Hej, köpte ett Trinettkök från -96 av märket Asea Skandic. Fungerade fint när jag köpte det men inte efter hemtransporten då jag även lade det ner på framsidan. Tiltade det 90 grader. Startade igång det direkt men får ingen kylning. Hittar inga skador på kondensor eller kylslingan som kan orsakat läckage...

Läst på om hur de fungerar teoretiskt. Hittar inget om själva kompressorn dock.

Kompressorn går så fort jag slår på termostaten å stannar när jag stänger av den med ett skramel, dovt skramel. Skramlet låter som en stålkula som skvalpar runt. Detta skramel uppstår alltså vid både av och påstängning. Skramlet är där ca 5 första minuterna å går sedan över till rent surrande.

Hur skall kompressorn låta?

Läst att den blir varm när den arbetar, motorn roterar å kastar runt oljan som absorberar värme energin. Min blir inte varm.

Hur fungerar dessa gamla kompressorer? (Kan bara se att det sitter en spole och någon liten plastmekanik som strömmen först passerar innan den går genom spolen. Antar det är ett relä som slår av om strömmen blir för hög då magnetismen blir så stor att ett bläck bryter strömmen, är det så? Slutligen är kompressorn inkapslad i plåt). Vet hur en luftkompressor fungerar med kolv men ej dessa. Körde igång den som skrivet direkt utan att oljan fick rinna åter. Vet inte om motorn skurit eller ventilerna blivit brända å är nu otäta...

Går å köpa nytt eller lämna in men kul å veta hur de fungerar å kan nog ha nytta av den kunskapen framöver på flera sätt, antar jag.

Tackar!
 
Har du transporterat skåpet liggande så kan olja och kylmedium ha flyttat sig och då fungerar inte kompressorn som den ska. Man måste låta kylskåpet vila sig för att olja och kylmedium ska hamna rätt. Rekommendationen när man köper nytt är att låta det vila över natten innan man startar.
 
Ja, jag fick höra det några dagar efter jag försökt å få igång det. Frågan är om jag bränt ventilerna. Måste sitta sådana i kompressorn i alla fall. Om det sedan är en kolv som jobbar upp och ner eller snurrar runt som i en vankelmotor vet jag ej. Vet inte ens hur jag skall kunna konstatera om den arbetar eller bara tuggar ström!?
 
Motornaxeln sitter vertikalt och driver vevpartiet som ligger i oljebad i nedre delen av det svetsade huset.
Kolvarna arbetar horisontalt och ventilerna är fjäderbelastade med stålbladfjädrar.

Det verkar eftersom du inte känner någon större värmeutveckling som att ventilerna felar och motron går på tomgång utan att uträtta något pumparbete. Läckor skulle ju enkelt märkas eller höras, dessutom troligt fel eftersom den inte fick utjämna efter transporten. Känns ingen värme på något av rören till kompresson är det nog inget att fundera över.

Lite skrammel kan man höra precis vid stopp/start men då bara några sekunder eftersom allt inuti stålhuset sitter fjäderupphängt och kan skaka till lite. Den spole och inkapslade kontakten du sett är så kallat startrelä, när strömmen blir stor vid starten drar spolen kontakten och kopplar in en extra lindning i motorn så att den orkar igång. Det ligger även ett bimetallskydd i serie med allt så att strömmen bryts om starten missar och den får då svalna av någon minut före nästa försök.
 
Hej och tack för informationen GK100!

Läst lite sista dagarna å då om köldmedel å kylfunktionen genom sublimering. Gasol var intressant men inte oväntad läsning!!! Vet du något om vilket undertryck man brukar ha i kylskåp innan påfyllningen sker? Hittat en del trådar men där talar de om att steg 1 vaccum pumpar räcker till "Slask" saker som AC-system i bilar som dock är flera ggr större än de flesta kylskåp. De menar att 0.08mbar eller 10Pa räcker i undertryck vilket en steg 1 pump klarar. Vad säger du?

Tackar
 
Det är säkert fullt tillräckligt för ett kylskåp, särskilt om man har tid att vänta lite längre så att det utjämnas på ett bra sätt. Men det är nog sällan någon som byter kompressorer på kylskåp med några år på nacken numera, om du fixar det som ett hobbyprojekt är det givetvis en annan sak. Passa på att byta torkfilter också om du ger dig in på detta.
 
Hej igen, näh, är hobbieprojekt. Gillar å lära mig saker på fritiden. Blir några tior i timmen i vinst oxå ist för att köpa nytt. Torkfiltret, vart sitter det på ett kylskåp av klassisk konstruktion? Ser inget liknandet det.

En annan fråga, termostaten går ut till en koppar rör/stav på baksidan som sedan går in till motorn. Vad gör den kopparmojängen för något? Är det kanske något motstånd invändigt den, temperaturberoende motstånd som jmf invändigt resistans mot utvändig?

Tackar!
 
PS. Detta projekt har jag redan lagt ner för många timmar på men ser på sikt, har 45 år kvar av livet statistiskt sett å denna kunskap går ju in andra saker som värmepumpar, AC etc. Gör mig till lite mera Man oxå att kunna än mer om tekniska saker :) DS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.