Idag fick vi äntligen fibern inkopplad också. Fick bli 100/10mbit. Det borde räcka ett tag med tanke på att det iaf är 10 gånger snabbare än vårt ADSL vi hade förut. Får se idag när jag kommer hem hur mycket av hemautomationen jag får programmera om eller snarare ändra.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
Testade med Bredbandskollen på lite olika ställen i huset igår och med olika prylar och fick ut ca98mbit ned och 9,8mbit upp trådlöst så det får man ju vara nöjd med 😃
 
Det tycker jag allt... *som sitter mitt ute i ingenstans med 8 mbit adsl*
Buhu *avundsjuk*

:)
 
Snigla skrev:
Det tycker jag allt... *som sitter mitt ute i ingenstans med 8 mbit adsl*
Buhu *avundsjuk*

:)
Jo jag vet exakt hur det känns att inte ha fiber. Har längtat länge. Behöver jag säga att kostnaden per månad halverades från vårt ADSL också 😉
 
iSnobben skrev:
Jo jag vet exakt hur det känns att inte ha fiber. Har längtat länge. Behöver jag säga att kostnaden per månad halverades från vårt ADSL också 😉
Rub it in bara, gör det!!!!!! :)
De har oxå fått fiber i vårt gamla hus .. *suck* .. kom ett år efter vi flyttat (typiskt)

..iof ska de dra till byn här så småningom, men bor man i byn utanför byn (5 km). och dessutom på landet utanför "byn byn".. haha... så lär det nog aldrig komma hit..

MEN.. om det kommer i närheten hyr vi gärna in grävning för några km själva.. om vi bara får hit fibern!
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Vill berömma ett hårt och bra arbete! Du/Ni renoverar riktigt fint!

I början av tråden någonstans, frågade du om man kan belysa ett garage med LED-lister. Svaret är: JA, det kan man! Vi hade monterat en garageport hos en kund som hade beställt fel höjd på porten, så det blev riktigt tight mot taket. Men han försäkrade oss om att han skulle lösa det på nåt sätt, bara vi fick dit porten. Sagt och gjort, det blev cirka 3 mm frigång mellan port och tak.

När vi kom dit på ett återbesök (han hade beställt service av porten ett år senare), så hade han klistrat dit 3 eller 4 långa remsor med LED-lister längsmed taket. Gav ett otroligt jämnt och fint ljus i garaget, riktigt fint. Han hade monterat det i "dalarna" i det spontade taket, så det byggde exakt 0 mm neråt. :)
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
oas skrev:
Vill berömma ett hårt och bra arbete! Du/Ni renoverar riktigt fint!

I början av tråden någonstans, frågade du om man kan belysa ett garage med LED-lister. Svaret är: JA, det kan man! Vi hade monterat en garageport hos en kund som hade beställt fel höjd på porten, så det blev riktigt tight mot taket. Men han försäkrade oss om att han skulle lösa det på nåt sätt, bara vi fick dit porten. Sagt och gjort, det blev cirka 3 mm frigång mellan port och tak.

När vi kom dit på ett återbesök (han hade beställt service av porten ett år senare), så hade han klistrat dit 3 eller 4 långa remsor med LED-lister längsmed taket. Gav ett otroligt jämnt och fint ljus i garaget, riktigt fint. Han hade monterat det i "dalarna" i det spontade taket, så det byggde exakt 0 mm neråt. :)
Får börja med att tacka för berömmet, det är alltid kul när det uppskattas även av andra.

Bra att veta att någon har lyckats med detta. Jag har ju satt Biltemas LED-lysrörsarmaturer i garaget men just den delen av taket där porten åker upp är för trång för dessa. Har dock tänkt sätta upp en till armatur från Biltema och det är redan ganska ljust så jag får väl se om det behövs ytterligare eller om jag klarar mig på dessa.
 
Ett annat förslag är också att du sätter en armatur i "hörnet" mellan vägg/tak på varje sida om porten. Då får du ljuset riktat ner under porten även när den är i öppet läge.
 
oas skrev:
Ett annat förslag är också att du sätter en armatur i "hörnet" mellan vägg/tak på varje sida om porten. Då får du ljuset riktat ner under porten även när den är i öppet läge.
Jo den tanken har slagit mig med men det är ganska tight mellan väggarna och skenorna i taket så jag vet inte hur stor nytta det skulle göra riktigt. Garaget är nämligen avdelat på mitten med en vägg.
 
Helgen har bjudit på finväder och vi tog därmed trädgårdsfixarhelg. Projektet med att bygga odlingslådor har tagit sin början och här skulle vi faktiskt bli glada om någon har tips på vart man kan få tag på täckbark i lite grövre fraktion än den nästan jordlika variant som säljs i byggvaruhusen?

Jämnade till marken lite bakom garaget där vi har tänkt att ha dessa och provade med pallkragar för att få en uppfattning om hur många och hur stora lådor vi ska bygga. Det blir fyra stycken och storleken på pallkragarna känns ganska lagom. Vi kommer dock att bygga egna.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har vi även tagit bort en rabatt med sjösten som låg vid altanen och flyttat stenarna till framsidan av huset där vi har slagit ner en rabattkant förra året i samband med att vi skaffade robotgräsklippare. Tanken var redan då att vi skulle ha sjösten där men det blev aldrig så och samtidigt har vi känt att den befintliga rabatten vid altanen inte direkt gjorde sig så som vi hade tänkt från början. Så därav flytten. Trodde faktiskt att jag skulle behöva komplettera med mer sten på framsidan än vad jag behöver vilket känns positivt.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Runt altanen har vi bara jämnat till marken och sår gräs där så länge innan vi lägger plattor runt hela för att robotgräsklipparen även ska kunna "kantklippa" 😃 Plattorna får dock vänta ett tag.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så nu är allt grus på plats och alla stenar på framsidan. Nu ska det byggas odlingslådor. Lurar lite på hur dessa ska se ut om jag ska göra det lätt för mig och bygga dem i tryckt virke som sedan plastas på insidan eller om jag ska klä dem med panel på samma sätt som lådan på trädäcket.

Framsidan
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Odlingsytan (samt förvaring av poolplåtar)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Parasollfoten 😉 som alltså även kan bli odlingslådedesignen
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Löven4ever och 4 till
  • Laddar…
Såg nån som körde platonmatta på insidan av sina odlingslådor som var byggda i tryckt virke, kanske kan vara ett tips :)
 
simpa81 skrev:
Såg nån som körde platonmatta på insidan av sina odlingslådor som var byggda i tryckt virke, kanske kan vara ett tips :)
Ja så har brorsan och hans tjej men jag tror att jag kör på åldersbeständig plast då jag har ganska mycket sådan liggande. Har gjort en ritning i hör och häpna Excel med tillhörande formler för att räkna ut kapnotan, materialåtgång och kostnad beroende på vilka mått man anger, virkesdimension, hur många man vill bygga och lite annat. Den räknar till och med ut antal skruv som går åt 😉 😂

Kan lägga upp en länk till filen om någon skulle vara intresserad.
 
  • Gilla
helder och 3 till
  • Laddar…
iSnobben skrev:
Kan lägga upp en länk till filen om någon skulle vara intresserad.
Gör det gärna :)
 
Okej här kommer länken. Jag har inte verifierat den själv än alltså genom att bygga lådorna men jag tror att allt ska stämma. Det enda är väl att virkeslängden man får ut är exakt vad som går åt och man bör därför lägga till lite. Kom inte på något bra sätt att räkna ut optimal virkeslängd.

https://www.dropbox.com/s/5diuurscswa2uwg/Odlingslådor.xlsx?dl=0

Fråga gärna ifall något är oklart och det enda man fyller i är de blåfadeade fälten resten räknas ut automatiskt. Ritningen är mer en principskiss då denna inte varierar efter vilka mått man anger. Längd och bredd som man anger är exkl knutbrädor och sarg.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.