Lätt OT, på tal om IP-telefoner och POE så har jag en Polycom IP500 liggandes som jag kan skiljas ifrån.

Ge mej ett bud. :)
 
Redigerat:
Kan man använda sin router som wifi ap, sen koppla resten av nätverket på en switch och till switchen koppla fler wifi ap?
 
För det mesta går det bra. Man kopplar då ett av lanuttagen på routern till switchen och lämnar wan uttaget tomt
 
Jag har ADSL som man tydligen kan be Telia ställa om till passthrough så att det blir ett rent modem, fast då borde väl modemet kopplas till wan i routern?
 
Ställer du om den till rent modem så lär den väl inte tillåta access till det tårdlösa alls.
Är det ett sånt där thompson elände så skyr jag dem som pesten :)
 
Ja tror det är Thomson det står Technicolor på. Om den ska vara passthrough så kör jag en egen router. Det är riktigt usel räckvidd på teliaburken.
 
För att vara on topic så lägger jag upp en bild efter dagens kabeldragning för att få ner det i källaren uploadfromtaptalk1358715127708.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nerre skrev:
Knäppte några bilder på min "installation". Inte så himla vacker, men funktionell:)

Blev lite nyfiken bara... vad använder du för kabel som förbindelse mellan krone-plintarna?
Datakabel eller "vanlig tele" EKKX/ELQXBE eller liknande? :)
 
VikHe skrev:
Blev lite nyfiken bara... vad använder du för kabel som förbindelse mellan krone-plintarna?
Datakabel eller "vanlig tele" EKKX/ELQXBE eller liknande? :)
Eftersom de installerades för 15 år sen så är det vanlig telekabel. Den är klamrad i taket i källaren så det blir rätt mycket jobb att byta ut den. Det är en sträcka på strax under 10 meter som längst och den verkar inte påverka hastigheten (i alla fall inte med 100BaseT, får väl se sen när jag skaffar gigbit-switchar:). Det är ju i alla fall partvinnat.

Det är alltså EN kabel, 21-pars, som är uppklippt i elcentralen (10 av paren passerar, eller 11 är det väl, och 10 par är alltså utbrutna till två plintar där).
 
TLovskog skrev:
jsiei9:
Håller med. PoE är riktigt trevligt och jag är lite förundrad över att det inte används mer. Hemma har jag 8 övervakningskameror som strömförsörjs på det viset. Likaså den senaste AP som jag satt upp i utbygget vi gjorde för några år sedan.
I mitt inlägg som svar och medhåll till Mell ovan, så gällde det dock försörjning av utrustningen i "racket". Dessa behöver en hel del väggvårtor för strömmen vilket känns onödigt klumpigt. I mitt ena rack har jag ADSL, Router, 2st NAS, Logitech Touch och en AP som behöver 12V. I vårt mediarack så har jag ännu fler prylar som alla behöver 12V eller 5V. Även där smidigt med en AC/DC med flera utgångar. Dock, jag skulle vilja ha en som själv ställer in om det är 5V, 12V eller något däremellan.
Vilka ip-kameror använder du?
 
Nerre skrev:
Eftersom de installerades för 15 år sen så är det vanlig telekabel. Den är klamrad i taket i källaren så det blir rätt mycket jobb att byta ut den. Det är en sträcka på strax under 10 meter som längst och den verkar inte påverka hastigheten (i alla fall inte med 100BaseT, får väl se sen när jag skaffar gigbit-switchar:). Det är ju i alla fall partvinnat.

Det är alltså EN kabel, 21-pars, som är uppklippt i elcentralen (10 av paren passerar, eller 11 är det väl, och 10 par är alltså utbrutna till två plintar där).
Jaha, häftigt att det verkar fungera bra :)
Ethernet kanske inte är så känsligt ändå.. :)
 
VikHe skrev:
Jaha, häftigt att det verkar fungera bra :)
Ethernet kanske inte är så känsligt ändå.. :)
Nej, i lägre hastigheter är Ethernet mycket okänsligt. Det går i stort sett att köra 10Mbps på vad som helst, även om det inte är tvinnat. Själv gjorde jag mig en 100Mbps-kabel av en gammal seriekabel som inte var pålitligt tvinnad och det fungerade också i 20m. Gigabit däremot är mycket känsligare, så där är det ganska säkert att det inte går att köra över gammal taggtråd eller vad man nu har liggande.
 
är det nu man ska bekänna sina synder som 170-180 meter TP kabel skarvat med sockerbit på mitten?
Bara 10mbit och det var 3C509 kort men ändå ... Det gick
 
Men vadå, det är väl inte konstigt att Ethernet fungerar på partvinnad kabel? Det är ju liksom gjort för det...

Sen är ju Ethernet designat för kabellängder upp till 100 m, då är det klart att man kan köra lite "sämre" kabel om man bara har 10 meter kabel.

De klarar ju trots att att köra uppemot 50 Mbit/s VDSL på flera kilometer långa telekablar. På ETT par. Där man dessutom kör telefoni. Då är det väl inte så konstigt att man kan klämma in 100 Mbit/s på 10 meter och två dedikerade par? Jag tvivlar inte på att det även kommer funka med gigabit genom kabeln och krone-plintarna.
 
Njae. Man kan ju för det första inte jämföra VDSL och Ethernet. Helt olika kodning. Just av det här skälet, dvs att man måste anta helt andra överföringsparametrar för kabeln. Och i VDSL-fallet så har man dessutom fuskat. Den är assymetrisk by design (pga överhörning i telestationsänden). Dessutom så får du inte 50Mbps över flera kilometer. Om du tittar på DSL-standardernas utveckling så är de inte snabbare över de längsta avstånden. De håller ungefär samma hastighet där som de "alltid" gjort. Det man gjort är att fixa snabbare hastighet över de allra kortaste avstånden, dvs optimerat för det fall där man har bättre kabel.

Och ethernet är gjord för partvinnad kabel visst, fast inte vilken som helst, 10Mbps går över cat3 som bara har en tiondel så stor twistrate. Man försökte länge att fixa fast ethernet över cat3 kabel, men det gick inte. Så kabelparametrarna spelar visst roll.

Och gigabit är en helt annan femma, man var tvungen att att lägga på ganska tuff signalbehandling för att bla klara av crosstalk och ligger ändå ofta på gränsen vad gäller alien crosstalk. Så det är inte alls säkert att det skulle fungera på sämre kabel ens över kortare längder, bla alien crosstalk bör bli enorm. Och även om det ser ut att fungera så kan det visa sig att man bara får igenom en ram på 50 om man tittar på sina räknare.

Men jag har iofs inga empiriska data på gigabit över taggtråd. ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.