29:e December 2012:

Har inte hänt mycket på byggnationen nu under julhelgen, prioriterat annat och funderat mest!

Idag har jag dock spenderat hela dagen med att fortsätta på husritningen i Google Sketchup, tog fram husritningarna från 1969 och har "lagt gräsmatta" så jag ser var tomtgränserna ligger. Sedan har jag börjat att färdigställa utsidan på huset, nu håller jag på med takstolarna och ska få klart takets utsida sedan!

Tanken är att kontakta kommunen och fråga om det är möjligt att få bygglov på ett dubbelgarage och flyttad infart! Mer om det senare!

Nåja, här sitter jag i gillestugan,! Tjejjen har haft tjejjfest och när de for tände jag en brasa och hällde upp en whiskey! :beer:

instagram.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
2:a Januari 2012:

Idag har jag gjort ett besök på kommunen angående möjlighet för framtida dubbelgarage! Jag vill även flytta så jag har portarna mot vägen så att jag slipper en 90 graders sväng på infarten för att ta mig in i garaget!

Jag har spenderat mycket tid på att rita upp huset, gjort klart exakta kopior av takstolarna, fick dit råsponten som yttertak och gavelspetsen med trä. Sedan ritade jag lite snabbt garaget som det ser ut nu och infart!

Då det är krav på 6 meter från vägkant till garage, då man ska kunna parkera bilen för att öppna porten utan att störa trafik, och det blir ett gränsfall för mig så har jag tänkt ha kvar åtminstone halva nuvarande infart. Även ett bra argument att ställa bilen där då det ska snöröjas tex!

Tog med mig datorn och kuvert med alla orginalritningar till kommun för att höra om det är någon idé att ens fundera vidare som jag tänkt.

Glädjande nog så verkar det så, inte säkert till 100% men det får jag veta om någon vecka då det varit upp på ett möte! Så nu är det bara börja planera hur ett drömgarage ser ut! ;)

Det röda på bilden är tomtgränsen.

Bygglov.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
3:e Januari 2013:

Kan inte påstå att det händer mycket på bygget här hemma! :surprised: Har dock fått upp en vridbar spegel i badrummet ikväll!

Rakt ska det vara! :)
DSCN2351_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spegelhyllan "stängd" och "öppen".
DSCN2355_2356_900x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har nu tagit de av hela ditt projekt och som alltid är det kul med massa bilder!
Först vill jag bara säga att ni har gjort ett enormt jobb och dessutom tycker jag att det blev snyggt! Har fått en hel del idéer att ta med till mitt projekt och dessa är framför allt
- Tvättnedkast
- Slipklossen
- Vattenlåsvinkel

Kanske ganska små saker men ack så värdefulla! Givetvis tar jag även med mig att kolla så att alla mina fönster är kompletta med lister ;)
 
  • Gilla
lorens
  • Laddar…
6:e Januari 2013:

Idag blev det att ta i med tvättnedkastet och panel och sådant där. Jag har äntligen, omän med mycket problem, fått tag i en lucka till tvättnedkastet som jag är nöjd med. Då jag fått tag i måttet fastän jag inte fått hem luckan så kan jag sätta dit panel och förbereda för detta, får hoppas det inte misstämmer alltför mycket! ;)

Först blev det att slipa ner de 3 lådornas utstick så att de stämmer överens med paneltjockleken! Kan än idag inte värdera Abranet klossen som ansluts till dammsugaren! Måste slå ännu ett slag för Abranet-klossen, det dammar i princip INGET alls! Har ni inte testat så gör det.. Önskar dok att det fanns något liknande slippapper och kloss till en mekanisk maskin också! :D
DSCN2371.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett varv målat på den slipade och avrundade kanten! Blev två varv till för att täcka, MDF skivor suger som attan!
DSCN2374.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är det listat, städat och "klart"! Anledningen att den sista panelbiten inte sitter på plats är att jag inte vet exakt hur jag ska göra med framtida 150cm IKEA garderoben. Ska fundera lite till innan jag avslutar det sista, vill juh få en snygg övergång till garderoben!
DSCN2377.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Robert 75 skrev:
Har nu tagit de av hela ditt projekt och som alltid är det kul med massa bilder!
Först vill jag bara säga att ni har gjort ett enormt jobb och dessutom tycker jag att det blev snyggt! Har fått en hel del idéer att ta med till mitt projekt och dessa är framför allt
- Tvättnedkast
- Slipklossen
- Vattenlåsvinkel

Kanske ganska små saker men ack så värdefulla! Givetvis tar jag även med mig att kolla så att alla mina fönster är kompletta med lister ;)
Tack Robert! Kul att du uppskattar den obscena mängden bilder! :) Ibland tror jag att jag nästan lägger upp väl så många bilder, men jag hoppas och tror att det uppskattas!

Kul att det finns idéer här som kan användas även för dig! :) Tvättnedkastet måste jag säga är det absolut bästa jag någonsin upplevt! Kläderna hamnar verkligen i tvättstugan! :) Kräver juh dock två plan, eller kanske skulle uppfinna något som även fungerar horisontellt, vacuum som suger med sig kläderna! ;)

Slipklossen ja, minns tyvärr inte var jag läste om den men det var här på byggahus forumet som jag såg den! Någon annan än mig förtjänar "cred" för den! Helt underbar är den iaf, du kommer inte ångra om du köper den!

Vattenlåsvinkeln var super, gjorde övergången från avloppsrör till vägg superenkel och sedan bara kapa lagom! :)

Listigt att du ska kolla listerna på dina fönster! ;)
 
Korvgubbe
Oroa dig inte över bilderna. Det är nog näst intill omöjligt att få för många bilder i en tråd!
Tänk på att det inte tar många sekunder att kolla på en bild, så det går rätt snabbt att ta sig igenom ett gäng, och kanske just därför är många bilder bättre än få, så länge de är av bra kvalitet. (y)
 
  • Gilla
lorens
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Oroa dig inte över bilderna. Det är nog näst intill omöjligt att få för många bilder i en tråd!
Tänk på att det inte tar många sekunder att kolla på en bild, så det går rätt snabbt att ta sig igenom ett gäng, och kanske just därför är många bilder bättre än få, så länge de är av bra kvalitet. (y)
Tack för det! :) Jag känner likadant, gillar själv då andra har mycket bilder på sina skapelser. Det är svårt att med ord beskriva allt som gjorts och hur det blev! :)
 
7:e Januari 2013:

Ja då tar vi en hel drös med bilder över dagens jobb! :) Har funderat och gjort klart luckan under badrums-stereofacket!

Börjar med att mäta ut för de övre fästena.
DSCN2380.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ville att de stack upp 3mm, en jäkla massa pillande att lyckas skruva fast brädan bakom exakt så mässingsgrejjerna sticker upp 3mm! Måste inhandla enhandstvingar! ;)
DSCN2381.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvarna stack ut 1 mm ungefär, livsfarligt om jag får för mig att lägga locket ner på golvmattan så fram med filen och fila ner!
DSCN2382.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mäter ut var luckan ska hamna, får fila till sidorna så den inte är för tajt samt få skarvarna på panelen att följa varandra!
DSCN2384.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter mycket mätande lyckades jag få fast dom på undersidan av lådan!
DSCN2387.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Däremot fick jag en att vara 1mm får långt in!
DSCN2390.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flyttar en centimeter i sidled så jag kan flytta ut hålet 1mm, tur placeringen inte syns så den inte spelar någon roll!
DSCN2395.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flytter även de på luckan 1cm!
DSCN2396.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då är det dags mäta ur var den nedre ska vara, och var klossen ska vara i djupled! Klickar i det på luckan och trycker in luckan så långt jag vill ha den!
DSCN2399.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markerar var den ska vara, och skruvar fast klossen!
DSCN2401.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att överföra hålbilden så målar jag med spritpenna på mässingen och pressar med luckan mot klossen, var svårt att få det färga av men gick tillslut!
DSCN2403.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu sitter luckan fast! Skruvade även upp termostaten och toapappershållaren!
DSCN2406.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återigen, Abranet! Hel underbar skapelse!!! Ett nöje att slipa. Rundar kanterna!
DSCN2408.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och målar typ 4 varv!
DSCN2409.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De övre listerna spikas fast, i nederkant är de sågade 45 grader för att täcka skarven till listerna på locket!
DSCN2414.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spikat fast listerna i locket! Nu kan jag föra in övre delen av luckan först så den klickar i, och sedan trycka in den nedre så den klickar!
DSCN2415.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag blev grymt nöjd med resultatet av luckan, klart över förväntan!
IMG_8451.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



IMG_8453.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Flöjten5 och 2 till
  • Laddar…
Får man fråga vad det är för matta som du har valt till väggarna i badrummet?
Vi ska göra om vårt badrum framåt våren och är ute efter något liknande men det är ju så svårt att få en uppfattning om hur slutresultatet blir när man står i butiken med en liten matt-bit på 20x20 cm.
 
Janus82 skrev:
Får man fråga vad det är för matta som du har valt till väggarna i badrummet?
Vi ska göra om vårt badrum framåt våren och är ute efter något liknande men det är ju så svårt att få en uppfattning om hur slutresultatet blir när man står i butiken med en liten matt-bit på 20x20 cm.
Självklart får du det! Minns inte exakt namnet, men är nästan 100% på att det är Forbo Onyx Uni, white! Minns att det fanns exakt samma på den andra stora tillverkarserien. De kom från samma fabrik! Om du vill kan jag kolla i fakturan så får du veta säkert!?
 
8:e Januari 2013:

Sitter och är smått uttråkad, tänker på denna "blogg" och tänker delge mig av dagen som jag trodde var rätt så händelselös, visar sig ha hänt endel ändå!

Hårda paket är de bästa paketen, detta ska bli framtida tilluften till öppenspisen i källaren! (plus en 3 meters pipa som ligger i garaget)
DSCN2422.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även äntligen fått tag på ett gammalt lock från ett före detta sopnedkast, som jag letat och kollat runt! Det var inte så fräscht så det skrubbades och slipades och nu har jag börjat lacka. Här blev det första varvet lackat i pannrummet (framtida tvättstugan).
DSCN2427.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte klokt val av ställen då tvättnedkastet mynnar ut hära, ett 250mm spirorör, luktade godis i hela huset! ;) Så jag förpassade mig själv till garaget där ytterliggare två varv har hunnits med!
DSCN2428.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev även akutrörmockarjobb då vi upptäckte att barkthé inte ska spolas ner i avloppet (flera centimeter långa strån). Det satte effektivt stopp på allt vattenflöde!
DSCN2433.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog mig ut och spolade ur ordentligt med trädgårdsslangen! Mycket trevligt i -15 ! Varför händer inte detta mitt i sommaren för? (Hmmm, har även bilprovning under februari månad :/ )
DSCN2434.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
9:e Januari 2013:

Det har blivit dags göra klart runt tvättnedkastet, blev en liten tankevurpa då jag skruvade panelen, kanske skulle låtit den gå ut lite längre! ;)
DSCN2440.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir en ytterhörnlist för att täcka hörnet snyggt, men måste ta och jacka ur lite för hörnklossen! :/
DSCN2444.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har måttat och ritat ut vad som ska bort!
DSCN2447.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog en kniv och pressade ner längs linjerna försiktigt!
DSCN2453.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen tälja ut för klossen!
DSCN2454.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja det blev ändå rätt OK!
DSCN2456.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle ta och silikonera mellan vägg och kommod men då hade någon ställt tvålpumpen på kommoden, jamenar hur otänkt är inte det?! Kan den juh ramla ner! :/
DSCN2463.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSCN2462.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev silikonerat snyggt iaf! Bara bege sig mot lokala vvs handlaren och inhandla en ny svindyr pump för annars lär det säkert bli krig! ;)
DSCN2471.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade även på att märka upp var alla vattenrören går, kan vara bra då man springer ner i källaren i paniken och vattnet sprutar för fullt! :)
DSCN2473.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avslutar med en bild på det färdiga tvättnedkastet, nu även med lucka! :)
IMG_8464.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Janus82 skrev:
Får man fråga vad det är för matta som du har valt till väggarna i badrummet?
Vi ska göra om vårt badrum framåt våren och är ute efter något liknande men det är ju så svårt att få en uppfattning om hur slutresultatet blir när man står i butiken med en liten matt-bit på 20x20 cm.
Jag kikade i kvalitetsdokumentet för badrummet då dom la in mattan!

Utförande golv Plastmatta som tät- och ytskikt
Golvfabrikat Tarkett
Golvkonstruktion/produkt Aquarelle Våtrumsgolv 1,5 mm


Utförande vägg våtzon 1 Plastmatta som tät- och ytskikt
Fabrikat Tarkett
Konstruktion/produkt Aquarelle Väggmatta 0,9 mm
 
Du har så skönt driv! Håll ångan uppe:)
 
  • Gilla
lorens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.