Hej!

Behöver lite råd.

Bygger ett Attefallshus med ett mycket trångt badrum. Utrymmet utvalt för att installera en varmvattenberedare är begränsat till 43 cm i ena riktningen . Jag letar en VVB med minst 50 liter kapacitet och den enda som jag hittat med ett mått mindre än 43 cm är Denna: TESY Anticalc 50l. (Filtrerade fram den mha prisjakts filterfunktion)

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/varmvattenberedare-tesy-50l-anticalc-20

När man läser energimyndighetens test på TESYs 100 l samt andra trådar som rör TESY VVB i detta forum blir man inte direkt jättesugen på ett inköp.

Vad tror ni om denna VVB? Är d bara skräp? Och isåfall har ni något annat förslag?

Jag har vatten från brunn där emalj är att föredra.

Tack på förhand

Mvh

Rasmus
 
Du har inget loft eller dyl (eller utomhus) där du kan använda Nibe 55, 467mm bred?
 
Jag har ett pyttelitet teknikutrymme i anslutning till badrummet på 120x140 cm. Trots detta har vi lyckats få in tvättpelare (öppnas mot badrummet), FTX-skåpet (kan bytas ut efter att tvättpelaren flyttas), kalkavhärdningsenheten ( hänger på väggen), vattenmätare och elskåp. Varmvattenberedaren Nibe på 55 l hänger i taket och installationen är klurig; det behövs 2 pers för att byta beredaren (gjordes nyligen). Det finns även plats på golvet för mopp, dammsugare och smutstvättkorg.
Ska varmvattenberedaren hänga i taket bör det finnas avlopp på golvet - en rekommendation jag ger av egen erfarenhet! Jag har det.

Eg inte direkt svar på din fråga!
 
C Chris11 skrev:
Du har inget loft eller dyl (eller utomhus) där du kan använda Nibe 55, 467mm bred?
C Chris11 skrev:
Du har inget loft eller dyl (eller utomhus) där du kan använda Nibe 55, 467mm bred?

Nej tyvärr...
 
yonna yonna skrev:
Jag har ett pyttelitet teknikutrymme i anslutning till badrummet på 120x140 cm. Trots detta har vi lyckats få in tvättpelare (öppnas mot badrummet), FTX-skåpet (kan bytas ut efter att tvättpelaren flyttas), kalkavhärdningsenheten ( hänger på väggen), vattenmätare och elskåp. Varmvattenberedaren Nibe på 55 l hänger i taket och installationen är klurig; det behövs 2 pers för att byta beredaren (gjordes nyligen). Det finns även plats på golvet för mopp, dammsugare och smutstvättkorg.
Ska varmvattenberedaren hänga i taket bör det finnas avlopp på golvet - en rekommendation jag ger av egen erfarenhet! Jag har det.

Eg inte direkt svar på din fråga!
Låter smart. Är det ett Attefallshus nhi har dessa installationer i? Tyvärr har vi ingen sådan yta tillgänglig.

Mvh
 
Jag har ett arkitektritat hus på drygt 100 kvm som tagit tillvara varje kvadratdecimeter. Att få in alla tekniska funktioner krävde mycket fantasi och omritningar. Det viktigaste är ändå, som jag skrev, att det finns avlopp eller spygatt där varmvattenberedaren sätts. Min vvb sprack efter 10 år men jag fick inga direkta vattenskador.
 
R Rasmus Westin skrev:
Nej tyvärr...
Surt, har du funderat på en genomströmsvärmare?
 
C Chris11 skrev:
Surt, har du funderat på en genomströmsvärmare?
Kräver ju sådan effekt och har inte dimensionerat för det. Kanske får klara mig på 80 cm duschbredd å köra Niben. Eller så blir det ändå TESYN för att få mer duschyta. Vi får se vad det blir. :thinking:
 
R Rasmus Westin skrev:
Kräver ju sådan effekt och har inte dimensionerat för det. Kanske får klara mig på 80 cm duschbredd å köra Niben. Eller så blir det ändå TESYN för att få mer duschyta. Vi får se vad det blir. :thinking:
Damn, hade skippat mysduschen med partnern och kört på Niben. Har själv 70 dusch i Attefallaren, gästerna får inte ha det för bra, då åker dom aldrig hem.

Lite isolering, dragit golv, hårda sängar och liten dusch är melodin ;-)
 
  • Gilla
Dr_Qrunch
  • Laddar…
R Rasmus Westin skrev:
När man läser energimyndighetens test på TESYs 100 l samt andra trådar som rör TESY VVB i detta forum blir man inte direkt jättesugen på ett inköp.
Vad är det för problem man ser?
 
C Chris11 skrev:
Damn, hade skippat mysduschen med partnern och kört på Niben. Har själv 70 dusch i Attefallaren, gästerna får inte ha det för bra, då åker dom aldrig hem.

Lite isolering, dragit golv, hårda sängar och liten dusch är melodin ;-)
Haha..du tänker så. Ja då blev det ju ett icke-problem;)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är det för problem man ser?
TESYs beredare kunde producera hälften så mycket 40-gradigt som den bästa i testet, trots samma storlek. Dock verkar testet ha en stor nackdel - man använder sig av fabriksinställning gällande temperaturinställning vilket leder till att de olika beredarna värms till olika temperaturer och därav ger totalt olika resultat i hur mycket 40-gradigt vatten man får ur beredarns. Trots att man kanske kan få ut mer - dock med högre förluster som efterföljd.

Gällande Tesy i övrigt har jag på detta forum läst negativa recensioner. Även i andra kundomdömen på olika återförsäljares hemsidor. Det var någon som hade haft en emaljerad beredare i 25 år och efter byte hade TESYn mäktat med i 3 år. Känns sådär.

Men om någon har god erfarenhet av en TESY som tickat och gått 10-15 år då går ni gärna säga till
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.