Hej,
Håller på att bygga hus utanför Göteborg i ett tättbebyggt område (Stora Höga vid Stenungsund) och har nu kommit till att jag skall beställa abonnemang för telefon, Internet och TV. Har dock ingen koll på vad gäller tex:
• Boxer eller inte Boxer för TV
• Är det parabol som gäller för TV
• Är Telia bäst för att fixa både telefon, Internet samt TV
• Skall man välja Glocalnet för Internet, Boxer för TV och Tele2 för telefon
• Etc.

Tack på förhand och med vänlig hälsning,
Anders
 
Vad kan du få för markanslutning, koppar eller fiber?
Vilka TV-kanaler är ett måste?
Vad är du villig att betala?
Vill du ha det enkelt och inte behöva fundera vid problem vem du ska kontakta eller tycker du det är kul att testa och själv kombinera?

Om du funderar ytterligare en nivå på vad du önskar få ut av Internet och TV är det enklare att ge råd. Det är bättre att beskriva hur du skulle vilja ha det, annars får du bara svar på vad vi andra tycker är bra men utifrån vad vi uppskattar.

Säger en som kör Boxer, IPTV, Mobiltelefoni, Mobildata via 3G både telefon och PC, Bredband ADSL, vanlig telefon, IPtelefoni, mm. Har dock aldrig kört satellitTV.
 
Telia = det som krånglar minst..

Men Telia suger i andra avseende.... bökiga att få kontakt med, dyra.

Hatar Telia, men har det ändå, för det fungerar...
 
Kanske man ska skrota koppar linan från telia i alla fall.
Nu ska vi dra ur jacket - Ny Teknik
Den körs redan i danmark. Men med tanke på priset så håller
jag mig till ren ip-telefoni så länge.
 
Se faktarutan brevid artikeln. Telias HomeFree som testas i Danmark bygger på en fast anslutning som mobiltelefonen flyttar sin trafik till när man befinner sig i hemmet. Och en fast anslutning kan vara fiber, men även koppar beroende av vad som finns tillgängligt.
Vi kommer att se koppar i många år framöver där den redan finns nedlagd, däremot så blir det fiber vid etablering av nya bostadsområden.
 
Vad finns det för kabel nedgrävd i tomtgränsen? Bäst att börja där
har själv Telia hemma till TV/tele/data och när de väl installerade det 3 veckor för sent så funkar det som det ska
 
Vid min tomtgräns finns det fiberkabel från statsnätet (växjö wexnet) en orange tomt rör (vet inte vad den är till. någon som vet?), elkabel och en svart kabel med fyra små koppartråd i olika färger. Kan det vara telekabel tro?
 
Det orange tomma röret kan man blåsa in en fiber i. Har du möjlighet att få riktigt stadsnät så ta det. Där kan du sedan välja operatörer.

Vi har bredband (10 mbit) via fiber från Telia. Blev riktigt billigt, 500:- i installation!
IP-telefoni från tele2
Boxer, de hade bästa kanalutbudet för våra behov.

/fredrik

Edit: Det orange tomma röret är nog till för telekabel/fiber, om det är runt 50 mm. Är det som en trädgårdsslang är det för fiber.
 
Orange är normalt färgen för tele, grönt är fiberfärgen och gult är starkström. Men visst förekommer det undantag. Själv fick jag bara tag i gult så då blev det gul teleslang här
 
mats_o skrev:
Själv fick jag bara tag i gult så då blev det gul teleslang här
Håller inte Telia med rör?

/fredrik
 
Nix. Det har de slutat med
 
Men den svarta kabel med fyra små kablar i är telekabel? Det konstiga är att den kabel ligger utanför den oranga röret som går till min tomtgräns
 
Stor chans för det men svårt att säga helt säkert utan bild
 
Orange är till telekabeln. Ligger kabeln på sidan om röret? Isf får du ringa din operatör och tala om detta så skickar de dit en tekniker. Finns det rör så ska det användas. Använd oranga rör till tele och gula rör till ström. Telia vägrar att dra kabel i gula rör!
 
Nu börjar vi komma lite utanför men flextronics drar i de rör kunden har sen telia slutade tillhandahålla rör. Har som jag sa tidigare min tele i gult rör draget av flextronics. Flextronics är då en av telias underleverantörer som drar kabel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.