- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hej.
Har plöjt trådar här på forumet på jakt efter en bra el-geringssåg. Precision och repeterbarhet är viktigt för mig.
Många rekommenderar Bosch blå sågar, men efter att har varit och klämt på dessa är jag besviken, framförallt på låsningen för de fasta vinklarna.
Konstaterade att det glappade mer än en halv grad i låst läge, och hittade även orsaken:
Den fjäderbelastade armen/klacken som låser är av plast som flexar!
För mig helt obegripligt att man kan göra en sån vital del av smäckig plast.
Så min fråga är:
Finns det någon elektrisk modell som kan matcha min handjagade Nobex? På den är låsningen 100% glappfri.
Mvh,
Lage
Har plöjt trådar här på forumet på jakt efter en bra el-geringssåg. Precision och repeterbarhet är viktigt för mig.
Många rekommenderar Bosch blå sågar, men efter att har varit och klämt på dessa är jag besviken, framförallt på låsningen för de fasta vinklarna.
Konstaterade att det glappade mer än en halv grad i låst läge, och hittade även orsaken:
Den fjäderbelastade armen/klacken som låser är av plast som flexar!
För mig helt obegripligt att man kan göra en sån vital del av smäckig plast.
Så min fråga är:
Finns det någon elektrisk modell som kan matcha min handjagade Nobex? På den är låsningen 100% glappfri.
Mvh,
Lage
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
klacken använder du bara för att hitta läget, sen låser du med en skruv. Klacken ska inte ta nån belastning, då har man varit för slö och inte draigt fast skruven..
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Skruven är den stora ratten längst ut, den du håller i när du vrider mellan olika gradantal, så att säga.
Om den kan matcha nobexen vet jag inte men Festool Kapex är väl den såg som brukar nämnas i dessa sammanhang. Den är ju mindre byggsåg och mer finsnicker/inrednings inriktad.
Men allt har ett pris tyvärr, den kostar ganska mycket men är nödvändigtvis inte dyr.
Men allt har ett pris tyvärr, den kostar ganska mycket men är nödvändigtvis inte dyr.
Det är snarare så att spaken (12 Spak för förinställning av geringsvinkel i http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/...55&id=45431,5600,61&filename=GCM8S_manual.pdf ) är för vek och ger med sig om den blir minsta belastad i sidled.FredrikR skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
lage: Först sa du att den flexar, det gör den ju bara med kraft på sig, därav tipset med skruven. Glappar den är det ju en helt annan sak, så ska det ju inte vara. Måste kolla min 10 SD om detta, har inte märkt ngt sånt iaf.
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Tillägg, förtydling; hur vek klacken än är spelar ju verkligen ingen roll alls, om du inte ska stå och såga i en backe och måste kunna hitta rätt läge fastän sågen håller på tippa 
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Kan bara hålla med...krijo1 skrev:
En av de bästa investeringar jag gjort... d^_^b
Jo det spelar roll! Är inte spaken med klacken stum kommer det inte att bli exakt samma vinkel varje gång när man vrider tills klacken går ner i urtaget. Det kommer garanterat att diffa beroende på om man vrider medurs eller moturs.importensketsig skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Intressant att du upplever den som så vek. Jag har iofs vant mig vid att "skaka lite" i skruvratten innan jag drar fast den, men det är grundat i att jag tänker "för säkerhets skull" snarare än att jag märkt av att jag egentligen behöver göra så. Har tyvärr inte hunnit testa sågen min m.a.p. på flexandet som jag sa jag skulle göra. Tids nog så .. jäkla jobb att sno all tid.