Hejsan,

Har smygit runt här ett tag nu å läst om andras problem å era råd, men nu är det min tur att be om hjälp ;D

Vi har tänkt bygga ett hus strax utanför Falkenberg (Halland) och fått erbjudande av goda vänner om en tomt på 2500 m2. Grannen (som för övrigt är min arbetskamrat) har brunnen på sin tomt så vattnet kopplas därifrån. Nu är problemet vilka husbyggare vi ska välja.

Efter att ha funderat på det några månader nu så verkar det stå mellan ett 1-plan från Älvsbyhus och jordugglan från LB hus. I vilket fall som helst måste det vara ett budgethus pga ekonomiska skäl. Min fråga är nu, vilket hus av dessa hade ni valt? Älvsbyhus ser ju billigare ut, men av vad jag har läst på forumet tidigare så verkar det tillkomma en del. Och så tror jag att jordugglan har bättre vitvaror mm, men det är inget jag kollat upp utan endast nåt jag fått för mig.

Verkar luta åt jordugglan, men om det är en massa som tillkommer, t ex schaktning å sånt kanske man får tänka om ???

Vad har ni för erfarenheter, tankar och funderingar om detta. ::)
 
Hejsan, LB-hus har ju en ny serie hus, Hökenserien, Sparvhöken ~117kvm 1-plans, som ligger ganska nära Älvsbyhus primässigt, men som har kaklade badrum och platta på mark med golvvärme.

(Finns i 1½-plans också, Duvhöken ~117kvm + ~62kvm)


 
Jag trodde jordugglan var LB hus billigaste alternativ. Eller är jag helt ute å cyklar nu ???
 
Vad jag har hört så ska även Höken-serien vara ett sk. budgethus...

Kan tyvärr inte råda dig till vilket du skulle välja eftersom jag har sneglat länge på Ugglan-serien och nu Höken-serien hos LB-hus.

Älvsbyhus har som sagt en lite lägre standard...
Plastgolv överallt (kan dock skilja sig mellan säljarna) och i badrum är det våtrumsmatta...
Vitvarorna tycker jag inte att det är något fel på :)
Och om jag minns rätt så ska Älvsbyhus ha bytt toalett odyl till något annat märke än Gustavsberg...

Rådet jag kan ge dig är att kolla upp med en säljare från vardera företag och be dom speca ordentligt så att du på ett vettigt sett kan jämföra husen :)
Lycka till :)
 
Andariel skrev:
Jag trodde jordugglan var LB hus billigaste alternativ. Eller är jag helt ute å cyklar nu ???

Hökenserien är deras nyaste budgethus som har bland annat laminat istf. parkett i alla torra utrymmen.
Kaklade/klinkrade badrum, klinkrad tvättstuga.

Alltså högre standard än Älvsbyhus, men lägre än andra LB-hus, dessutom går det inte ändra väggarna.
 
Okej, jag får väl kika lite på höken serien också ::)

Det här är ju toppen när man kan tipsa varandra om olika saker ;D
 
Jag kan ju nämna också att LB-hus Duvhöken 1½-plans kostar 1.155.450:- nyckelfärdigt inkl. grund och fyllnadsmassa under grunden (max 150 ton).

Tillägg för trapp upp, takkupa och fyra gavelfönster uppe är 84.250:- inkl. montering.
 
Marachinos skrev:
Älvsbyhus har som sagt en lite lägre standard...
Plastgolv överallt (kan dock skilja sig mellan säljarna) och i badrum är det våtrumsmatta...
Så är det då inte hos oss, inte. Vi får kaklat badrum via Ä-hus och parkett i hela nedervåningen. Och gillar man inte vissa saker, som toastol eller kök, så är det ju bara att välja bort och ersätta med annat. För trots allt så får du en bra och billig stomme till hus som du kan utrusta med vad du vill. :)

Men i slutändan så är det känslan man får gå på. Gillar man ett visst hus så gör man.
 
Åk på visning, det är ingen större ide att lägga ner för mycket tanke energi före man sett husen live, när man går in i dem så vet man om det är rätt! Det är mitt råd till dig!

/SaraLynn
 
Hej, jag undrar om någon vet om man kan få Duvhöken utan innergolv och otapetserad omålad? I så fall pris?
 
1.046.250:-

vill du ha trapp upp och takkupa och fyra gavelfönster uppe så tillkommer 84.250:-
 
Vi har precis beställt ett Duvhöken. Det stämmer att man i stort sett inte kan ändra planlösning, fönster osv genom LB-hus. Däremot har vi pratat med snickaren om att göra ändringarna direkt på plats. Allt invändigt byggs ju på plats, så bara snickarn vet vilka ändringar man vill ha skulle det kunna ordnas. Tom att dra VA annorlunda var möjligt ;D om man ex skulle vilja gör om köket (som inte är alltför upphetsande i detta hus).
 
Fantastiskt bra info för mig.
Jag pratade med en säljare från LB-hus igår som gav mig pris på 1360000:- för nyckelfärdigt Duvhöken.
Min erfarenhet är att alla säljare frågar vilken kommun man ska bygga i innan man får ett pris. Jag frågade varför och fick svaret att löner för byggare varierar beroende på var man bygger men killen visste ju att det är i Stockholms län så det borde ju inte skilja något.
Ni som fick ett betydligt bättre pris, var bygger ni någonstans? ???
 
Vi bygger i Umeå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.