Anledningen till 110 är för att det absolut inte ska frysa igen på vintern.
 
Men funktionen borde väll bli samma om jag sätter luftnings röret ut genom väggen istället för taket? Alltså utan vakumventil.

Mvh Anders
 
Med röret ut på taket så uppnås en viss ejektorverkan med luftströmmarna över taket. Den kan vara avgörande för funktionen om du har en infiltration.

Om du har kommunalt avlopp torde det fungera lika bra.
 
Jag har eget avlopp. Tror de är en 3 kammar brunn. Vad kan hända om man kör med vakumventil istället?
 
Infiltrationen och ev andra komponenter som är beroende av micrologisk rening slutar fungera.
Tex så kan infiltrationen sättas igen och behövs grävas, dvs kortare livslängd än avsett.

Kommunens inspektion kan också slå ned på systemet om en korrekt avluftning inte finns, och den är del av systemdesignen tex.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Har ju ett öppet rör på avlopp stammen nere i krypgrunden under huset. Den kanske fungerar som avluftning? Eller måste de sitta överst på avloppstammen?

Mvh Anders
 
Det kan fungera, hur är den lagd i förhållande till resten av stammen?
Finns det risk att det spolas baklänges?
 
Den sitter på ett 110 rör. Ungefär mitt i mellan diskhons avlopp och toans avlopp. Är som en y skarv som den ena änden vänder upp utan nått lock på. Tänkte om man då sätter en vakumventil på toan på övervåningen så borde väll avloppsbrunnen bli luftad ändå?

Mvh Anders
 
Har den suttet där länge? Det brukar anses som en risk att bygga in öppna avluftning i stängda utrymmen pga risken för påväxt på trä och ökas fuktighet (och lukt).

Men generellt sett så är det OK med en vakumventil inomhus vid behov, om det finns en annan öppen avluftning.
Det är viktigt att det blir ett visst drag i avluftningen, som nämnt med ejektoreffekt över hustaket tex.
 
Ingen aning hur länge de varit så har inte ägt huset så länge. Kanske bäst ändå att göra en riktig avluftning ut på taket. Men har ju plåt tak så man är ju lite fundersam hur man ska få riktigt tätt runt

Mvh Anders
 
Tar du ut avluftningen i nock så kan plåtslagaren göra en stos som du trär över röret och skruvar fast i takplåten.

Protte
 
Hej, vad jag förstår av denna tråd så har jag fel avluftning:

- Vakuumventil på vinden trots att jag har enskilt avlopp. Ska jag ta bort den?
- Kan jag i sådan fall dra ut avluftningsrörer (110) ut genom väggen på gaveln istället för taket, jag vet att det ej är optimalt men är det möjligt att göra så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.