Fick en plötslig lust att dela med mig av lite bilder på renoveringsspektaklet man gett sig i kast med. Bakgrunden till projektet är att husets kök brann upp när säljarens flyttstädfirma städade huset på tillträdesdagen(!). I alla fall, vi lyckades, mycket tack vare hjälp och råd från en handfull personer på detta forum få tillstånd en uppgörelse med säljare och dennes försäkringsbolag. I princip har försäkringsbolaget låtit brandsanera huset och vi tar sedan över det sanerade, men ej återställda huset, och det är där vi är nu, ca 10 veckor efter branden.

Första posten får bli lite bilder på vad som mötte oss när vi kom till huset den där dagen i slutet av augusti. Grillfest i nya huset, någon?:rolleyes:
 
  • nya_huset1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nya_huset2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
trist början på nytt hus.

liten offtopic, är du samme hevi som håller på med billjud?
 
Brandsanering är inte helt enkelt och det krävs experter för att det ska bli bra. Allt går att sanera och återställa till nyskick, men allt som brunnit måste rivas ut och allt som är sotigt ska först rengöras grundligt (kolsyreblästring i vårt fall) och sedan går man på med diverse rengöringsmedel som bryter ned kvarvarande ämnen. Slutligen patenterar man (dvs målar med oljefärg) alla ytor som en extra säkerhet för att stänga in eventuella rester som skulle kunna avge doft i framtiden. Det stora problemet är egentligen inte själva branden, som ofta är väldigt lokal, utan röken som kan leta sig in genom hål i tak och väggar och sprida sig över stora ytor. Ska man sanera rätt så ska man öppna upp alla utrymmen i väggar, tak och golv dit röken kan ha letat sig, sanera och sedan patentera för säkerhets skull.

Jag hade anlitat en egen expert för att säkerställa att försäkringsbolagets saneringsfirma gjorde en korrekt och fullständig sanering, vilket dom gjorde. Resultatet var att hela köksdelen revs ut, innertaket i hela undervåningen plockades ned och samtliga golv i huset revs ut. Ett speciellt problem för hus från 70-talet är alla sjögräs- och vävtapeter som binder lukt ganska ordentligt. Där är det lite svårt att sanera bort all lukt och man får förlita sig på patenteringen, mer om detta senare...

Så här såg det ut under lite olika delar av saneringen i undervåningen -först köket (eller det som en gång varit köket) under saneringen och sedan efter. Sedan kommer några bilder på hallen -lite rökskador i elsystem och mellanbjälklag, men om man kollar på bilderna från vardagsrummet så är det i princip bara två "tråg" mellan lättbalkarna som är sotade, resten har öppnats upp för att säkerställa att all rök ska kommas åt.
 
  • köket_fore_sanering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • koksvaggen_fore.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vardagsrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vardagsrumeftersanering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, inte just billjud, men jag är enn synnerligen djupt förtappad hifi-nerd och har en hemmabioanläggning av rang som skall beredas ett dedikerat, akustikreglerat rum i detta hus (men det finns ju lite småsaker att göra innan jag kommer till lyssningsrummet, som du kanske ser :))
 
hevi skrev:
Ett speciellt problem för hus från 70-talet är alla sjögräs- och vävtapeter som binder lukt ganska ordentligt. Där är det lite svårt att sanera bort all lukt och man får förlita sig på patenteringen
Varför inte riva ut alla sådana tapeter?
 
Så, för att stargatea oss till nutid kommer här ett antal bilder på vad som skett senaste veckorna, efter det att vi "fått tillbaks" huset från försäkringsbolaget.Trots att ingen återställning skulle ske så hade entreprenören låtit en av sina finsnickare reproducera köksfönstret som brunnit ut nästan helt -synd bara att han inte talat med mig innan han lät sätta igång detta för försäkringsbolaget antagligen ganska dyrbara projekt, för vi har planerat att höja fönstrets underkant 10cm och har beställt nya fönster till gaveln i fråga...(men fönstret kommer till användning i alla fall då det finns ett likadant på andra gaveln som är illa åtgånget av väder och vind...).

Första stora beslutet var att gipsa av alla väggar i huset. Väv- och sjögrästapeter har en fantastisk förmåga att binda lort, damm och röklukt och dessutom är det ett helvete att bredspackla/gipsa över så valet blev att plocka fram kofoten och strippa ned det som var kvar av huset till isoleringen. Nu går vi alltså långt mycket längre än normal brandsanering. Inte en sten kommer lämnas orörd. Ingen vägg och inget tak som kan ha kommit i kontakt med rök kommer finnas kvar -allt ska bort!

Det gick förvånansvärt enkelt att gipsa av väggarna om man var lite försiktig med skruvdragare och kofot. Största problemet var hur vi skulle bli av med de ca 3 ton gips och annat junk som vi plockat av väggarna och taket på övervåningen. Lösningen blev *pluggvarning* JunkBusters. Det är ett företag som kommer och hämtar skräpet där det ligger och konstigt nog så blev det inte mycket dyrare än att hyra en 20m3 container i tre dagar. Jag repeterar -dom hämtar skräpet där det ligger!

Killarna som kom och bar ut gipset var väl inte jätteglada då dom oftast verkar få hämta lite emballage på Östermalm och sådant , men det var ändå guld värt att få allt material bortforslat från övervåningen... Farsan som är 75 och bondson tyckte dock att det gick lite långsamt för 25-åringarna så han kunde inte hålla sig trots noggranna instruktioner från mig att inte lägga sig i avhämtningen, så han bar väl ut i runda slängar ett halvt ton gips helt på egen hand...sjukt imponerande när man själv är helt ledbruten. Annat virke i den generationen, helt klart...
 
  • somvrum_allrum_arbetsrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_000474.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_000495.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tlundberg skrev:
Varför inte riva ut alla sådana tapeter?
Varför riva ut tapeterna när man kan riva ut väggarna!?! ;)
 
  • Gilla
Eld och 6 till
  • Laddar…
Hur lång tid beräknar dom att renoveringen kommer att ta? När kommer ni att kunna flytta tillbaka in i huset?
Vi råkade ut för brand i vårt hus efter att ha bott i huset i tre månader; det brann på juldagen i fjol i vårt. Ett elfel i en ljusslinga till en bordsgran. Renoveringen av vårt hus tog ca 6 mån, men då återstår fortfarande sanering/iordningställande av fasaden på huset. (Putsad fasad som vi planerar att putsa om).
 
  • Gilla
hevi
  • Laddar…
Med gipset ute kände jag att jag behövde lite återuppbyggnad som omväxling -känns ganska läskigt, faktiskt att riva ned saker och förstöra kapital hela dagarna så därför tog jag en dag med lite återuppbyggnad för att få lite motivation -känna lite framdrift... Uppdraget blev att bära av den bärande köksväggen med en limträbalk och två pelare för att öppna upp undervåningen ytterligare. För att vara ett hus anno 1978 så är undervåningen förvånansvärt öppen redan, men det kan alltid bli bättre :) Stämp hyrdes från Cramo för 7kr/st/dygn så jag lyxade på med 4 st... Det tog ca 4 timmar att få upp avbäringen och argumentera med farsan om tingens ordning och om hur saker egentligen skall göras (han är av båtbyggarsläktbörd och sätter stor stolthet i att vara mycket noggrann även när det gäller saker som ska gipsas över...med kommentaren "vi är väl inga jävla hantverkare heller!?!", så vann han över mig på den mörka sidan och vi gjorde det hela med extraordinär noggrannhet:
 
  • koksvaggen_fore.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • koksvagg_going_down_sized.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • koksvagg_gone_sized.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Moki skrev:
Hur lång tid beräknar dom att renoveringen kommer att ta? När kommer ni att kunna flytta tillbaka in i huset?
Vi råkade ut för brand i vårt hus efter att ha bott i huset i tre månader; det brann på juldagen i fjol i vårt. Ett elfel i en ljusslinga till en bordsgran. Renoveringen av vårt hus tog ca 6 mån, men då återstår fortfarande sanering/iordningställande av fasaden på huset. (Putsad fasad som vi planerar att putsa om).
Sjukt trist att höra att ni drabbats av en brandskada... -hur gick det mer er själva och era saker? Man får ju en helt annan syn på livet efter en brand... Vi hade ju turen att huset stod tomt, så även om alla våra prylar är i kartonger i ett obcent dyrt Shurgardförråd så har vi ju inte förlorat någonting viktigt, vilket är otroligt skönt. Kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara att få sina mest betydelsefulla saker förstörda... :( Hoppas att det gick bra i alla fall..

Jag räknar med ca 6 månder fr o m nu innan vi kan flytta in, och då är det säkert en massa lister och skit som är kvar :)
 
Redigerat:
O
Tack för att vi får följa din renovering, efter att ha följt dina problem i tidigare trådar. så fortsätt bomba oss med bilder!
Bara en fråga... saneringen ligger kostnaden för den utanför den ersättning ni fått från försäkringsbolaget?
 
Odjuret skrev:
Tack för att vi får följa din renovering, efter att ha följt dina problem i tidigare trådar. så fortsätt bomba oss med bilder!
Bara en fråga... saneringen ligger kostnaden för den utanför den ersättning ni fått från försäkringsbolaget?
Dealen blev att säljarens försäkringsbolag stod för genomförandet at rivning och sanering och när den sedan var klar och skadorna kartlagda så beräknades en ersättning ut utifrån det.
 
O
okej!
Låter vettigt att försäkringsbolaget stod för saneringen sedan så regleras resten....
Nu har ni fått en hel del att göra... hur mycket extra jobb har det blivit? eller snarare hade ni räknat innan med en totalrenovering? eller hade ni tänkt flytta in i ett färdigt hus?
Jag kom inte ihåg vad du skrivit i de tidigare trådarna....
 
Alla ytskikt, köket och alla våtrum var ju gamla och slitna så de skulle ju göras -samtidigt var de väldigt välbehållna så det fanns inget omedelbart behov av att renovera (typ läckande våtutrymmen etc.). Taket behöver också bytas inom några år då det sjunger på sista versen. Orginalplanen var att flytta in i huset, bo där ett tag för att komma fram till hur vi vill ha det och sedan sätta igång med renoveringen i lite måttlig takt över ett antal år. Förutom ytskikt så hade vi även planerat att konvertera den direktverkande elen till vattenburen värme och bergvärme eller liknande.

Det som hänt har fått till följd att projektet dels komprimerats kraftigt i tid och dels blivit mycket mer omfattande -nu finns det liksom ingen anledning till att tveka om vissa omfattande moment längre utan nu är det bara att köra på om budgeten och tidsramarna tillåter. Förut velade vi en del om golvvärme eller radiatorer -nu blir det golvvärme för huset saknar ändå golvbeläggning och kostnaden kontra värdehöjande aspekter av golvvärme är mycket lättare att motivera. Samma sak gäller elsystemet, våtutrymmena .ja allt, faktiskt. Det finns liksom inga direkta anledningar (annat än rent cashflow-mässiga och/eller tidsmässiga) att välja en lösning framför en annan.

För att få ihop det hela har jag valt att ta tjänstledigt från mitt eget företag (=jobbar 20% istället för 120%) för att under ca ett halvår jobba heltid med renoveringen.
 
O
Då blir det en viss skillnad:) När man helt plötsligt blir tvungen att göra om allt från början... Man får tänka positivt! nu får ni allting ordentligt fixat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.