor.
Flytande tätning Multiseal F

Flytande tätning för värmesystem med frostskydd. Lämpligt för solfångare och jordvärmeanläggningar.
Är det någon som har någon erfarenhet av detta eller nåt annat medel (annat än att gräva upp....)

Tack för hjälpen!

Ralf
 
hej undrar hur du löste ditt läckage har nämligen oxå läkage på kolletorslangen men det läcket mer hos mig stannar av efer en halv dag..hur gick du till väga?

Mvh Andre
 
Hej Andre

Det visade sig att läckan satt strax före slangens anslutning i en presskoppling. Det var tur. Nu har kopplingen byts och sedan dess har tryckminskningen i ytterkretsen mer eller mindre stannat av. Det är möjligt att det fortfarande finns en liten läcka i slangen, men det krävs betydligt längre tid att konstatera detta.
Ledsen att jag inte kan hjälpa dig.

mvh
Ralf
 
Väcker en gammal tråd.
Någon som lyckats få sin kollektorslang tät? Jag kollar på Multiseal F, funkar den? Reservdäck på burk funkar ju faktiskt riktigt bra, funkar Multiseal lika bra så är saken klar.
Ni som har haft läckor i er kollektorslang, hur har ni gjort för att laga läckan, likaså identifierat den?
Har 300 meter slang nergrävd över hela tomten, och att gräva upp den eller gräva ner ny är inte med på kartan, för det river ju upp hela tomten. Slangen har 12 år på nacken och har nog aldrig varit helt tät. Entreprenören menade på luft i kollektorn som varför nivån sjönk med någon liter per år och trycket försvann, men nu efter alla år har det ökat till just nu sjunka i expensionskärlet med ett par deciliter i veckan.
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Väcker en gammal tråd.
Någon som lyckats få sin kollektorslang tät? Jag kollar på Multiseal F, funkar den? Reservdäck på burk funkar ju faktiskt riktigt bra, funkar Multiseal lika bra så är saken klar.
Ni som har haft läckor i er kollektorslang, hur har ni gjort för att laga läckan, likaså identifierat den?
Har 300 meter slang nergrävd över hela tomten, och att gräva upp den eller gräva ner ny är inte med på kartan, för det river ju upp hela tomten. Slangen har 12 år på nacken och har nog aldrig varit helt tät. Entreprenören menade på luft i kollektorn som varför nivån sjönk med någon liter per år och trycket försvann, men nu efter alla år har det ökat till just nu sjunka i expensionskärlet med ett par deciliter i veckan.
Det var en koppling bakom VPn som satt lös, bara att dra åt = problem solved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.