Hejsan,

Vi bor i lägenhet och håller på och bygger om köket och har köpt inbyggnadsugn och häll från Gorenje (ugn drar 3,4kw och häll 7,1 kw). Problemet vi nu upptäckt är att vi har enfas och det sitter en 20 ampere säkring i proppskåpet som dessvärre sitter ute i trappuppgången.

Vad ska vi göra?

Pernilla
 
Tack för svaret (som dock var mer arbetsamt/kostsamt än jag hoppats på :-/ )

Vi pratade precis med Gorenjes tekniska support som menade att den effekten som står i broschyren är när häll o ugn körs på full effekt och att det är sällan man skulle göra så. Han sa också (såklart) att det inte var någon idé att byta häll/ugn till någon annan eftersom problemet skulle finnas kvar eftersom alla ligger rätt lika i effekt.

Han menade också att man borde kunna köra åtminstone 3 av 4 plattor samtidigt eller också ugn och några plattor samtidigt. Han tyckte alltså vi skulle köra i befintlig sättning. Vad säger ni?

Pernilla
 
Min lägenhet har en huvudsäkring på 25 ampere (1 fas), om ni har likadant så går det nog inte att köra spisen på så mycket mer än 20 ampere
 
Har nu haft två elektriker på besök. Den ena anser att det inte ska vara några större problem att dra in trefas efter att ha undersökt vårt skåp i trappuppgången. Kostnaden skulle då hamna på mellan 6 000 - 10 000kr inräknat lite nya proppskåp mm.

En annan elektriker hävdar att det kan vara möjligt men tycker inte att vi ska göra det eftersom det är onödigt, komplicerat och dyrt och föreslår att vi ska köra häll och spis på befintlig enfas vilket han isåfall fixar för 2 500,- ex moms.

Det är med andra ord inte så lätt att få klara besked. Ingen annan elektriker vill lämna prisförslag per telefon så det kan ju ta ett bra tag om man vill undersöka prisläget med fler elektriker.

Är det något som har en uppfattning om vilket pris som är rimligt? De befintliga enfasarna går troligtvis ganska lätt att dra ur röret (elektriker kollade med en fjädervajer att det inte var blockerat i röret) och det verkar finnas plats för trefas i det.

Pernilla
 
r.borgmaster skrev:
Speciellt eftersom jag insåg att jag var lite trött i natt när jag skrev mitt förra inlägg. Det är givetvis inte så att om man ställer en platta på 5:an (om skalan går till 10) så går den konstant med 50% effekt. Det borde rimligtvis finnas en termostat i den som gör att plattan ska hålla en viss temperatur vid ett visst läge. Vid kallstart brassas det nog på med "full sprutt" tills dess att plattan fått rätt temperatur. Sedan stängs värmelementet av och slås på igen om plattan kallnar för mycket. Använder du tre plattor samtidigt är det mao stor risk att du drar proppen. Men det är i själva verket mycket svårt att beräkna. En sak är dock säker, och det är när ugnen är på finns inte mycket kräm över till annat.
På den gamla goda tiden så hade plattorna flera uttag och ratten var en omkopplare med flera lägen, då var det verkligen olika effekt för varje läge.

Numera verkar termostatlösningen vara det som gäller även på spisar som inte sägs ha termostat.

Jag fick en UPO med en trasig "omkopplare". Den har i princip termostatstyrning, fast den mäter inte på plattan utan på ett litet effektmotstånd i reglaget (!!!). Det visade sig att det här motstondet hade spruckit och det var ren tur att det inte blivit kortslutning. Jag måste säga att det är otroligt frestande att skruva in en vanlig lampdimmer istället för rapplet som gått sönder :)



Men, för att gå tillbaka till frågan. OM det finns trefas tillgängligt så dra för sjutton in trefas till spisen en gång för alla.

Det enda som kan vara problem är att resten av lägenhetens last är utspridd över två faser, och spisen går på den tredje. När man byter till trefasmatning på spis/ugn så har man plötsigt rätt mycket last på två faser och väldigt lite på en tredje fas, så om man inte har hur mycket ström som helst att ta av så kanske man får byta vilken fas andra laster i lägenhten hamnar på. Å andra sidan om man inte har några direkt strömkrävande prylar så borde det knappast vara några problem.

Om det är en BRF med gemensam elräkning med en enda stor mätare till hela BRF'en så finns det garanterat trefas och rimligtvis tillräckligt mycket ström framdraget för att man ska slippa flytta runt andra laster mellan faserna.

Jag har bott i en hyreslägenhet med 16A enfasmatning till hela lägenheten. Absolut sämst var ugnen, jag hann gott och väl sakta men säkert duscha medan ugnen värmdes upp till 225 grader, och med varmvatten och värme som ingår i hyran så var det inte frågan om någon tvåminutersdusch utan målet var mer att bli ordentligt ren i varke skrymsle och vrå :)



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.