I tisdags så fick vi en liten flicka :love:
Hon trivs också i vårt fina hus Nyfödd flicka sovande, insvept i vita och gråa mjuka filtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men hon tycker det blev väldigt kallt nu när det blev hela - 7 grader och det tar ju en stund att få upp tempen i huset då
 
  • Gilla
  • Älska
Wirre740 och 8 till
  • Laddar…
Gratulerar!

Menar du att det blir kallt inne när det är -7 grader varmt ute?
Vad har ni för värmesystem?
Hälsningar från Norrbotten ;)
 
L Låset skrev:
Gratulerar!

Menar du att det blir kallt inne när det är -7 grader varmt ute?
Vad har ni för värmesystem?
Hälsningar från Norrbotten ;)
Hehe, ja det blir lite skillnad när det är 7+ ute och blir 7- vi har golvvärme med flvp så lite trögt är det när det blir sånna svängningar tar ju nåt dygn innan man får upp tempen igen.
 
Hojte Hojte skrev:
Hehe, ja det blir lite skillnad när det är 7+ ute och blir 7- vi har golvvärme med flvp så lite trögt är det när det blir sånna svängningar tar ju nåt dygn innan man får upp tempen igen.
Hihi har själv ett modernt värmesystem och kan instämma i att det är riktigt tröga system jämfört med min tidigare vedpanna... riktigt lurigt den här hösten/vintern
 
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Hihi har själv ett modernt värmesystem och kan instämma i att det är riktigt tröga system jämfört med min tidigare vedpanna... riktigt lurigt den här hösten/vintern
Ja och sen så är man där och pillar på inställningar lite här och där för att testa sig fram, tycker man fått till det bra när medeltemperaturen är runt 5-10 grader utomhus... Så blir det helt plötsligt lite kallare...
 
Du kanske får prova ställa upp lutningen på värmekurvan så att den skickar högre temp vid kallare väder?

Om det är bra vid 5-10 grader så tror jag inte du ska parallellförskjuta kurvan.

A och O är att man skriver upp vad man ändrar så man efter 5 ändringar vet vad man gjort :rolleyes:
 
  • Gilla
Hojte och 1 till
  • Laddar…
L Låset skrev:
Du kanske får prova ställa upp lutningen på värmekurvan så att den skickar högre temp vid kallare väder?

Om det är bra vid 5-10 grader så tror jag inte du ska parallellförskjuta kurvan.

A och O är att man skriver upp vad man ändrar så man efter 5 ändringar vet vad man gjort :rolleyes:
Har inte skrivit upp ändringarna, det var ju bra idé, bra tips att ändra kurvlutningen, den har jag inte ändrat på, har bara ändrat på graderna och sen en knäck på kurvan vid 0 grader
 
Hojte Hojte skrev:
Hehe, ja det blir lite skillnad när det är 7+ ute och blir 7- vi har golvvärme med flvp så lite trögt är det när det blir sånna svängningar tar ju nåt dygn innan man får upp tempen igen.
Det är därför man skall använda nibepi så man kan använda sig av prognosreglering!
 
C crazytok skrev:
Det är därför man skall använda nibepi så man kan använda sig av prognosreglering!
Åhå, den visste jag inte om, får nog kolla på detta när jag har tid och lust :)
 
Rekommenderas varmt! Med prognosreglering så påbörjar pumpen sin uppvärmning redan innan det ska bli kallt ute, vilket gör att fördröjningen av uppvärmningen hela tiden ligger i fas med verkligheten!

Är man inte så haj på att löda så finns det folk på en facebookgrupp som löser det åt dig. Kostar inte många kronor...
Gruppen heter tro det eller ej, NibePi :) Sedan är det fyra kablar att koppla in i en befintlig kopplingsplint på värmepumpen! Hur enkelt som helst och ingen åverkan på pumpen görs...

Sedan kan man ju gå hur långt som helst med det där, du kan koppla det till tibber för att producera värme/vatten när det är billigast. Du kan koppla vidare alla värden till Homa Assistant så att du både kan få grafer, historik och även styra värmepumpen. Som tex att starta lyxläget från telefonen.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Här har det inte hänt så mycket på länge ;)

Men undrar mina semesterveckor har jag iaf fått inrett skafferiet i köket.

Började med att sätta upp lite lister på väggarna för att få något hyllorna ska vila på, tanken var att det inte skulle behövas några Konsoler för att bära hyllorna
Ett tomt skafferi med nysatta trälistor på väggarna där hyllor ska monteras, verktyg och lådor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inrett skafferi med uppsatta trälistor på väggarna för hyllplan och en stege på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen sågade jag till några 400 hyllplan och 300 och 200. Dock visade det sig att ett 400 hyllplan ville vara väldigt mycket banan så fick lämna tillbaka det hyllplanet, dock så var det den sista dom hade...
Tur då att svärfar hade ett 600 hyllplan på lager så det fick bli det längst ner, vilket var ett väldigt bra beslut (y)

Nyinstallerade tomma trähyllor i ett skafferi, med lister på väggarna som stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen inrett hörnskafferi med trähyllor och lister utan synliga konsoler, samt en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinrett hörnskafferi med tomma trähyllor i olika storlekar fästa utan konsoler på vägglister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Plockade ner alla hyllplan för att fräsa en rundning på överkanten och svanhals på nederkanten,
Det var svårt att komma på hur man skulle göra i innerhörnen men fick bli att jag frästa till strecket och sen slipa för hand på plats.
Borrade och pluggade också innerhörnen där hyllplanen möttes. Så att man slipper ha någon list som håller upp. Förborrade och försänkt för skruvarna också.

Limmat och skruvat (y)
Renovering av hyllor med nedtagna hyllplan, verktyg och tvingar för montering i rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av hyllor med nedtagna hyllplan, verktyg och tvingar för montering i rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen började det tråkiga med spackling och målning... Hörndetalj av vitmålade trähyllor med rundad överkant och svanhalsprofilering, verktyg syns på hyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ej färdigmålade hyllplan monterade i ett hörn med frästa överkanter och svanhalsdetalj på nederkanterna, redo för spackling och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähyllor under bearbetning med rundade kanter, borrade hål och spackel, redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Hyllplan under bearbetning med rundade kanter, klämmor som håller dem på plats, i ett hörnrum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Octavianus och 4 till
  • Laddar…
Wow, mycket jobb för ett skafferi! :)

Men fint blir det... (y)
 
Det var bara roligt att bygga det, (förutom målningen och spacklingen då...)
Nu när jag klivit upp ur sängen får ni se slutresultatet
Välorganiserat skafferi med hyllor fyllda av matvaror, kärl, böcker och köksredskap samt en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit hylla på vägg med ett mönstrat föremål, ej färdigdekorering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock är det ju inte färdigt piffat, utan många glasburkar komma nog att ersätta originalförpackningar ;)
 
  • Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
Igår fick vi våran kakelugn :love: Förpackade delar till en kakelugn på pallar framför ett rött hus, redo att bäras in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delar av en demonterad kakelugn vägande 1400 kg i ett vardagsrum redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monteras nästa vecka :D
 
  • Gilla
Wirre740 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.