Wow!
Golv. Vi har sommarhus på Öland med betonggolv. Det upplevs inte hårt och är så vackert mot träpanel på väggarna. Golvvärme är att föredra, även kalla sommardagar. Luftvärmepump i master bedroom som komplettering kanske inte är dumt, den går att köra som AC på sommaren. I ett hus gjort för många gäster där de garanterat kommer gå ut och in med skorna på hade jag valt material som tål att slitas på och som det inte gör så mycket om det blir fläckat/repat. Trägolv bör i så fall något rustikt, inte för "fint".

Fasad. Kolla på att stryka panel med kisel. Det bli otroligt vackert grånat.

Fråga, hur är badrumskapaciteten för så många gäster?

Ytterligare en tanke. Huset känns väldigt ritat efter att man har ett gäng vänpar utan barn som kommer och hälsar på. Om det kommer dyka upp barn i som gäster, kan det vara en idé att tänka familjerum. Se till att det finns plats för en extra säng eller familjevåningssängar. Kanske t o m ha "connecting doors" mellan två av gästrummen.
 
F Fågelboo skrev:
Wow!
Golv. Vi har sommarhus på Öland med betonggolv. Det upplevs inte hårt och är så vackert mot träpanel på väggarna. Golvvärme är att föredra, även kalla sommardagar. Luftvärmepump i master bedroom som komplettering kanske inte är dumt, den går att köra som AC på sommaren. I ett hus gjort för många gäster där de garanterat kommer gå ut och in med skorna på hade jag valt material som tål att slitas på och som det inte gör så mycket om det blir fläckat/repat. Trägolv bör i så fall något rustikt, inte för "fint".

Fasad. Kolla på att stryka panel med kisel. Det bli otroligt vackert grånat.

Fråga, hur är badrumskapaciteten för så många gäster?

Ytterligare en tanke. Huset känns väldigt ritat efter att man har ett gäng vänpar utan barn som kommer och hälsar på. Om det kommer dyka upp barn i som gäster, kan det vara en idé att tänka familjerum. Se till att det finns plats för en extra säng eller familjevåningssängar. Kanske t o m ha "connecting doors" mellan två av gästrummen.
Vad trevligt att ni också har ett sommarhus på Öland. Betong är varckert, absolut! Men är väl också känsligt för just fläckar?

Gällande fasaden, tänker du typ Siox eller vad är kisel?

Badrumsutmaningen tror jag vi har koll på :) Bra observerat!

Vad gäller sovrummen har vi övervägt att ha en öppning mellan dem, längs västra fasaden, med skjutvägg mellan. Men vi är rädda för att det blir lite väl lyhört och oprivat...

Tack för alla tips!
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
jacobwesterlund jacobwesterlund skrev:
Tack för tipset men vi kommer nog inte måla faluröd. Vi målade faktiskt ett sidohus i faluröd svart i somras, det blev super. Se bilder på vårt intagramkonto.

Taket är betongplattor. Lekten är dålig så pannorna måste av oavsett och då skulle vi nog vilja passa på och byta. Helst till något som är ganska diskret. Förslag om korrugerad plåt är inte så dumt. Anledningen till att vi tänkt trätak är för att få så få material på fasaden som möjligt.

Ditt resonemang kring plattan låter rimligt. Lutar åt detta.
Betongplattor på taket?
Är det inte eternit med asbest då?
Måste behandlas speciellt i så fall...
 
Klaugust Klaugust skrev:
Väldigt coolt hus!

Man kan ju lägga korrugerade skivor av fibercement på taket då ser det ut som eternittaket på gamla lador (fast utan asbest då). Då blir det den här grå, matta, naturkänslan i taket som det är i stenväggarna och det befintliga taket.

Exempel:
[länk]
Det ser ju ut att vara eternitplattor på taket! Miljöfara! Innehåller cancerframkallande asbest
 
H Hussematte skrev:
Betongplattor på taket?
Är det inte eternit med asbest då?
Måste behandlas speciellt i så fall...
Ser ut som helt vanliga betongpannor
 
Fint! Bra att ni tar hjälp av arkitekt. Många fina detaljer.

Ett hav av sällskapsyta. Jag skulle se över praktiska ytor kanske.
Skafferi/köksförråd där tvättpelare är som kanske kan hitta annan plats i huset?
Kanske skippa smala dörrar till gästrum och köra endast dörr i fasad? Kommunikation kan ske via en väderskyddad gång, typ glasad veranda? Detta skulle frigöra mycket plats för annat i köket.

Extra tvätt/dusch för gäster. Kanske separat wc och dusch funka bättre. Kanske kan utomhusdusch komplettera gästdusch inomhus?
 
H Hussematte skrev:
Det ser ju ut att vara eternitplattor på taket! Miljöfara! Innehåller cancerframkallande asbest
Miljöfara?

Om det nu är eternitskivor (inte alls säker på det även om färgen helt klart påminner om det) så är det ingen fara sålänge de ligger där, men givetvis bör man vara försiktig om man ska ta bort dem. Så möjligtvis en arbetsmiljöfara för hantverkarna som ska ta hand om dem, men inte en miljöfara.
 
  • Gilla
Hussematte och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
Men trevligt nog är det inte eternit utan smutsigt tegel (om det inte är annorlunda på andra sidan som inte syns, men det är ovanligt):

Närbild på del av röd lada med smutsigt tegeltak och stenmur, omgiven av grönska och blommande buske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hussematte och 1 till
  • Laddar…
Vill bara säga att faluröd sprutmålas på ett kostnadseffektivt sätt på ladugårdar sedan mycket länge. Man behöver inte stå och pensla.
 
Så häftigt projekt! Skitsnyggt med mörkt trä mot den gamla stenfasaden.
Planlösningen är super!
Följer med spänning :)
 
  • Gilla
jacobwesterlund
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Loftet, det ska ju vara oisolerat. Men är det tänkt att vara luft mellan panelen också, så som det är idag?

För om så är fallet skulle jag vilja påstå att frikyla är onödigt. Om det kan "blåsa" rakt igenom loftet kommer det aldrig bli den värmen där uppe som på ett tätt loft, och med 50-60cm tjocka stenväggsr så lär det knappast bli olidligt varmt i bodelen. Så de pengarna hade jag sparat, likaså känns la ftx lite väl lyxigt? Visst är ventilation viktigt men att installera en anläggning på xxxxx kr i ett fritidshus känns inte ekonomiskt försvarbart.

Jag personligen hade kört på luft/vatten då installations kostnaden bara är något högre än en Frånluftsvärmepump (som kräver en massa ventilationskanaler) och nöjd mig med det. Effektiviteten är högre än för en FLVP och jag skulle vilja påstå att det är en fullt tillräcklig energikälla på Öland då klimatet är hyffsat milt där

Enda egentliga nackdelen som jag kan se det är la utedelen, men den går att dölja om man är lite kreativ :cool:
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men trevligt nog är det inte eternit utan smutsigt tegel (om det inte är annorlunda på andra sidan som inte syns, men det är ovanligt):

[bild]
Vi har fått reda på att det är betongpannor av dem som en gång la detta för många många år sedan.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Nice! Ser ut att bli ett fantastiskt hus! Bra plan och cool befintlig lada.

Ska ni köra papptak så kan nu köra listtäckning. Blir nånting mer än bara papp och passar kontexten.

Betonggolv blir fint. Med mkt synliga träelement i taket så upplevs nog inte betonggolv så hårt.

Tjärvitriol elle järnvitriol på panelen röstar jag på.

Är det Lowen Widman som ritat??
 
jacobwesterlund jacobwesterlund skrev:
Hej,

I somras köpte vi en tomt med en stor gammal lada på. Den tyckte vi hade potential eftersom läget är fantastiskt, någon kilometer från havet längs norra Ölands stenkust. Vi har nu inlett samarbete med en arkitekt och har precis skickat in bygglov. Men vi står inför en massa härlig beslut framåt och därför tänkte jag passa på att lufta några tankar här och tar gladerligen emot synpunkter.

Lite förutsättningar:
  • Ladan är ca 180kvm i ett plan, vi hade tänkt att skpa 160kvm isolerad BOA.
  • Ladan ligger i rikning norr/söder.
  • Vi tänkte behålla kalkstensgrunden men byta panel och tak.
  • Se fler bilder på vårt Instagramkonto @knisakalklada

Tre funderingar just nu:

1) Grund och golv
Tanken är att schakta ut den befinliga grunden och lägga in en ny. Antingen gjuta en betongplatta under de 160kvm som ska isoleras eller göra bygga en lättkontruktion med massivt trägolv. Oavsett lösning tänker vi vattenburen golvvärme som drivs av en frånluftsvärmepump. Vi tycker betong är snyggt men kan bli hårt. Trägolv är känsligt men skönt. Kostnaden kommer styra också. Vad ska vi välja?

2) Uppvärmning
Som beskrivet ovan är vi inne på vattenburen golvvärme från en frånluftsvärmepump. En ganska dyr investering men vi har hört mycket gott om denna lösning. Samtidigt känns det som en lösning man kanske gjort i ett hus där man bor permanent. Vi kommer nyttja detta mest på sommaren men vill även kunna värma upp över en helg på vintern. Då kan golvvärme möjligtvis vara en långsam och kostsam uppvärmningsmetod. Finns det något bättre lösning?

3) Panel och tak
Eftersom ladan är så stor så blir det mycket materialkostnader. Panel och tak till exempel. Att stå och måla om ett fritidshus är man kanske inte så sugen de veckor när man är ledig. Därför tänkte vi ett impregnerat material, t ex Superwood. Snyggast tycker vi även det vore med ett trätak men budgeten kommer kanske enbart tillåta papptak initialt. Eller finns det någon annan lösning som borde passa oss?
Skulle välja trägolv utan tvekan, värmesystem om det blir sommarhus och skulle ha öppen planlösning (luft värme) + om det är mycket sol på huset ( vår sommar och höst) ett flertal varmluftspaneler.
Vidare plåttak.
Och lägga ner extra på att isolera och fönsterluckor med frigolit plattor att täcka med innan fönsterluckorna stängs.
Beror på vilken panel som bli på huset....skulle nog bränna på den utvändigt (gammal metod)
 
Magnus E K
jacobwesterlund jacobwesterlund skrev:
Vi har fått reda på att det är betongpannor av dem som en gång la detta för många många år sedan.
Aj då, jag tyckte verkligen det såg ut som tegel och liknande lador jag sett har haft tegel (men nån gång ska vara den första). Då är det troligen inget att försöka behålla om taket ändå måste åtgärdas. Positivt i alla fall att det inte är eternit som det ser ut som på lite håll!
 
  • Gilla
jacobwesterlund
  • Laddar…
Det behöver kollas upp om det är eternittak då kostar det mycket att plocka ner det ( och extra viktigt då det mycket farligt ) skulle själv inte vilja ha något kvar runt huset.
Dessutom kostar det ganska mycket att bli av med normalt ( pris varierar mellan kommunerna)
En stor fördel med luft/luft är du har inga rör i golvet som kan frysa.
Men då är trägolv som gäller....all typ av laminat golv är kalla att gå på.
(Enligt min erfarenhet)
Det finns bra ventiler om man vill få luften att röra sig mellan rum.
Men bästa är så öppen planlösning som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.