Hej!
Vi har en varmvattenberedare från 1992 i vårt radhus och den dunkar med jämna mellanrum på ett oroväckande sätt. Har ingen aning om det har något med att den behöver luftas att göra.
Hur som helst, om det visar sig att vi behöver byta varmvattenberedare; kan ni rekommendera någon bra VVS-firma i Stockholm, gärna västerort, som gör sånt? Har kollat en del på rejta.se och reco.se, men där är det svårt att avgöra vilka VVS-firmor som satt höga betyg på sig själva och vilka som är seriösa.
 
Dunkandet beror med stor sannolikhet på att en returfjäder i backventilen har gått sönder.
Backventilen sitter alltså utanför själva beredaren, ihop med blandningsventil och avtappningskran i det s.k. ventilkopplet.

Beredaren behöver alltså troligen ej bytas.
Att byta backventilen gör en händig person själv, den kostar ett par hundralappar.

Men det känns naturligtvis tryggare att anlita en rörmokare. Inte kul att vara utan varmvatten en längre tid :confused:
 
Tack för svaret!
Det låter betryggande att det kanske bara är en backventilsfjäder. Men då varken jag eller min fru har någon koll alls på varmvattenberedare undrar jag fortfarande om någon kan rekommendera en rörmokare/VVS-firma i Stockholm/västerort som servar varmvattenberedare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.