Tack på förhand för ditt svar. Det här är mitt första inlägg och svenska är inte mitt första språk :surprised: (jag är från New York). Hoppas jag har hittat till rätt forum.

Vi vill riva vårt hus och bygga nytt. En person sa till mig att det finns företag som köper hus som ska rivas (eller att vi bara ger dem huset) i utbyte mot att de får alla delar av huset (som rör, koppar, allting) och dem tar bort hela huset och hjälper till med rivningstillståndet. Är det sant? Och i så fall, var skulle jag hitta ett sådant företag? Eller kanske det finns företag som köpar delar av huset?

Vårt hus ligger i Danderyd och är 160 kvm mexitegel byggt 1972. Delar var renoverade 2006. Vi vill också riva garaget på 25 kvm. Vi hoppas hitta någon som tar huset, för att riva det tror vi kommer kostar mycket, plus besväret med att få rivningstillståndet och att frakta bort allting som måste separeras.

All information uppskattas! Tack!
 
Det är nog svårt att hitta någon som gör det gratis mot att få huset/avfallet.

Det kostar mer att riva än vad materialet är värt.....

De hus som eventuellt går att skänka bort de är de husen som enkelt går att ta isär och sedan bygga upp igen, din fasad av mexitegel talar emot det.

Är det källare som ska rivas och ska "hålet" fyllas igen? Då sticker kostnderna iväg....
 
H HSP skrev:
Det är nog svårt att hitta någon som gör det gratis mot att få huset/avfallet.

Det kostar mer att riva än vad materialet är värt.....

De hus som eventuellt går att skänka bort de är de husen som enkelt går att ta isär och sedan bygga upp igen, din fasad av mexitegel talar emot det.

Är det källare som ska rivas och ska "hålet" fyllas igen? Då sticker kostnderna iväg....
Hej och tack för svaret! Vi har ingen källare. Ja mexitegel är inte lätt. Kanske det finns en skrotmetallhandlare som gör den här typen av saker?
 
Staffans2000
Jag kan inte tänka mig att materialet i ett sådant hus är värt mer än rivningskostnaden. Tvärt om, faktiskt.

Staffan
 
  • Gilla
heimlaga och 4 till
  • Laddar…
Det låter väldigt orimligt - om det inte är några ohederliga individer som dumpar rivningsmaterialet i närmsta skog.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Det låter väldigt orimligt - om det inte är några ohederliga individer som dumpar rivningsmaterialet i närmsta skog.
Inte ens det, skulle räcka. För, vad finns det för värden överhuvudtaget i ett sjuttiotalshus? Jag kan inte komma på något alls av betydelse.

Staffan
 
B b8q skrev:
Det låter väldigt orimligt - om det inte är några ohederliga individer som dumpar rivningsmaterialet i närmsta skog.
tack för svaret!
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Inte ens det, skulle räcka. För, vad finns det för värden överhuvudtaget i ett sjuttiotalshus? Jag kan inte komma på något alls av betydelse.

Staffan
Tack för svaret. Huset var renoverad 2006 med ett nytt kök Pustelli kök och Gaggenau appliances som var flera 100 000, nya badrum och fönster, men förutom det är inte så mycket.
 
Att hus köpes hela och fraktas till annan tomt är väl inte ovanlig?
Här i norrland köps hus så emellanåt, oftast i glesbygd. Brukar väl sedan hamna där huset får ett högre värde.
 
BorderCollieArne BorderCollieArne skrev:
Tack för svaret. Huset var renoverad 2006 med ett nytt kök Pustelli kök och Gaggenau appliances som var flera 100 000, nya badrum och fönster, men förutom det är inte så mycket.
En hel köksinredning finns det naturligtvis folk som kan tänkas köpa och montera ut före rivning.
 
  • Gilla
BorderCollieArne
  • Laddar…

Bästa svaret

En rivning av en enplansvilla med platta samt sortering och bortforsling av material och grovåterställning av mark. Räkna grovt med 1.000--1.250:-/m2.
Så för 160m2 kanske priset landar på 160-200tkr. Det är idag mycket hårda krav på sortering och sanering. Priset varierar också på vad deponikosnaderna blir. Kommuner brukar kräva miljöinventering när man söker rivningslov.

Det som kan sticka iväg är om bygganden innehåller asbest eller pcb.... Då tillkommer saneringskostnader.... Lika så om det är bebyggelse runt då ska området hägnas in.
Eventuellt tillstånd för uppställning av containers om de måste stå på annans mark. Sedan brukar sopning av mark (asfalt) utanför fastigheten också behövas efteråt.

Att sälja kök mm före rivning är ett sätt att få in pengar... Men räkna med att du kanske får 20% av en varas nypris om köparen ska demontera den själv..... Men nu var ditt kök från 2006 dvs det ä 15år....Så räkna inte med allt för stora pengar.
 
  • Gilla
Stolsben
  • Laddar…
H HSP skrev:
En rivning av en enplansvilla med platta samt sortering och bortforsling av material och grovåterställning av mark. Räkna grovt med 1.000--1.250:-/m2.
Så för 160m2 kanske priset landar på 160-200tkr. Det är idag mycket hårda krav på sortering och sanering. Priset varierar också på vad deponikosnaderna blir. Kommuner brukar kräva miljöinventering när man söker rivningslov.

Det som kan sticka iväg är om bygganden innehåller asbest eller pcb.... Då tillkommer saneringskostnader.... Lika så om det är bebyggelse runt då ska området hägnas in.
Eventuellt tillstånd för uppställning av containers om de måste stå på annans mark. Sedan brukar sopning av mark (asfalt) utanför fastigheten också behövas efteråt.

Att sälja kök mm före rivning är ett sätt att få in pengar... Men räkna med att du kanske får 20% av en varas nypris om köparen ska demontera den själv..... Men nu var ditt kök från 2006 dvs det ä 15år....Så räkna inte med allt för stora pengar.
Tack för mycket bra info! Nu måste jag hitta en bra rivnings firma. Några rekomendationer?
 
BorderCollieArne BorderCollieArne skrev:
Tack för mycket bra info! Nu måste jag hitta en bra rivnings firma. Några rekomendationer?
Du kan prova att skänka bort huset på blocket där "köparen" står för kostnaden. Kan ju vara värt en annons iaf :)
 
  • Gilla
BorderCollieArne
  • Laddar…
Staffans2000
Risken tror jag är stor att endast det gottaste forslas bort och resten blir kvar.

Staffan
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
En rivning av en enplansvilla med platta samt sortering och bortforsling av material och grovåterställning av mark. Räkna grovt med 1.000--1.250:-/m2.
Så för 160m2 kanske priset landar på 160-200tkr. Det är idag mycket hårda krav på sortering och sanering. Priset varierar också på vad deponikosnaderna blir. Kommuner brukar kräva miljöinventering när man söker rivningslov.

Det som kan sticka iväg är om bygganden innehåller asbest eller pcb.... Då tillkommer saneringskostnader.... Lika så om det är bebyggelse runt då ska området hägnas in.
Eventuellt tillstånd för uppställning av containers om de måste stå på annans mark. Sedan brukar sopning av mark (asfalt) utanför fastigheten också behövas efteråt.

Att sälja kök mm före rivning är ett sätt att få in pengar... Men räkna med att du kanske får 20% av en varas nypris om köparen ska demontera den själv..... Men nu var ditt kök från 2006 dvs det ä 15år....Så räkna inte med allt för stora pengar.
Tycker det verkar för billigt?
En granne har ett hus /lada med tegeltak ingen isolering och inga mängder el, inget vatten osv.
Där var det tal på runt miljonen för att riva och frakta bort, totalkostnaden alltså
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.