Sitter i kalkylstadiet med mitt garage bygge på ca80kvm. Tänkte försöka bygga billigt. Vad tycker ni om en platta med bara 10 cm frigga. Tänkte inte använda kantelement utan göra ram av virke. Vad säger ni om det?
 
Om du skall bygga ett isolerat garage så undrar jag varför du inte skall ta kantelement ?
Virke kommer ju i kontakt med fukt och kommer ruttna på sikt - och kan dessutom låta fukt vandra upp i väggkosntruktionen (lite beroende på hur du gör), men iaf in i bottenplattan....
Så dyra kan inte kantdelarna vara !?

10 cm är väl ok dock, det är ju bara ett garage :)

/K
 
Byggmax har bra och billiga kantelement inkl. Spikbläck mm. Det är inte kul med iskalla golv som strålar kyla när man ligger under bilen.
 
Ska du ha värme i garaget? Golvvärme? Det är inte länge sen alla garage byggdes utan frigolit i grunden.
Ska du bara förvara bilen där eller ska det bli en meckverkstad?

//AA
 
Som sagt är 10cm isolering lagomt. Jag ska också bygga till våren och jag kommer att bygga formen själv.
Det finns rätt bra pris på kantelement men jämför man med att bygga formen själv är det dyrt. Dessutom kan du alltid isolera plattan på utsidan i efterhan om det nu skulle vara ett problem.

Dock är det lättare och smidigare att köpa kantelement
 
Det kommer mest bli ett garage att ha bilen i. Skruvar inte mer än gör service. Det blir inge golvvärme utan värmepump framöver. @klaskarlsson hur menar du med att fukten ska gå upp till syllen?
 
Om du inte ska ha golvvärme och bara värma måttligt så kan du skippa frigoliten i plattan.

//AA
 
Blir att göra formen själv. Sen kanske sätta en skiva frigolit mot plattan framöver. Blir nog ett varv leca innab väggen kommer. Har du några tips du kommit på när du tänker? Holmberg87?
 
Jerka87 skrev:
Blir att göra formen själv. Sen kanske sätta en skiva frigolit mot plattan framöver. Blir nog ett varv leca innab väggen kommer. Har du några tips du kommit på när du tänker? Holmberg87?
Jag har övervägt alla möjliga grunder. Hjälpte en kollega bygga för något år sedan och svärföräldrarna byggde ifjol. Kollegan byggde egen form med isolering, men ingen isolering på utsidan. Svärföräldrarna använde kantbalkar med höjd syll och det blev riktigt bra, men dyrt!

Jag har kommit fram till att bästa lösningen för mig är egen form och isolering i plattan. Jag tycker det är dumt att inte isolera plattan för det kostar inte många kronor extra och det är inget man kan göra i efterhand om man nu vill ha varmgarage i framtiden.
Men man får alltid olika bud, en kompis som är betongare har gjutit flera plattor för garage utan isolering och tycker det fungerar kanon. Och det gör det säkert, men isolera bör man göra:)

Nästa steg är väl att mura ett varv med leca. Det är nog enklast och väldigt vanligt, istället för att gjuta en klack.
Jag hade inte tänkt isolera utsidan plattan, men som sagt är det bara att klämma fast någon isolering mot utsidan om man ändrar sig, bara det inte är för mycket så det kommer utanför väggen.
 
  • Gilla
Jerka87
  • Laddar…
Jag har övervägt alla möjliga grunder. Hjälpte en kollega bygga för något år sedan och svärföräldrarna byggde ifjol. Kollegan byggde egen form med isolering, men ingen isolering på utsidan. Svärföräldrarna använde kantbalkar med höjd syll och det blev riktigt bra, men dyrt!

Jag har kommit fram till att bästa lösningen för mig är egen form och isolering i plattan. Jag tycker det är dumt att inte isolera plattan för det kostar inte många kronor extra och det är inget man kan göra i efterhand om man nu vill ha varmgarage i framtiden.
Men man får alltid olika bud, en kompis som är betongare har gjutit flera plattor för garage utan isolering och tycker det fungerar kanon. Och det gör det säkert, men isolera bör man göra:)

Nästa steg är väl att mura ett varv med leca. Det är nog enklast och väldigt vanligt, istället för att gjuta en klack.
Jag hade inte tänkt isolera utsidan plattan, men som sagt är det bara att klämma fast någon isolering mot utsidan om man ändrar sig, bara det inte är för mycket så det kommer utanför väggen.

Låter som Vi tänker likadant. Hur mycket isolering kommer du ha i plattan? Jag är som sagt inne på 10cm. Blir ett varv med leca på plattan sen. Vad tänker du bygga väggarna av?
 
Jag rekommenderar också en isolerad platta av ett mycket enkelt skäl. Man kan ju liksom inte på ett enkelt sätt lyfta upp den och lägga dit isoleringen efteråt. Väggar och tak kan man isolera sen om man vill.
 
  • Gilla
Spett och slägga och 1 till
  • Laddar…
Jerka87 skrev:
Det kommer mest bli ett garage att ha bilen i. Skruvar inte mer än gör service. Det blir inge golvvärme utan värmepump framöver. @klaskarlsson hur menar du med att fukten ska gå upp till syllen?
Inser att jag var lite väl kategorisk :)
Man måste ju ha en diffspärr mellan mark och vägg någonstans. Men man kan ju lägga en sådan mellan platta och vägg också förstås - och anse att plattan däremd är "oisolerad" - dvs i bemärkelsen den kommer med tiden suga upp fukt...

Är ju inte så troligt att man komemr regla upp och lägga trägolv i garaget tex :)

/K
 
Jerka87 skrev:
Låter som Vi tänker likadant. Hur mycket isolering kommer du ha i plattan? Jag är som sagt inne på 10cm. Blir ett varv med leca på plattan sen. Vad tänker du bygga väggarna av?
Jag kommer att ha 5 eller 10 cm. 10cm räcker gott och väl men jag måste försöka hålla nera höjden och kommer troligen att välja 5cm eftersom jag ändå inte kommer att ha varmgarage.
Väggarna byggs troligen med 45x120 eller 45x95 med en 45x45 mot insidan för att göra det enkelt med eldragning osv. Men väggarna kommer att bli 120mm isolerade:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.